AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.454

Norge! Fantasi priser på bilar!

Sida 1 av 2
-RW-
satt och tittade i en tidning med diverse bilar till salu, det var det värsta jag sett, snacka om överpris. En 93;a BMW 320i 156000:- norska kronor. 528iA, 97 190000:- nk, 325i 94 170000:- fanns hur många ex som helst på överpris. Varför är bilar så dyra där? isf borde man åka dit och sälja sin bil:)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Norska skatte regler...läs tidigare inlägg!
if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
Kan bero på att de har väldigt höga skatter på nya bilar i Norge, även beg bilar som importeras beskattas hårt
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tror inte det beror på låg tillgång utan snarare på höga skatter vid införsel.
Norge är inte med i EU, vilket gör privatimporten svårare och framför allt dyrare. Jag tror att norrmännen hade importerat själva om det gick att göra vinst på det, så att sälja den i Norge innebär nog en del avgifter innan du är klar....
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Ni har lika rätt alla tre som lyckades posta inlägg med samma innebörd under samma minut! Bannemig imponerande :-))

Stackars norrmän, för att inte tala om danskarna. I DK kostar exempelvis en ny 520i E39 kostar 575 000:- dkr (nästan 700 000 sek).......huvva!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Finland ligger inte långt efter heller när det gäller höga priser. Både Finland och Danmark är ju med i EU så Norges höga priser beror alltså inte på att dom står utanför EU utan alla dessa dessa tre länders höga priser beror på deras skattesystem. Sen är det väl en fråga hur länge Danmark och Finlans tillåts köra vidare med detta när dom är med i EU.

BMWCS #5157
Länk
-RW-
...men det gäller inte bara BMW, alla bilar är dyra där. En gammal Audi från 86 ville de ha 90.000:-nkr för! ((((shocking))))
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Helt otroligt...*s* men jag kom iaf först!!
För ett par år sedan var det i Norge tillåtet att kringå skattereglerna vid import av arbetsfordon. Specifikationen som gällde för detta var en avgränsning mellan fram och baksäte. Samma som vid lätt lastbil i Sverige? Det ledde iaf till att en ansenlig mängd Porschar med galler mellan framsäten och det nästintill obefintliga baksätet fördes in från Tyskland. Man får inte vara dum =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns fortfarande liknande regler i Norge. Många dyrare bilar åker i alla fall runt med obrukbara baksäten. Dessa bilar har också en annan färg på registreringsskyltarna vill jag minnas. Har en kompis som bor i Norge, han "har inte råd att ha baksäte" i din Audi RS4:a...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

da
25
dajmbag
X5 SD 3.0 '08
523iA Touring 97
Polaris 350
Uppbrunnen Honda 750-Chopper
Hörde efter på min 840 -94 vad det skulle kosta at ta in den i Norge. 374.000,- plus att jag skulle betala MOMS ! ! !
Höll på skratta ihjäl mig. Som en viss svensk politiker sa: Norge är västvärldens sista kommuniststat.
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Och ändå så finns det gott om stylade värstingbilar i grannlandet.. Var får de pengarna ifrrån?

Länk
-RW-
ChristianF//

Är din bil verkligen Open Air? Den är ju Cab!
Jag har för mig att i Norge i likhet med Italien så är det motorvolym som bestämmer skatten. Det är därför BMW med volymstarka motorer är extra dyra där. I Italien så ligger gränsen på "normal" bilskatt på billar under 1.9 liter volym. Nästa steg kommer vid 2.2 liter. Kolla på Japaner, dem har lagt sina modeller just inom dessa gränser och jag tror att det är fler länder som har liknande regler...

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Ja, men tänk på mig som är svensk och har varit i norge alltför länge då:-)
Jag träffade en trevlig tullkontrollör på bensinstationen. "Är det din BMW Cab som står utanför? Du borde köra hem den för vi har lagdt märke till den."
Kollade upp vad det skulle kosta att tulla in en 323 Cab -2000 dagen efter. 250.000 Nok. Puh! Jag hade ju redan betalat en del för den i sverige.. Körde hem den till sverige dagen efter iallafall.
Köpte samma bil i norge, för bara 200.000 Nok extra.
Bilen är för tung, stor motor och för många hästar för norska tullregler.
Dom som vill fördjupa sig i detta kan ju kika på "Länk.

Mvh
Hosse
*Längtar hem ibland..*
Len
Har man grön skylt i Nolge så blir grannen grön....då åker man till Low-tax tariffen....

Klassisk är väl f.ö. någon idrotts-stjärna som hade en svensk hyrbil i Norge (lite för länge) . Ola-blåsus snodde bilen och krävde straffavgifter dessutom.

Men - de har väl bara tittat på hur det funkar i sverige (med skatter), samt förfinat systemet lite till.

När det rullar så rullar det!
Och när det stoppas så kostar det.

len
För eller senare är Norge med i EU och då får deras skattegaliningar ge sig...

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Z3c 4 ever; Usch, säg inte så där:-) Då vet jag en som tappar många tusenlappar i värde på bilen:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
cdabox
i norge har man (i alla fall hade) en 115% pålägg (lyxskatt eller nåt ditåt) på nypriset på bilen sen moms på det 20%.
vilket leder till att en bil för 100 k, kostar 215' innan moms
kebabtralle
Grunnen til at det er så dyrt er blandt annet de merkelige avgiftene på motoren. Hestekrefter, volum og bilens vekt er vel det som ofte trekker prisen opp. Det er ikke uvanlig at toll og avgifter tilsvarer 80% av bilens ny-pris i det landet den kommer fra.

Hosse: Nå kan du kjøre på Svenske skilter med Svenskt førerkort i et halvt år om gangen så fikk du denne beskjeden så har du faktisk vært i Norge for lenge til at det var bra for deg uansett :D

Norge er et flott land; men ikke prismessig. Nå har jeg flyttet til Sverige og er fornøyd med det :D

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
kebabtralle: Oh ja, helt riktig. Fikk høre at jeg kan ha bilen her i 1 år maks, men da må jeg ha noe papirer fra tollen siste 6 månendene.
Gikk veldig greit i 3,5 år, men siden turte jeg ikke mer. Missunerlige naboer vettu:-)

Vurderer å kjøpe en Yamaha R1 med svenske skilter nå uansett. Den kan man skjule i garaget eller noe i hvertfall:-)

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.