AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.453

Signal från bakhögtalare E39

Sida 1 av 2
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Hur tar jag lättast signal från bakhögtalarena till slutsteget (högnivå) för att koppla in en bas. Även tips på var jag tar remote signal från.
Du tar lättast från kablarna till högtalarna som du hittar under den löstagbara yttre delen på vänster sida om ryggstödet, den del som blir kvar när du fäller fram ryggstödet. Det är tvinnade kablar med följande färger: Gul/lila vänster plus, gul/grå vänster minus, blå/lila höger plus och blå/grå höger minus.
Du får använda ståltråd eller smal pinne för att hitta igenom med kablarna bak till skuffen, BMW är välbyggda och täta!!
Tänk på att det ligger likspänning på högtalarkablarna gentimot jord/chassi, högnivåingången på slutsteget måste vara galvaniskt skiljd från jord, annars havererar stereons slutsteg. Ev. får du använda yttre jordavbrottsenhet, vilket även tar bort generatorstörningar.
Remote plus (vit/brun kabel) finns inte normalt i skuffen men du kan hitta den vid antennförstärkaren uppe under vänster C-stolpe, sitter rätt nära innerbelysningen. Du kan också söka efter vit/lila kabel i kabelstammen bak i skuffen, alternativt ta ut signalen från det relä som drar i nyckelläget 1 (radioläget). Reläet sitter över batteriet, lyssna/känn när någon medhjälpare vrider på nyckeln. Spänningen försvinner visserligen inte när man stänger av stereon, men oftast är ju denna alltid på och man stänger med nyckeln, då blir resultatet samma.

FP
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Tack Folke

Satte in allt utan problem, fick mpntera bort baksätet då jag inte har fällbart, hittade kablarna nu nämnde och det stämde perfect. Behövde inte heller koppla remote sladden då slutsteget även känner av signal från högnivå (JBL steg)

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Folke, måste säga att det var en ypperlig beskrivning av högsta kvalité!
ma
55
mattemawi
525 TDSa Touring -98
KCR-Box Mmmmmm......
Gäller detta oxo för Touring? Vilken sida sitter högtalar kablaget?

mawi med friitöösen
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
>>Folke, vet du om din beskrivning funkar på E46an också??

Jag kanske är trött i luvan men när du skriver: "måste vara galvaniskt skiljd från jord, annars havererar stereons slutsteg"

Menar du att man skall isolera slutsteget från kontakt med bilens chassi??

Mvh Tobbe

Ps friskt kopplat hälften brunnit! Ds
Kan inte svara för om det är samma i E46. eller E39 touring. Men det bör vara samma kabelfärger.
Galvaniskt skiljning: Hög eller lågnivå ingången på slutstegen är så gott som alltid osymmetriska, dvs ena polen är kopplad till chassijord. Utgången på de flesta nyare stereo (huvudenheter) har bryggkopplade slutsteg, dessa har då likspänning i förhållande till jord och får inte kopplas direkt till något som är jordat, t.ex ingången på ett slutsteg. I bästa fall slår skyddskretsarna i stereon från, men inte sällan går utgångssteget sönder.

FP
Ma
23
Mangusten
528 -97 tv/navi
det finns info på WWW.bmwtips.com sök dära finns massa gott om stereo nav dvd mm
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Fortsätter en uråldrig tråd ;)

Måste man använda galvanisk avskiljare/jordisolator även på högnivå?

/M.A.
Söker e46a
Det kan man nog rekommendera, eftersom utgången på huvudenheten har DC-spänning ifh till jord på de allra flesta stereo sen många år. Det finns några steg som hanterar detta men långt ifrån alla.

FP
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

vart hittar man avskiljare/isolator till högnivå?
Biltemas och de flesta andra verkar vara med rca kontakter till lågnivå. (och då kan man ju lika gärna köra lågnivå med omvandlare?)
Jag skulle tro att många billjudsbutiker har hög till lågomvandlare som även har galvanisk skiljning. Jag tillverkade min själv genom att ta en vanlig galvanisk skiljare (jordavbrottsenhet) och dämpa signalen med ett par motstånd på ingången (från högtalarkablarna). Skulle tro att vilken radiohandlare eller billjudsmekare som helst klarar att byta ut RCA-kabeln på ingången mot vanlig kabel samtidigt som man löder in ett par motstånd, kostar inte många tior.

FP
jo
7
jonash0
530iA Touring -02
Vid bryggkopplade steg går det bra att plocka signal från en av högtalartrådarna och jord via chassijord eftersom samma information finns i både plus- och minustrådarna, förutom att minus är inverterad. Jag plockade ut signal från + och delade ner 1:10 via ett motståndsnät. Dras dock med lite vinande från generatorn. Ska bygga in nätet i själva radiodelen så att allt sitter skärmat, vet ej om det löser det hela. Har testat med Biltemas galvaniska isolator (trafobaserad) men tycker att ljudet försämras märkbart. En optisk isolator vore nog bäst.
/Jonas
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

har köpt Autoleads omvandlare och isolator.
vart lite fundersam på omvandlaren då den hade 5 kablar, 4 för att koppla på högtalarna och en jord kabel.

någon som har provat dessa?

har inte kollat så noga på anvisningarna än, men måste man använda jorden? ska kolla närmare på det när ja ska bygga lådan..

/M.A.
Letar e46a
Att koppla in sig mellan ena ledaren och jord (chassi) ger visserligen signal men det blir garanterat störningar. det är just galvanisk skiljning från jord som är viktig för att inte skapa jordslingor som ger generatorstörningar. Skärmning hjälper inte alls mot jordslingor tyvärr.
Normalt ger inte jordvabrottsinhet med trafo nån större kvalitetsförlust, isf beror det oftast på dålig anpassning eller överstyrning osv, eller möjligen galvanisk skiljare av dålig kvalité. Optisk isolator vid audiofrekvenser är visserligen möjlig men svårt och omständigt att realisera i praktiken.
Produkten från Autoleads använder säkert den 5:e jordkabeln för att skärma för elektriska störningsfält, knappast nåt problem i just bilar men det är bara att koppla tråden till jord/chassi.

FP
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Enligt anvisningarna är det bara att koppla in högtalarkablarna och sedan dra den 5e till jord.
Men sedan står det så här:
"Common Earth Radios - Connect the striped white and grey leads (negative left and right channel input) to the black gound wire. Then connect all three to the chassis earth of the radio or deck."

Men kopplar ja enligt de första anvisningarna borde det funka?
Anvisningen är säkert OK så länge det är just "common earth" utgång på radion/stereon, vilket inte är så vanligt idag (vanlig single ended slutsteg på 5-8W). Men (viktigt) bara om du sätter enheten direkt bak på stereon. Om du sätter den en bit ut i bilen, t.ex vid bakhögtalarna så får du ofelbart en jordslinga om du kopplar jord från chassiet.

FP
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Kommer ta signalen från bakhögtalarna.
Ska ja koppla jord kabeln eller inte?
Direkt efter kommer ja sätta isolatorn är det tänkt.

Sen har ja inte riktigt tänkt ut vart ja ska göra av steget
(som jag visserligen inte köpt än, men ändå),
då lådan blir liten finns det inte plats för steget där.
Allt kommer sitta i en E39 sedan tillsvidare.
Några tips där?
Vill kunna ta bort allt på ett smidigt sätt om man vill lasta mycket.
Den 5.e jordkabeln (skärm) kan du koppla till jord, den påverkar inte isolationen.

FP
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Får tacka så mycket !

Nu e de bara själva bygget av låda, koppling och placering som gäller!
Hi
53
HiFiMick
e91 M-sport
"måste vara galvaniskt skiljd från jord, annars havererar stereons slutsteg. Vad innebär detta jag fattar inget ting. Jag har köppt mig ett alpine steg till att driva basen med. Signalen kommer jag att ta från bakhögtalarna via en hög till lågnivå omvandlare. Slutsteget har ingen högnivå ingång utan vanlig lågnivå. Kommer detta ej att funka nu eller hur ska jag göra. Bilen är en E39,a med buisnes cd. Snälla hjälp att försöka förklara för en som har hålt på å tävlat i bilstereo i många år men ej stött på detta problem
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.