AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.611

Turbokonvertering M10, åsikter?

Sida 1 av 3
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Funderar på att turbokonvertera bilen till/efter sommaren... Hade tänkt mig något enligt följande recept:

Skräddarsydda turbogrenrör och intercooler från ProTurbo.
Wastegate och fläns från ProTurbo.
Turboaggregat KKK K26.
Spridare 470 cc/min.
Insprutnings- och tändningssystem Haltech E6H.
Sportluftfilter och sportavgassystem.
Kompressionssänkning till cirka 8,0-8,5:1.

Totalt pris cirka 40 000 kr om allt köps nytt.

Någon som har förslag på komponenter man kan byta ut mot andra med motsvarande/bättre prestanda för samma/lägre pris?

Andra åsikter om detta eventuella projekt? Tips? Råd?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Kan vara den första att svara på mitt eget inlägg genom att säga att jag faktiskt använt sökfunktionen men inte hittat det jag söker. =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Använd WV kolvar från dalhems, dem är smidda och billiga, du måste dock fräsa av blocket samt bygga om till mekanisk kedjesträckade för att kuna få den kompen med dem kolvarna!

Ang turbaggr så ta ett relativt stort aggregat, M10motorerna ger mkt avgaser om du ar en bra kam, tex 304schrick och driver med glädje en T04:a!! en K26:a kan vara lämplig om det är en stor en!

men allt detta är ju beroende på vilken effekt du strävar efter?? 300hk med standardkolvar är nog inget problem,
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Turboaggregatet är ett KKK K26 52/55. Enligt uppgift skall det klara effekter upp till 450 hk.

Kamaxeln bör man ju också byta, men jag vet inte hur pass viktigt det är i sammanhanget. Ger det inte mer effektökning än för sugmotorer så anser jag det vara alltför dyra hk till att börja med. Jag kan naturligtvis ha fel angående detta...

Hade tänkt mig en effekt runt kanske 400 hk.

Vilken kompression skulle vara lämplig? Enligt ovan har jag gjort en gissning på runt 8,0-8,5:1. Är det möjligt att svarva kolvarna och/eller gröpa ur toppen för åstadkomma den kompressionen? Eller måste det även till dubbla packningar eller dylikt?

Vilka komponenter som används beror naturligtvis på hur mycket av det jag hittar i utmärkt begagnat skick. Desto mer man kan få tag på begagnat och billigt, desto mer pengar kan man spendera på det som inte står att finna på begagnatmarknaden.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Fördelen med en trimkam är att du får mkt mer avgaser som driver aggregatet, men det funkar med orginalkam oxå, jag vet dock ingen som kör orginalkam och tar ut mkt effekt!!

det är fullt möjligt att få den kompen, om du hittar kolvar från en 02:a tex så vänder dessa i höjd med blocket och de är finns platta!! alt att du svarvar av dina kolvar så dem blir platta! detta är dock inte att rekomendera om du ska ha ut 400hk

tror det blir runt 8.3 i komp med platta kolvar!, dock beroende lite på vilken topp som används, säkrast är att mäta upp förbränningsrummen!! packningar finns i 1.5mm och 1.8mm tjocklek!!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Okej, då får vi försöka räkna in en turbokamaxel i projektet.

Vill undvika att lägga pengar på smidda lågkompskolvar, priset springer iväg något fasligt då. Om man kombinerar svarvade kolvar, urgröpta förbränningsrum och den tjockaste packningen, kan man komma ner i ett bra kompressionsförhållande då?

Annars kan vi säga så här... Jag har max 40 000 kr, och jag vill ha minst 400 hk. Vad rekommenderas (förutom motorbyte)?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Pitebo,

Vet Du om dina kolvar hade plåtförstärkningar på insidan av kolven, runt kolvbulten?
Jag fick se ett par sådana kolvar för ett par år sedan.
Det var an av mina kusiner som hade köpt dessa "smidda" kolvar hos Dalhems, men lämnade tillbaka dem då han fick reda på vad han hade köpt.
Problemet är i så fall att dessa inte är smidda, gjutna kolvar och sintrade kolvar har plåtförstärkningar runt kolvbulten, men en riktig smidd kolv har det inte.
Många tar fel på sintrade & smidda kolvar.

Alleci,
Om Du är intresserad så har jag 2 motorer färdigbyggda, en begagnad och en helt ny. Innehåller fina delar.
Enlgit din profil så finns Du ju här i Jkpg? Du får gärna komma förbi i garaget & ta titt på delarna.

Mvh
Manuel
Vet en som tatalt körde sönder WV kolvar från dalhems i sin trimmade Ford sierra UTAN turbo, de är inte såå tåliga som man kan tro tror jag!
M.V.H.
Mina kolvar har "stålförstärkning", dessa är dock inte en förstärkning om jag fattat rätt, utan en stålskena som gör att kolven utvidgas på rätt sätt när den blir varm!!

Men jag kör ju å andra sidan inte med Wv-kolvar, utan BMW 633 kolvar(89,5diam), dessa ger ett kompförh på 7,4:1 med en E21 topp, det blir dock inte optimalt då sqishkanten blir lite gles!, dvs det blir lite stort mellanrum mellan kolv och topp i övre dödpunkt!!

Jag vet dock flera som åkt WV-kolvar med mer än 400hk så det hålleren bit iaf!, en av dessa är en 02:a som används dagligen och laddar 1.8bar! Jag har hört att man ska kunna använda omegakolvar, dock ingen aning om vilka omegakolvar!!

Vad är det för inehåll i dina motorer??

jag har 4st nya 633 kolvar över som jag ev kan tänka mig att sälja!!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Inga kommentarer angående min idé om kompressionssänkningen? Andra mer givande modifikationer man behöver/måste genomföra eller kan göra istället för något annat?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Alecci: visst kan du komma ner i det kompförhållandet genom svarvning, gröpta förbr-rum och packning, men om du har 40 000 att spendera så anser jag att du ska ha en bra kam, tex 304 schrick en rätt stor trbo, typ HX40 eller GT 40 elller GT32 sen ett par WV-kolvar(90,5 i borr) nya lager i motorn såklart, och en bra IC

Jag tror inte på idèn att åka svarvade orginalkolvar med 400hk i en bruksbil!!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Härär hela upplägget som jag ser det, och det börjar ju redan kosta pengar:

Bränsletrycksregulator TWM 3,8-5,0 bar - 2 650 kr
Dumpventil HKS - 1 130 kr
Insprut & Tändning Haltech E6H - 13 530 kr
Intercooler ProTurbo - 3 100 kr
Kamaxel Dr Schrick 304/304/108 - 3 550 kr
Sportluftfilter K&N - 1 090
Spridare 2,5 ohm 470 cc/min @ 4 bar - 3 560 kr
Turboaggregat KKK K26 52/55 - 7 600 kr
Turbogrenrör ProTurbo - 2 180 kr
Wastegate ProTurbo - 2 190 kr

SUMMA: 40 580 kr

I den summan är fortfarande inte sportavgassystem, mappning, diverse smådetaljer samt eventuell hjälp vid montering inräknad.

Priserna gäller dock för nya komponenter.

Det kanske är jag som är okunnig, men jag har för mig att olika turboaggregat har olika karaktär, och jag vet av tidigare erfarenhet att jag gillar karaktären hos KKK-aggregaten. Turboaggregatet skall klara minst 450 hk och räcker alltså för mina ändamål. Fast om ett turboaggregat med samma prestanda, liknande karaktär och lägre pris står att finna, så varför inte...

Målet med bilen är inte att köra på strippen, utan att ha en rolig vardagsbil som på sin höjd kommer användas vid streetracing och dylikt. Kanske någon enstaka körning på strippen enbart för att kolla vad den har för prestanda.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Funderade på ännu en sak... Om jag vill komma upp i en effekt på cirka 400 hk så förutsätter väl det i princip ett laddtryck på uppemot 3 bar? Hur pass bra håller motorn för detta?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Det är klart att med märkesprylar så drar det iväg!!!

köp en rosenkranzdump för 500kr ist för hks tex...proturbo IC, bygg om en lasbilsIC ist
Bränsletrycksregulator finns betydligt billigare, tex på skrotar från en bil med rätt brä-tryck.

Jag tror att ett HX eller GT aggr är bättre än ett KKK, dem är inte lika moderna!! och sen är dem dyrare!!!

HX40 "räcker" till strax över 550hk, ett GT40 till ca 650 beroende på avgashus mm, och ett gt32 till runt 450 dessa lossar på mellan 4000-6000 på begagnatmarknaden(dock nya aggregat).

Ang laddtryck för 400hk så ska du inte behöva laddda mer än 1.6-1.8bar för det! och det som tar stryk är vevlagren! stakarna är rätt stadiga så dem håller!!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Pitebo:

Problemet med mig är att jag inte har kunskaperna eller verktygen som krävs för att bygga om en IC...

Rosenkranz-dumpventil? Vad är det? Var finns de att köpa?

Vilka slags bilar har en bränsletrycksregulator som klarar att flöda minst 4 bar då?

Ska kika på det där med turboaggregaten...

Varifrån kommer all effekt då? Man brukar ju generellt säga att 1 bar i laddtryck ger cirka 100% effektökning. Med 1,8 bar så borde alltså effektökningen endast bli cirka 180%, vilket skulle ge mig en ungefärlig effekt 294 hk.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

De flesta delarna som du pratar om här brukar finnas att köpa på BMW börsen här på forumet. Håll koll på det.

En ic kan du få svetsad på en bra mekanisk verkstad för en tusenlapp och en hel lastbils ic brukar du få ge ca 1000-1500 för på en lastbilsskrot. Då kan du se till att göra 2 eller 3 ic och sälja två till några andra personer som inte fixar det själv heller.

Turbo aggregat finns det varje vecka på börsen, jag bytte till mig ett GT40 för ett playstation och ett gammalt slutsteg, kontant priset på dem var 5000:- men jag slår vad om att det fanns prutmån också.

Ett grenrör vet jag var det finns till salu till dig också. Kolla på www.madmagnus.com har för mig att ett såldes där för ca 3500:- som var riktigt fint!

Ska du bygga på ditt 1,8 block eller ska du bygga på ett 2 liters? Där kan du nog plocka en del effekt med lite större borr. Vad ska du göra åt toppen? Där finns mycket effekt att hämta om du får den fint portad!

/Johan

Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Förresten ang avgassystem så ska du ju inte köpa ett "sportavgassystem" till din bil. Du bör nog bara ha ett rakt rör med en ljuddämpare längst bak i 3" eller 3,5". Det kan väl kosta max 2500 om du ska ha det i rostfritt...

/Johan

Länk
Pitebo,

Omega kolvarna är idag tillsammans med JE de finaste på marknaden men också bland de dyraste och svåraste att få tag på.
Omega har "större" kunder att ta hand om än oss vanliga, därför har de ganska långa leverans tider (så va det när vi beställde sisst).
De har tillverkat kolvar (och kanske tom. fortfarande tillvekar?) till tex. vissa F1 stall, WRC bilar och GP motocycklar mm mm.
Länk
Länk

Lägger till 2 länkar om mina motorer som jag har tänkt att annonsera ut. Hoppas länkarna fungera, om inte så får jag göra ett nytt försök.

Länk
Länk

Mvh
/Manuel

-- Jage nicht.........was Du nicht töten kannst! =) --
ant
ajajaj vilka motorer!
finishen är grym!
antar att det ahr kostat att få ihop dom..?

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Mkt imponerande motorer!!!
Alecci: Ena dagen skriver du att du ska starta företag och tillhandahålla allt ifrån delar som grenrör till kompletta konverteringar, nästa dag så vill du ha råd och hjälp i frågor som mest handlar om baskunskaper, det är klart förvirrande.

MH: Var får man tag i såna vippor som du har? Är det billetfrästa? Skulle vilja ha tag i såna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.