|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
magmo |
Hej! Har beställt tid för garantiinspektion av min rostiga nedre del av bagageluckan. Han ville dock ha svar på en hel del frågor för att kunna byta ut luckan på garantin. Gissar ex. att han vill veta om bilen är servad på BMW hela tiden? Högtryckstvätt? Varmgarage etc. Vad har ni andra som råkat ut för samma sak svarat för att klara er undan? Har ca 6 månader kvar till de 6 årens rostgaranti går ut. 528iT -uttagen 0597 Import. (dvs 98:ans modell) Tack för svar snarast. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns det ingen mekanisk skada/ åverkan på luckan, så har dom väl inte så mycket att säga.Oavsett hur bilen skötts så ska inte dagens bilar framförallt inte dyra sk kvalitetsbilar drabbas av rost på bara 5 år.Undermåligt rostskydd alá fd Opelkvalitet ??? Hur det är med servicedetaljkravet tycker jag du ska söka med sökfunktionen på forumet, finns en del om detta om jag inte minns helt fel. ///MVH Hasso Länk |
| Jag fick en ny lucka till min importerade bil utan service bok. Inga frågor ställda! Ändå var det ingen somhelst rost utifrån. Såg det inne i bakluckan när jag höll på att reparera låsmekanismen. | |
| Förresten, jag har hört att rosten beror på att man misslyckats med rostskydds-proceduren till bakluckan. Är det någon som vet om detta fenomen även gäller övriga delar av bilen. Bakluckan rostar ju alltid först så rost i dörrar och dylikt kanske kommer snart? Är det kanske lika bra att investera i en rostskyddsbehandling nu? | |
storken25 |
Jag var tvungen att visa Servicebok+ att den var tvungen att vara servad på Aukt Bmw verkstad...........men min var det så det var lungt. Att det är import spelar ingen roll. |
magmo |
Tack för svaren! Alla villkoren är uppfyllda från min sida. Skulle de sura skall jag bussa hela forumet på dem i Jönköping. Jag återkommer nästa vecka med ytterligare information om hur det gått! Magnus |
|
Om dom kräver service bok så vore det ju intressant att veta hur dom servar en baklucka. Som sagt innan så syntes det ingen rost utifrån på min baklucka, men det kanske ingår i Insp 2: Demontering och inspection av baklucka! Skulle inte tro det! |
|
| Vad det gäller sedanmodellers baklucka fick jag höra att rosten berodde på felaktigt placerade dräneringshål. | |
|
Jag blev nekad till en ny baklucka bara för att min 528 it -98 är imoprterad, ska rostskydd garantin gälla min bil här hemma i sverige oxå?? / Andreas |
|
storken25 |
Andreas: Min är importerad och jag fick ny baklucka! Om du bor i Stockholm, så åk till BMW Bollmora, där var jag! Verkar som om alla har olika regler ang garanti jobb, och så ska det verkligen inte vara!! |
|
hej! Har kollat upp vad som gäller angående garantier för importbilar. Enligt BMW Svergie i stockholm (Garantifrågor) så finns det inga som helst förlängda garantier för exempelvis rost i baklucka eller abssensorer på min E39 touring 99. Är det någon annan som har något av vikt att tillägga. Det skulle vara intressant att höra något annat än spekulationer ifrågan. Hälsningar hårdingen |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tror nog att det mesta går på goodwill, och 6års rostskydd finns ju angivet oavsett om det är privatimport eller ej. Tyvärr så är det väldigt okonsekvent av BMW då det är olika svar var man än frågar.Det märks ju också på de olika återförsäljarnas agerande i sånna här frågor.Jag ser detta som ett stort problem för alla BMW ägare speciellt de som bor på ett ställe där återförsäljarna är ogina. Sedan skiljer det tydligen väldigt mot USA när det gäller garantier. angående ABS sensorer så har jag ett amerikanskt servicemeddelande nånstans beträffande en viss tillverkningsserie där alla skulle bytas om en gick sönder pga microsprickor.Gällde -99 årsmodell och vad säger att inte de sitter på svenska eller tyska bilar också.?? ///MVH Hasso Länk |
| Enligt bmw i skövde så har dom inte någon rostskyddsgaranti i tyskland så därför ska inte garantin gälla. Det är bara dom bilar som sålts nya till norden och usa som har rost skydds garanti. Vad som stämmer vet jag inte men det är så jag fått höra när dom nekat mig.. | |
|
Jag fick min baklucka bytt för 2 veckor sedan. 6-års garantin går ut om 2 veckor. Det var inga konstigheter, de tog ett foto på rostskadan som fanns nertill på insidan, inte mycket rost, men de bytade luckan. Däremot så fanns det en tumnagel stor rostfläck på andra sidan i den lilla spetsiga karrosdel som är närmsast lucka och kofångare (till höger om glasen). Den ville de inte åtgärda och sa att troligtvis luckan slått i snett så att denna rostskada uppstått. Lite märkligt kan man tycka men den lackskadan kan ju vara självförvållad. Ska nu ta helgen på mig att sondera hela bilen och leta efter rost. Hittar jag det så blir det att åka iväg med bilen igen och visa upp den innan rostskyddsgarantin går ut. Man kan aldrig få mer än ett nej. Länk |
|
|
Andreas, min är importerad -00. Och det ska inte spela någon roll om den är importerad eller ej, men de ville se serviceboken och det verkade som att killarna utgick från hur många stämplar boken hade. De förklarade att det är BMW Group i Stockholm som har sista ordet och att de faxar upp kopia på serviceboken för godkännande. Så blir du nekad, ring BMW Group. Länk |
|
| Nu är bilder tagna på min rost och dom är iväg skickade så nu är det bara att vänta på domen... | |
| Vad det gäller ABS-sensorer och garanti fick jag för en tid sedan höra av en bekant som i sin tur har en bekant arbetandes hos en BMW-återförsäljare "någonstans i Sverige". Personen ifråga hade på något informationsmöte eller liknande fått höra att problemen med ABS-sensorer är ett Sverige/Nordenproblem (salt??) och därför inget stort problem för BMW (Tyskland) = skiter i det!? Någon mer som hört något kanske? | |
|
Av ren nyfikenhet, är BMW generösa mot oss med rostskyddsgarantin? Jag trodde bara det gällde genomrostning och sådant? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Besiktade bilen i Bollmora för bubblor i "tanklockfalsen". Det var inga problem med garanti ,men dem ville kolla i serviceboken+faxa detta till BMW efter en dag ringde han och sa att det var ok med garanti/goodwill??.Ska in i juni igen |
|
| Idag fick jag domen, dom byter luckan och dörren åt mig det kostar mig en självrisk på bakrutan då den inte går att ta bort hel.. Dom frågade inte efter någon service bok.. | |
|
Hej Jag har själv haft rost på bakluckans nedre kant i ungefär ett år, men så länge rosten sträckte sig bara på insidan av kanten gjorde det inte så mycket. På senare tid har jag dock sett att rosten har börjat krypa upp på kantens utsida också och då går det inte längre att strunta i det. Bilen är en importerad 99:a och borde omfattas således av rostskyddsgarantin, vilken så vitt jag förstår inte ges av BMW-återförsäljarna, utan av tillverkaren BMW själv. Inspirerad av er diskussion, vill jag ställa följande fråga: Förutsatt att jag kommer att lyckas med att intressera en BMW återförsäljare att ta åt sig reklamationen, vad kommer det att kosta mig att få bakluckan utbytt? Någonting måste det väl kosta, eller? Jag minst att jag betalade arbetskostnaden för mina nya ABS-givare när jag fick dem utbytta på goodwill, medan BMW stod för materialet. Skulle min eventuella självkostnad i så fall inkludera endast demontering/montering av gammal/ny baklucka, eller måste jag även betala för lackeringen? Ha det gott Ellinas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.