|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Var inte meningen med de här generella reglerna att man skall få höja effekt med 20% och vridmoment med 10% just att man skulle slippa skaffa intyg från tillverkaren? Det var så jag förstod det... Särskilt som du själv tidigare sagt att vi ska vara glada för den regeln, för annars skulle man ju inte få byta till ett effekthöjande avgassystem utan intyg från tillverkaren. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Du får höja effekten med 20% och vridet med 10% utan att utföra en registreringsbesiktning, så långt allt väl. Men pratar vi om motorbyte med effekthöjning och efterföljande registreringsbesiktning krävs generellt ett intyg från tillverkaren att bilen är godkänd med den nya motorn, och den höjda effekten! Det finns ju dock möjlighet till undantag i enlighet med vad vi tidigare diskuterat flitigt i en annan tråd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Nja man behöver inte alltid intyg från tillverkaren... Finns ett undatag som heter A40, gäller dock bara bilar mellan 1976-1988... Då räcker det att man monterar en motor som har lamda sond, katt och kolkanister som den är avgas certifierad och att den inte överstiger det som tillverkaren angivet som max effekt/vrid. Jag kommer göra så... Har en Ascona B som jag kommer att regga med en Saab 9000 2.0 LTT -94-98. SBP skall endast kolla upp va motorn lämnar för effekt/vrid och att kolla avgasvärdena. Motorn behöver inte vara i strikt orginalskick heller.... Men som sagt det bästa är att först höra med SBP tekniska avdelning eller den lokala stationen... |
|
|
Förmodar att du inte läst tråden jag refererade till, det är precis vad det står där nämligen! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Men visst är det väl så att man inte får överladda en sugmotor, även fast effekt och vridmomentsökning inte överstiger de utsatta maxgränserna, alltså 20/10`? E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Hur/var kollar SBP att motorn lämnar en viss typ av effekt/vrid? Kollar dom upp det genom motrnumret eller nått? |
|
|
Helt rätt ekblom! mc_fox: Det står i fordonsdata vilken effekt en viss motor ska ha. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Så SBP kollar motornumret och slår upp det i fordonsdata, eller kollar dom upp den motor som jag anger att det är i bilen. Om det är så att SBP går på vad jag anger att det är för motor så kan man ju lura dom lite grann?. |
|
|
Det finns klart möjlighet att luras i det fallet, vid tveksamhet kan du dock bli tvungen att styrka att det verkligen är den motorn du säger. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Står det i registreringsbeviset att motorn är utbytt sen? | |
|
Ja, det står att motorn är utbytt, och vilken motor det ska ligga i bilen! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| i min står det bara motor utbytt, inte vilken som ska sitta där!! | |
|
När är registreringsbesiktningen utförd? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
cdabox |
om man har kontakter inom BMW då borde man väl kunna få ett sådant papper, eller är det någon über avdelning som har hand om sånt....väldigt löjlig policy förresten =) |
|
Med goda kontakter är det möjligt att lägga vantarna på ett sådant intyg ja, det förekommer. BMW motiverar policyn med att dom bygger bilarna lagom motorstarka redan från början. Vill man ha högre effekt/bättre prestanda får man gå upp i modellprogrammet helt enkelt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Är inte här så ofta så ni har kanske pratat om detta tidigare. Det fanns en BMW (minns ej vilken men tror det var en e30) som hade en (om jag minns rätt) m5 motor på vallåkra träffen i fjol som påstod sig ha godkännande papper från båda BMW och SBP. Om det nu var en e30 med m5 motor och det var som han sa innebär inte det att alla med samma koncept blir godkända? MVH Topchop |
|
|
Nej, det innebär att alla som har ett likadant intyg har möjlighet att bli godkända. Ett intyg är ofta utfärdat på ett speciellt fordon. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Om man byter till en motor från ett annat märke där effekten/vridmonentet inte överskrider orginal och att motorn har kat. och bilen man sätter den i inte har kat. orginal. Skulle detta vara ok även om det är en motor med orginalmonterad turbo??? Allting tar sin tid... |
|
| Vad jag har förstått av det hela, så ska det vara ok. | |
|
Turbomotor eller ej spelar ingen roll, bara alla andra krav är uppfyllda! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.