AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.344

Jag byter kamrem

Sida 1 av 2
Jag håller på att byta kamrem på min 316. Den gick nämligen av när jag var ute och körde. Jag har lyckats... efter stora raseriutbrott.. med att ta bort alla kåpor och all skit som finns i vägen.
Problemet är nu markeringar.. det finns ju inga merkeringar på vevaxeln. Har kollat i min Haynes-bok, men den engelskan de använder för att förklara dethär är inte direkt min bästa vän. Det står en massa tjafs om flyingwheel och annat. Vad jag förstår ska ska det inte finnas några markeringar på dethär hjulet ens.. hur gör man då när man byter?

HJÄLP!
Du tror inta att avgasventilerna har slagit i kolvarna då??

Gjorde dom på min 320 efter att remhjulet spruckit!

blev en ny motor för mej.... :(

använd sökfunktionen... finns massor om det..

/Jimmy
Länk
Jag vet faktiskt inte... det ser inte ut som att det har hänt något iaf. Men jag är också orolig för det. Jo, kan la alltid söka. Men hittar jag inget så..
Kör ett kompressions test, sen vet du....

dalldall
lyft toppen!gjorde vid en 318 88.kamremmen gick av när bilen stod och gick på tomgång!alla avgasventilerna kröktes!

lyfta på toppen verkar vara ett evighetsarbete
NÅGON måste väl ha haft problem med vevaxeln?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tvivlar ordentligt på att din motor är frisk efter att ha snurrat runt utan kamrem, men du kan ha haft tur, komp testa.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Sorry Glenn... Var det inte du som gick o drog dig för att byta, din hade väll gått ganska långt sen senaste bytet eller?

yttryck
hur ofta byts kamremmen på M20 motorerna ?
/Igge
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
På M20 motorerna är bytesintervallen 8000 mil eller vart fjärde år.

mvh

MW-Guru
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
hör av dig till mig annars tror jag vet en som har en 316i motor 91 19000 mil som han kanske ska bi av med du kan få ett billigt pris !!!

Mvh/ Daniel
Det är väl inte samma motor? M40 är det förstås.. men det är några skillnader
Snackade förresten med BMW.. anusen ville inte låna ut sina verktyg för att ställa in hjulen. Så jag får la rulla ner den och låta dem sätta dit remmen åt mig iaf. Sedan blir det en överraskning när jag komptestar.
ant
är det ine bättre att komptesta innan du gör något mer? om det visar sig att ventilerna är korikiga så måste du ju riva ned allt igen.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Då kanske du kan ge mig ett tips på hur man komptestar utan kamrem?
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Glen 316

tjena, min kamrem gicka av i julas, jag har en 318 89a (m40) jag krökte all avgas och en insug, det är så gott som omöjligt att klara ventilerna, du ska spoppa in ett dorn eller en borr i rätt stolek, kommer inte ihåg vad det var för stolek. sen om du är lite händig kan du göra ett eget värkryg till kamen.

om du tar ett alluminiumstycke eller stål(lite jobbigare att jobba med) ca5mm grovt. och såkar ut i mitten för den fyrkantiga nocken. det viktigaste ar att annläggnings ytan mot toppen och ytan mot nocken är 90* det finns två körnslag i nocken, dom ska vara uppåt.
hoppas du förstår lite gran, svårt att förklara

Du får nog ta och byta ventiler, hade jag vetat att fem var krökta på min hade jag köpt en helt by motor från skroten, det kostade 3700 att renovra. gjorde allt själv,slipade in ventiler mmmm

Lycka till
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
oj dornet ska du sätta in i blockets bakkant och låsa svänghjulet. lite svårt att hitt hålet, sitter v-sida.
Tror jag låter verkstan sätta dit kamremen åt mig.. för jag fattar noll nu. =)

Jo, det lutar mer och mer åt att jag måste ta väck toppen... ska göra det idag bara för det.

Hur mycket tror du de tar för att fixa nya ventiler om man kommer in med toppen?
Hur går det till att byta ventiler själv förresten.. det är helt nya jaktmarker för mig dethär. Känns dumt att sitta och gissa sig till hur man ska laga sin gamle vän
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.