AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.948

Erfarenheter SMT6, SMT5?

Sida 9 av 15
tr
197
tretjufemman
BMW 325 -94 turbo
powered by KKK
Okej, var de enkelt o mecka in då me kablarna o så lr?

mvh/325
Bäckis: Var det 3.2L 745 motorn som låg ute på zatzy?

Om man kör smt6 som tillskott, kan man då koppla in MAP + TEMP så att dessa två sköter extra-soppan vid övertryck, samt att backa tändningen?

En sak till, blir inte orginalmappen i ecu´n lite konstig efter att man koverterat? Jag menar, den är ju inte optimerad för turbo...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Du kan ju i princip göra om orginalmappen också som du vill så den behöver inte vara konstig. Sen kan du ju använda tillskottsfunktionen också för att få det där extra bränslet som du behöver.
Bara för att du använder extrasprutfunktionen betyder det inte att de andra funktionerna inte funkar som de skall. Tändning och bränslekurvan går att justera som vanligt om du använder extrasprutet. Du skulle kunna köra med orörd orginalmapp och bara lägga på extra bränsle med extraspridarna samt backa tändningen där det behövs.
TT: Det var precis så jag tänkte!

Men hur funkar det när man mappar piggyback? Behöver man TEMPmätare då? Eller "mappar" man som med en tryckkontakt, tex "+20 extra hk vid 0.1kg, +40 vid 0.2kg" osv..?
Jag är lite korkad:)

Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar...
De flesta klarar sig med en vanlig smalbandslambdamätare(för under tusenlappen). Vill du vara nogrann behöver du avgastempmätare. Vill du vara ännu nogrannare använder du bredbandslambda.
Jag ÄR korkad!!!
Jag menade ju när man mappar smt:n som tillskott...

Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar...
Lambdamätare måste du ha i vilket fall som helst när du mappar. Bränsle/luftblandningen förändras ju i båda fallen.
tr
197
tretjufemman
BMW 325 -94 turbo
powered by KKK
Finns de ingen här som kopplat in o mappat detta på en turbo bmw ?????? som kan skriva lite o berätta om det var nåra probs? tips o trix vid mappning för att få ut de mesta från det...??
dom flesta här verkar ju iallafall "tänka" sig att köpa smt6...
mvh /325
Lotus samuel och Ticco körde med det förra året, hör med dem eller sök på forumet. I år har några köpt, men jag vet inte hur långt de har kommit.
RafkoM3
Estoril:
Maila mig info och priset :)

Och bilderna oxo...

Måste handla prylar :)

Länk
Länk
BIMMER
tjena , har kollat på perfectpowers sida undra vad man gör i "anlalog map "

mvh/BIMMER
I analog map justerar du bilens original spridare(eller om du bytt till större, dessa), dvs bränslet. Egentligen justerar du LMM-signalen och lurar på så sätt styrboxen att ge mer eller mindre bränsle.
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Är det ingen som monterat systemet och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag är själv sugen på att montera ett system på min m3:a och ta bort luftmängmätare och plenum. Var monterar man map sensorn om man kör 4 separata spjäll med bara ett stort luftfilter över?

MVH Jonas

AL
289
AL
318is CSN-90

En kille här i Linköping kommer inom en snar framtid åka med ett SMT6 på sin M3E30. Enligt utsago utan LMM.

Jag avvaktar hans resultat innan jag köper på mig ett eget. Jag är fortfarande undrande till hur man löser accpumpsfunktionen. (Om det nu går överhuvudtaget...) En av de absolut väsentligaste delarna på ett sprut för att inte få lågvarvsspikningar samt att få respons i motorn.

Återkommer när jag fått se hur det funkar.

"...det är inte alltid så enkelt..."
RafkoM3
m3jonas:

På spjøllet har du 4 st gummipluggar. Ta av dem och koppla ihop dem och anslut MAPsensorn dær.

Länk
Länk
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Bra idé Rafko. Att använda synkuttagen borde som du säger fungera. Tack för tipset.

MVH Jonas

Hello Nasty!
Jag har tänkt åka med en spjällpotensiometer istället för luftmängdmätare eller MAPsensor.

Mappa efter spjäll läget.

Mvh/Henrik

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Ger en SMT-6 någon vinst överhuvudtaget på en standard sugmotor (m20-b25 i mitt fall och utan att bry sig om bränsleförb.), är den ett vettigt komplement till vidare sugmotortrim dvs. kamaxel osv.?

Vill mycket men kan lite...

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.