AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.938

Erfarenheter SMT6, SMT5?

Sida 1 av 15
Någon som har erfarenheter av "Piggyback" SMT6 el SMT5? Såg att någon hade monterat i ett sånt i en M3 -96:a, 3,2:a. Lirar det? Vanos-styrfunktion? Vad göra med orig-LMM signaler vid byte till MAP-sensor?
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Har absolut ingen erfarenhet an smt6. Men däremot ska jag inhandla ett sånt.

Då man ersätter LMM sätter man dit en tempgivare tro jag....eller?

Blanka däck AB
map ersätter lmm om jag inte minns fel

Tim_318i
Man ersätter lmm med map sensor och lufttempgivare.

//

Tim
Jo, så långt har jag hängt med..... c",) Men dom signaler som originalstyrboxen ska ha ifrån LMM, om dom inte existerar vad händer då? Har också fått reda på att orig.boxen kan få spel om den inte får dom signalerna ifrån en LMM..... Lufttempgivare finns standard i S50B32-M3 3,2 liters maskinerna.
BIMMER
Ursäkta min fråga men vad gör ett SMT5/6 ???

mvh / BIMMER
Vad kostar ett?

Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
BIMMER: jag är inte så insatt (än..) men det fungerar nog så att du "lurar" orginal styrboxens signaler med hjälp av smt5/6.
sen kan man sänka tändning osv...
ett smt6 kostar 3990:- på Länk

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Och 3500kr genom mig ;-)
sc
637
schumi
e30 318is -90
Twin turbo..

går det bra att installera smt6 även om man inte har något oscilloskåp?

jag läste igenom installationsmanualen och dom använder ocsilloskåp väldigt mycket.
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Vad är en mapsensor???
Schumi, ja, det går alldeles utmärkt. Till BMW finns färdiga kopplingsscheman och man behöver inte leta vilka kablar som sakll kopplas vart. Det kanske skiljer lite mellan årsmodellerna, men om du vet vilken typ av (tänd)givare bilen använder så kan jag direkt säga vilka inställningar du skall använda.

/Peter
sc
637
schumi
e30 318is -90
ok fan va bra. jag skall köpa en smt6 av dig så fort jag sparat ihop lite pengar. verkar va en suverän grej.
sc
637
schumi
e30 318is -90
Nisse järnet..

mappsensorn kollar hur mycket luftflöde du har in i insuget.

är det du som är med på sporthoj och är en jävel på att trixa?
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Det är nog jag ja :) Är det du som kör YZ?
Funtar på och tjacka ett smt6, och komplettera med mapsensor + lufttempgivare.
Nån som vet vad såna givare kostar ca? Och är det värt det?
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
Twin turbo: räkna med en till kund snart =)
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Vad är bättre?

Köpa ett smt5/6 eller mappa om bilen med orginal motroninc
på en 325 -88??
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Nja.. schumi

MAP = Manifold Air Pressure, alltså trycket i insuget.

LMM = Luft Mängds Mätare, alltså mängden luft som flödar genom insuget.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ett smt6 är bättre. Visserligen har det sina begränsningar eftersom man lurara bilen att tro att de yttre omständigheterna är annorlunda än de är och på så sätt kan man få den att ge mer/mindre soppa... men det finns naturligtvis ett tak. Det som är bra är att du kan plocka ur boxen ur bilen och fortfarande ha kvar orginalmappen, desutom kan du ha två olika mappar och växla mnellan. Ex en mapp med högt laddtryck för strippen och en för lägre laddtryck och bränsleekonomi för gatan. Dessutom måste bilen ha lambdareglering på fullgas om man ska kunna använda mappsensor va?? Och det har inte alla bilar tror jag.

Twin turbo: Stämmer det att man måste ha lambda reglering på fullgas? Vad jag har fattat för har inte de gamla versionerna av motronic som vi har det?
Nej, bilen behöver inte ha lambdareglering på fullgas för att du skall kunna använda mapsensor, däremot måste du ha lambdareglering på fullgas för att kunna utnyttja lambda closed loop regleringen fullt ut på SMT6, dvs att du själv ställer in vilket lambdavärde du vill ha på fullgas. Vilka system som har vad har säkert ni här på BMW-forumet betydligt bättre koll på än jag.
sc
637
schumi
e30 318is -90
Tipsaren.. fan jag tänkte skriva tryck men valde att skriva flöde. tänkte att det var typ samma sak. men men..

Nisse järnet... japp det är jag som kör yz. men jag är lite sugen på att sälja yz'an och inhandla en honda 500 cross. det ska tydligen va rätt bra med smisk i dom. är sugen på lite mer pulver.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.