AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.946

Erfarenheter SMT6, SMT5?

Sida 8 av 15
Varför vill du åt accpumpsfunktionen?

Jag kan inte gamla förgasare så bra, men var inte den till för att spruta in extra bränsle när spjället öppnades snabbt bara för att de vanliga munstyckena inte hann med de första tiondelarna? Om du har elektriska spridare borde inte den funktionen ha någon särskild betydelse?
AL
289
AL
318is CSN-90

Det funkar som du säger.

Kollar man ett modernare sprut (de jag sett iaf) så finns det en accpumpsfunktion kvar i dessa. (Funktionen finns ju original tex och det kan inte vara en slump.) Just för att berika på bränslet lite vid snabba gaslpjällsändringar.

Vad jag skulle vilja ha är ett svar från ngn som verkligen kan dethär som kan säga om jag kan mappa "förbi" detta problem så som du har en tanke om eller om det går att lösa på annat sätt.

Teoretiskt sätt borde det ju fungera utan iom att man har en komplett mapp att gå efter. Men jag är inte så sugen på att sitta där och konstatera att den där knivskarpa responsen man förväntade sig uteblir pga att man inte har ngn accpumpsfunktion.

Vill inte låta tjurig. Jag uppskattar all hjälp ni ger mig. Jag vill bara veta EXAKT hur det funkar. Kalla mig gärna petig, men jag köper inte saker för att "det-är-det-ballaste-att-ha-just-för-det-stod-det-i-Bilsport" ;) hehe utan för att jag har konstaterat att det är vad jag behöver vill ha.

Har lite frågor ute angående detta problem så det löser sig nog tillslut.

Tack än en gång.

"...det är inte alltid så enkelt..."
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Det ni syftar på kallas väl fulllastupprikning i moderna motorer? Dvs styrsystemet sprutar in lite extra soppa då man trycker gasen i botten för att förhindra knack. En motor på ganska moderata varvtal men med full last kan vara rätt spikningsbenägen...en funktion som man inte gärna vill ta bort =)

Men den borde väl gå att realisera genom en tidsstyrd brytare kopplad till en extra spridare? Ganska primitiv lösning kan tyckas men varför göra det krångligt för sig? =)
AL
289
AL
318is CSN-90

Tada!

Det där var intressant Stryp!

Tror det är exakt vad jag menar. Men då följer två nya frågor.

1. Hur gör man med tidstyrningen. Tidrelä? Ngn ide?

2. Kan man kanske komma runt dethär genom att man berikar bränslet lite extra vid höglast (låga varv) sammtidigt som man har fullgas?

Tackar för tankarna!

Vill man åt massa fina funktioner så köper man ett riktigt eftermarknads sprut. Vill man vara lite ekonomisk försöker man med annat och oftast blir resultatet där efter. Jag håller på med ett smt6 nu och hoppas få till det bra. Har installerat idag och vet inte ett smack om det än.
Lotus Samuel
Skit i det där med accfunktion, det är ju bara för att motorn ska svara lite bättre men gå snålt annars. Men nu mappar du enbart efter prestanda så tror jag det kvittar. Och sen är det som twinturbo säger. Gasar du hastigt utan att motorn hänger med i varvtal går den över en annan mappkurva eller vad man ska kalla det för. Då kan du feta på bränsle där istället.

Sen kan du programmera 2 mappar som du byter mellan med en strömbrytare med namn, Normal-Race =)
AL
289
AL
318is CSN-90

Bäckis: Ska du använda sprutet på en sugmotor? Och isf hur hade du tänkt lösa det hela angående sensorer, AFM, LMM och allt vad dom heter. Visst har du rätt i att man köper ett "riktigt" sprut om vill åt alla skojjiga funktioner. Men som student, och annars oxå föresten, så kollar man gärna på om jag kan uppnå ngt som "räcker för mig" då priset på SMT5/6 är väldigt vettiga. Kan man bara få det att funka bra är jag nöjd...

Samuel: Din teori är intressant. Har läst om samma ideér på annat håll oxå... Hmmm

"Ballhetsbonuspoängen" vid korvkiosken blir ju skyhög iaf om man har en "Normal/Race"-vippis. ;)

Jag ska ha det på en turbomotor, och jag har ingen aning om hur jag ska lösa nåt än, det brukar ge sig självt. Jag har bara monterat och testat att jag kan feta/leana samt ställa om tändningen så att bilen går som en kasse skit :-) Ska bygga motorn så fort jag besiktat bilen, sen ska SMT:n få bekänna färg...
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
hmm .. nu har man ju blivit lite nyfiken , skulle systemet funka på M70 motorn? eller blir det 2st ?

mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90
st
251
strypt
525 -92
318is -90

AL: Har inte full koll på elektriska komponenter men det borde finnas något liknande att köpa, annars så får man bygga en själv. Har en kompis som e fena på elektronik. Kommer jag på nått så lär du få höra det.
/Micke Eriksson, snart med en iS nära dig =)
Det lär funka lika bra på M70.
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
Billig luftmassemåler får man kjøpt hos volvo, til v70/s60. Koster ca 500kr i norge

950kg er nok å dra på
AL
289
AL
318is CSN-90

Haha! Så det var du Micke! =)

Låter bra. Då bygger vi ett eget sytem då till våra is... Verkar JÄTTEENKELT ;)

PS Får ju oxå lägga till Studentmobilen...om du nu menar den vi bygger och inte din blå... hahaha

st
251
strypt
525 -92
318is -90

Nej det är inte min blåfågel och inte heller vårat bygge, det var min 525:a som jag hade för ett tag sen, har inte orkat ändra :P

Förresten, har du hört något om hur det går för din polare med is´en. Det läckte tydligen ut vatten mellan topp och block =( så jag har inte varit och kollat på den än...Typiskt att något sådant ska hända nu.....
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
AL har du tittat på Megasquirt? Bränslesystemet man bygger själv.
Det går och mapa både på mapsensorn och på spjälgivaren.
Eftersom man bygger själv blir det både lärorikt och billigt.
MS har accpumpsfunktion!

Själv bygger jag tillhörande tändsystem nu, det ska nog bli skoj.

AL
289
AL
318is CSN-90

Tipsa gärna om en länk till var jag kan läsa mer om MS och vad det kan kosta och vem som säljer... Mkt önskemäl bidde det... ;)

Har jobbat inom elektronikbranschen med lödning av kretskort, kontakter och sladdar under 4år, så löda ihop allting på rätt sätt borde gå ganska snabbt och enkelt.

Tack för infon.

PS En kille här i stan bygger nu om sin M3 E30 med SMT 6. Får se hur det funkar för honom. Än har jag inte tagit ngt beslut ändera hållet.

sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Här e hemsidan!
Länk

Här e den amerikanska mailinglistan.
Länk

Här e det Svenska forumet.
Länk

Det kan vara lite rörigt i början men hoppas det kan vara till hjälp!

AL
289
AL
318is CSN-90

Nu har man att läsa tills "ögena blö´"... =)

Verkar vettigt trots allt...om man kan leva med att göra "lite" eget jobb.

Vi får se hur det blir med allt...

tr
197
tretjufemman
BMW 325 -94 turbo