|
Sida 7 av 15
|
|
|---|---|
|
Men att använda de värdena som referens då man ska mappa som här med ett SMT är inget att lita på eller? Hur ska man göra för att få mappen bra med ett SMT då? Avgastemp och lyssna efter knackningar eller? Alt bredbandslambda? /Johan Länk Länk |
|
| Bredband är det bästa, kombinerat med avgastemp. Tror nog att du får till det skapligt med vanlig smalband också, men skaffa avgastemp så du vet att det inte går för hett till :-) | |
| Om jag fattat detta med avgastemp rätt, alltså om man "kranar" på med bränsle så har man lägre avgastemp och tvärtom, för lite bränsle så har man hög temp???? | |
| Japp, det stämmer! Ju mindre bränsle desto varmare tenderar motorn att gå... | |
| Bäckis: Vart brukar du sätta avgastempen? Mäter du varje cylinder för sig eller mäter du i kollektorn? Samt vad är bäst att mäta med, funkar till exempel den väl omtalade givaren från Clas Olhsson? | |
| När jag har motorn i bil så mäter jag bara på båda sidorna av kollektorn. När vi körde hos VM i bänk så mätte vi på alla 6 direkt ut från toppen. CO har väl inte typ K elementen? Jag har bara deras rökgastemp mätare. | |
| Typ K element? Är det något sånt här eller? Länk | |
|
Dethär var en intressant liten ask med godis... ;) Ponera att jag vill åka UTAN överladdning på min 318is -90. Jag vill använda mig av 4 st spjäll, ett för varje cylinder. LMM har ju den hämmande klaffen i insuget som även ger lite av on/off-funktion. Så där vill man ha ngt annat. Hur skulle det funka med en lufmassemätare från tex en moderna BMW? Eller är det MAP-sensor "som gäller"? Hur blir det med accpumpfunktionen som LMM:en skapar. Finns det en sådan funktion på SMT5? Summa summarum: Är ett SMT5 fullt tillräkligt? (Allt som tidigare skrivits här säger mig att svaret är JA.) Osäker på accpumpen dock. Detta är mkt viktigt då bilen ska åkas en del bana med. Mao är respons livsavgörande. Får tackar för en vettig tråd...där chassiwannaben AL är total nybörjare... ;) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Om du har en mapsensor så behöver du ju inte nåt annat än de spjällen som du har och ett filter utanpå spjällen ev plenumet du vill ha... så är det ju bara att gasa... trattar på spjällen vore ju inte fel;) /Johan Länk Länk |
|
|
Det är precis så jag menar Johan! =) Vad jag undrade var just om man kunde komma undan lite billigare/smidigare/uppnå samma funktion om man tex använde luftmassemätaren från tex en 328 E36 eller liknande. Men en beg. mapsensor kanske inte är allt för dyr... Vad är fördelarna med en mapsensor jämfört med en luftmassemätare? Ingen har ju ngt hindrande spjäll. Går mapsensorn på tryck och luftmassämätaren på just massa? Med en mapsensor borde väl en tempgivare behövas oxå? 4 cyl - 4 spjäll! =) Ngn som kan hjälpa mig med min fråga angående accpumpsfunktionen? PS Ni får ursäkta om jag ställer frågor som ni redan svarat på. Men jag är nyfiken som tusan och vill ha glasklara svar... "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Accpumpfunktionen finns inbyggd i din original ECU och åt den funktionen gör SMT5/6 inget. I ditt fall skulle jag kört med en luftmassemätare från en nyare BMW eftersom mapsensorn har svårt att hänga med i början på lågvarven om du kör vassa kammar (= dåligt undertryck) och eftersom det var fråga om bankörning antar jag att du tänkte ha såna? Frågan är bara hur du skall få till LMM ihop med 4 spjäll, men det får väl bli någon filterhistoria med röranslutning ut till LMM'en? |
|
| Bättre att bara mappa efter spjälläge på en sugmotor. | |
| Vad jag kan se så har du ingen spjällägesgivare på bilen, men vi kom fram till tidigare i tråden att det skall funka att ersätta LMM med spjällägesgivare istället eftersom båda ger 5 V (max). Det skall ju lösa problemet med dina 4 spjäll ganska smidigt. Lär ju bli en hel del ommappning eftersom LMM-signalen inte alls är lika linjär som spjällägesgivaren, men det skall inte vara några problem. | |
|
Bara så vi snackar samma språk ;) : LMM: Luftmängdsmätare. (Typ samma som på L-jetronic, med en klaff i.) Luftamassemätare: Utan klaff. (Sitter som sagt på modernare BMW:s.) MAP-sensor: Får sin signal från tryck. Motorn kommeratt vara helt original förutom sprutet och insug. Anledningen till bygget, om/när, det blir av är mer ur forskningssyfte än effekthysteri. Jag vill lära mig hur det funkar och ha lite bättre respons i maskinen. Accpumpfunkt. på originalbilen fungerar som så att när man ger fullgas, snabbt, överöppnas klaffen i LMM ngt, en kort stund, för att ge en extra dusch bränsle. Men nu ville jag ju ha bort min LMM... Har vi ett problem här? Eller kommer luftmassemätaren ta hand om detta istället? Själllägespotentiometer hade jag tänkt använda. Lösa det hela med filtret osv ser jag inte som ngt problem. Tänk er ngt liknande som på M3 E30 utan LMM utan med en luftmassemätare med filter på istället. Tja, som M3 e36 kan man ju säga. Att flytta över sensorn i luftmassemätaren till ett grövre rör borde väl inte vara ngt problem? Om man kommer fram till att man behöver mer luft in. Tackar för alla bra svar! "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Nu har jag läst en gång till... Menar ni att man skulle kunna använda sig enbart av spjällägesgivaren, när man monterat en sådan, och varken ha tryck eller flödessensor? Vore ju kanontrevligt isf!!! =D *hoppas* Borde inte varvtalet spela in oxå? Men det kanske STM-boxen får ngnstans ifrån redan "från början" så det löser sig den vägen...Så borde det ju vara... Accpumpsfrågan kvarstår dock... "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Varvtalet läser SMT5/6 från tändningen som du också kan justera med boxen. Hmmm, visste inte att accpumpfunktionen funkade så med gamla motronic. På nyare bilar ligger den funktionen i styrboxen. Skulle man inte kunna lägga på lite extra bränsle i mellanregistret vid fullgas för att efterlikna accpumpseffekten? |
|
|
Hmmm... Accpumpen (namnet kommer från gammla förgasrtiden) pågår ju enbart under en väldigt kort tid. (0,5-max2 sek) och är till för att berika blandningen precis när man ger på fullgas vid snabba spjälländringar. Men det var du nog klar över. Lägger man då på mer soppa i mellanregistret på fullgas vet i tusan hur det blir... Accpumpen aktiveras ju även om man inte gasar fullt normalt sätt. Snarare hastigheten på öppnandet av spjället som styr om den aktiveras. Öppnar man sakta blir det inte riktigt ngn effekt av den. Luftmassemätare kanske är nyckeln till problemet iaf? Måste få ett svar på detta innan jag slår till... :) Angående tändningen kunde den bara sänkas va? Eller cyklar jag vilse nu igen... ;) "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
En tanke... Finns det inte en extrafunktion på sprutet som man kunde använda för att styra lite olika saker? Om man skulle lägga in en funktion att man berikar bränslet X% under Xsekunder vid X öppningshastighet eller det kanske är väl optimistiskt att tro att det finns en sådan lösning på problemet. Det måste ju finnas en lösning tycker man... "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Du kan både höja och sänka tändningen. Du kan styra en extern pryl som tex Nox, fläkt, vattensprut, osv beroende på temp, tryck, gaspådrag och/eller varvtal, dvs beroende av alla 4 parametrarna eller kanske bara en. Om du öppnar spjället långsamt har du inte max utslag på spjället på mellanregistret utan kanske bara när du kommer upp i varvtal. Öppnar du spjället snabbt borde du komma upp i typ 70% och kan mappa på lite extra bränsle just där. Eftersom bilen passerar det inställda varvtalsområdet på någon sekund borde du få en liknande effekt. |
|
|
Värt att fundera på TT. Tack för all info! Service tror jag det kallas... ;) Ska ta reda på om mitt Motornic har accfunktionen "i LMM-klaffen". Just dethär med accpumperiet är det enda som får mig att tveka lite... Måste jag åka med LMM-klaff kan jag lika väl låta bli känns det som... "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.