|
Sida 5 av 15
|
|
|---|---|
| Detta finns på SMT6, men inte SMT5: Lambda closed loop control, variabel lustgasstyrning och ställbart tillslag av valfri komponent (t.ex. fläkt lustgas, osv). Tillslaget kan ställas in efter varvtal, laddtryck, motortemp och/eller gaspådrag. | |
Orre Touring |
Vad är Lambda closed loop control,?? |
| Du kan justera lambdavärdet där din original ECU går i cloosed loop, dvs där den strävar efter ett visst lambdavärde. På de flesta bilar är detta bara på låg och mellangas, men på en del senare modeller justerar ECU'n även detta vid fullgas. | |
|
men jag som håller på försöka pula ihop en turbomatad 3,5 kan man använda detta smt6 till och lura originalboxen tex att sänka tändningen några grader och även styra en eller ett par extra spridare |
|
| Lappen, ja, det funkar alldeles utmärkt. | |
|
vart tusan köper jag en smt6 någonstans då? |
|
| Hos mig ;-) | |
|
vad kostar det då ? |
|
| 3500 kr komplett. | |
| Twin Turbo: Fick du mitt mail? MVH Kimmo. | |
Grusse |
Vad är fördelen med att köra med closed loop på full gas? Är det så den inte går för fett/snålt? |
|
Fördelen för bilfabrikanterna antar jag är att utsläppen kan hållas nere. På äldre bilar brydde man sig bara om att bilen skulle gå hyfsat snålt på låg ochh mellangas, men nuförtiden är avgaskraven betydligt högre. Du kan inte få SMT6 att gå i closed loop på fullgas om inte den funktionen finns på din ECU. |
|
Grusse |
Om den inte går i closed loop på full gas, skickar den in så mycket soppa som bara går då eller hur blir det? |
| Den skickar in en förutbestämd mängd bränsle enligt bränslemappen på ditt chip. Alttså samma mängd på alla bilar med det chipet oberoende av bränslebehov. | |
| Jag har beställt ett SMT6 av Twin turbo och ska utvärdera systemet på min 525:a. Jag återkommer med en recension när det är testat, och jag har mkt höga förväntningar på systemet. Har velat konvertera minst 10 bilar senaste åren men fått backa för att det blir för dyrt att köpa styrsystem till alla bilar, men det kanske man slipper i fortsättningen när man ska hålla bygget inom rimliga gränser :-) | |
| Bäckis: Bra att du kan recensera SMT6 så småningom, har ett sånt själv liggandes nu..... Du verkar ju ha lite koll på styrsystem så det ska bli intressant att få lite info om detta! Mvh Kimmo. | |
|
Perfekt Bäckis! Väntar med spänning. Jag har talat med en kille som har det på en Nissan 200 och han sa att det fungerade riktigt bra, enda problemet var att varvtalet som han fick upp i programmet kunde hoppa lite. Är din 525 en e39 Bäckis? Inom rimliga gränser... jo man ser ju hur det har gått tidigare;) /Johan Länk |
|
|
Om jag vill besikta bilen sedan utan turbo, kan jag göra någonting utan att ta bort boxen för att den ska köra orginal mappen från chippet? Och är några problem att mappa med större spridare, alltså få den att gå normal snålt när turbon inte laddar? /F |
|
|
Det enklaste är att bara plocka bort SMT'n och sätta dit förbikopplingskontakten, då används bara originalmappen, men om du satt dit större spridare funkar det inte att göra så. Det beror nog på hur stora spridare du har tänkt dig. 720-spridare och större kan kanske vara lite svåra att få en jämn sprutbild av på låg belastning, men Supramannen kör(de) med större utan tomgångsproblem, så det är nog individuellt. |
|
|
det beror väl på vilket insprutningsystem tydligen. har hört att tex Autronic klarar av stora spridare bra på låga varv |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.