AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.944

Erfarenheter SMT6, SMT5?

Sida 3 av 15
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Måste och måste använda map sensor. Det gör du som du vill, lmm är ju en begränsning för flödet... Upp till 300hk på en m20 och säkerligen ett par hundra till så kan du nog ha kvar lmm. Det är i allmänhet "bättre" att använda en map sensor, den mäter över och undertryck i insuget och förmedlar till sprutet.

/Johan

Länk
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Kostar en MAP sensor? Och var köper man det?
Så här är det med LMM och byte till mapsensor.

Har bilen lufttempgivare+luftmängdmätare (AFM) är det inga större problem att byta till mapsensor, SMT6 har t.o.m. en funktion för att få dem att överensstämma.

Om bilen har lufttempgivare inbyggd i luftmängdmätaren måste man antingen: *plocka ut lufttempgivaren ur LMM ock koppla in den på rätt pinne i kablaget.
*sätta dit en extern lufttempgivare och koppla.....
* ersätta lufttempgivaren med vridpot(variabel resistor) som man få justera efter önskad temp.

Det går att få bilen att funka bra utan lufttempgivaren, men man kan få problem med kallstarter.

Med luftmassemätare(MAF) är det en annan sak eftersom lufttempgivaren är inbyggd i funktionen. Vill man byta till mapsensor då får man dras med kallstartproblemet.
Mapsensorer kan man kanske hitta på skroten?

Annars kan jag fixa fram nya för ca 1000kr i samband med SMT6 beställningar.
Twin Turbo: Hur svårt är det egentligen att mappa själv sen då? Får man upp grundinställningen på en gång på skärmen, när man kopplat in systemet? Och sen öka succesivt? Kimmo.
Grundmappen finns på chippet och den ser du inte. Allt du behöver göra är att lägga till eller dra ifrån där det behövs. Hur svårt det är beror på vad du själv tycker är svårt. Om du har en lambdamätare och vet var du skall ligga på fullgas samt lyssnar efter spikningar tycker inte jag att det är speciellt svårt, men det är ju individuellt.
Henrik, jag har funderat igen.
Det skulle kanske funka att köra utan LMM om du kopplar signalen från spjällägesgivaren in på LMM-signalen på ECU'n(förutsatt att LMM mäter i volt) och sedan bara mappar på spjällägesgivaren.
BM
21
BMW325ixk
325ixk sedan -87
Vill ha en smt6, antar att dom är helt nya och har garanti...? Har du nått nummer man kan nå dig på? Om du inte vill lämna ut det här kan du maila mig. asconab@yahoo.com.. Föredrar direktkontakt..

MVH Niko
Niko, du kan nå mig på 0733-380150.
Helt nya och livstids garanti enligt Perfect Power.

Mvh
Peter
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Twin turbo: Hör av mig till dig när det börjar bli dax fr en smt6 + map =)
Hello Nasty!
Peter så du tror att det skulle kunna funka i mitt fall med en smt6, men om den mäter volt det kan jag inte svara på dock är jag lite tveksam till om den gör det!

Motronic system från en 535 från -87.

Bör man inte ha den med glödtråden i för att det ska mätas i volt?

Mvh/Henrik

Nej, den med klaff mäter också i volt.
Och, ja, det finns kopplingsschema till din bil, men vad jag kan se har du ingen spjällägesgivare? Eller också har de inte tagit med den i kopplingsschemat av någon anledning. I så fall får du eftermontera en spjällägesgivare och använda den signalen istället för LMM.

/Peter
Hello Nasty!
Jag ska köra med M5 spjällhus så den givaren sitter där, men man får kanske byta ut den också?

Så det finns kopplingsschema till min gamla pärla det låter ju nästan för bra för o vara sant!

Frågan är ju som jag undrar lite över med ett Autronic så för jag ju ut precis vad motorn kan ge, men hur mycket tappar man rent effektmässigt på o klämma dit ett smt6 för jag lär väl inte ha samma inställningsmöjligheter med ett smt6?

Mvh/Henrik

Det är väl på tändningssidan du kan tjäna lite med ett helt nytt sprut om du skippar fördelaren(jag antar att det är fördelare?) och kör med givare på svänghjul och kam istället.

M5-givaren funkar säkert alldeles utmärkt med SMT5/6.

Ett sprut kan ju mappa bränslet med hjälp av lamdbda cloosed loop (Autronic, PRS, m.fl.) och det underlättar ju.

Det är en prisfråga som jag ser det.

Om du vill ha ett sprut så räcker PRS2(5500kr) eller PRS4(7000kr) för din del, bägge har lambda cloosed loop control.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Twin turbo: Nu måste vi ta det här också tydligen... kostar inte ett komplett sprut mer än 5500:-? Vad ingår i ett PRS2 då? Är det tändning med i det? Vad ingår i PRS 4?

/Johan

Länk
Perfekt Power har PRS2,4,8.
Skillnaden mellan de olika spruten är antal utgångar (för tändning, spridare och övrigt). PRS8 har lite extra godis som launch control och möjlighet att använda lufttempgivare(finns ej på de andra två).

PRS2 har 2 tändutgångar(för direkt drivning av tändspolar) och 3 för annat(spridare, osv). Räcker för att driva en fyra med wasted spark och 4 spridare, batch sequential ignition och tex boost control på den sista. Eller en sexa med vanlig fördelare och tändspole och batch sequential injection och en utgång för annat.

PRS4 har 3 tändutgångar och 5 för övriga funktioner.

PRS8 har 4 tändutgångar och 13 för övriga funktioner.

I priset ingår inga givare eftersom spruten klarar de flesta originalgivare.

/Peter
Twin Turbo: Hur reagerar ett SMT6 på om jag byter kammar till ett par riktigt vassa saker....? I kombination med ett byte till MAP-sensor (överladdning)? Finns det ngn bruksanvisn-användarmanual på svenska? Mvh Kimmo.
Det kan vara mapsensorn som ställer till det om kammarna är riktigt vassa eftersom du får dåligt vaccum på tomgång och låga varv. Kan bli jobbigt att mappa lågvarvsegenskaperna, men det blir samma sak med ett riktigt sprut. Bruksanvisngen på svenska sitter här bakom skärmen ;-)
Nä, skämt åsido, manualerna är på engelska, men det är bara att fråga om du har problem.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag såg att SMT5/SMT6 fanns till 745 motorn också, men den har ju en laddtrycksspärr på 0,7 bar kan man "programmera" bort den eller? Någon som vet eller har provat?
Du kan lägga en spärr strax under den voltsignalen där fuelcut inträffar. Bilen får då inte mer bränsle än det högsta värdet i bränslemappen på chippet även om du går över spärren (i verkligheten). Om du vill gå mycket över den gränsen och inte riskera för lite bränsle kan du tex installera en progressiv bränsletrycksregulator, större spridare eller extraspridare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.