AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.945

Erfarenheter SMT6, SMT5?

Sida 2 av 15
har motronicen (från -88) lambdastyrning på fullgas?

Kan man koppla in en extern bredbandare?

Ja, det går bra att koppla in bredbandslambda, men SMT6 har ingen inbygggd drivning för den.
så det går inte att köra med closed loop på min bil då? motronic

Hello Nasty!
Twin Turbo jag står inför antingen att köpa ett redigt sprut o tändsystem, typ Autronic smc.
Håller på med en rätt preppad 3.5l sugmotor, separata spjällhus riktigt vass kam ( ca 60gr vassare än org.) plus mycket annat.

Nu är ju frågan om det ev. skulle kunna räcka för mig med ett smt5 eller 6?

Visst jag kommer kunna mappa bilen till fullo med ett Autronic men hur mycket skiljer det mellan systemen?

Mvh/Henrik

Hur mycket det skiljer mellan systemen beror på hur duktig du är på att mappa och grundsystemets spärrar och brister.

Det är ju betydligt lättare att mappa en SMT5/6 eftersom du har en grund att utgå ifrån (original ECU'ns bränsle/tändkurva), men du har kvar spärrar från den också (fuel cut ckan i och för sig undvikas genom att lägga en övre gräns på LMM, men då får inte bilen mer bränsle än det högsta värdet där i bränslemappen) . Om du sätter i ett trimchip där fuel cut är borttaget/höjt och samtidigt mappar in bilen med en SMT5/6 får du ett mycket bra resultat.

Vill du plocka bort en massa givare och andra prylar från motorn och sätta dit andra fabrikat (elektroniska grejer) funkar ett riktigt sprut bättre eftersom du där själv bestämmer vad du vill styra och hur.

/Peter
Fulingbusen, jag tror inte att du har lambdastyrning på fullgas på en så gammal bil. Vad jag vet satt det inte på Ticcos bil (-90).
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Twin turbo: Man får göra en egen mapp alltså eftersom vi inte har lambdareglering på fullgas på våra vilar. När kom det? Typ 98-99??

/Johan

Länk
Hello Nasty!
Kan jag styra med en spjällägesgivare istället för en mapsensor, eftersom jag ska plocka bort luftmängmätaren och istället styra efter gasspjällen.

Gott vrål med sex trattar helt öppet!

Mvh/Henrik

Ja, du kan styra bara med spjällägesgivaren. Det är svårare att få det bra än med både spjällägesgivare och mapsensor, men det funkar.
Johan, du behöver inte göra en helt ny mapp, bara justera där det behövs(på ECU'ns bränslemapp).
Får nog ändra mig där, Henrik.
Jag tror inte din original styrbox blir glad om du plockar bort luftmassemätaren. På bilar utan LMM och mapsensor funkar det att bara använda spjällägesgivare. Du skulle behöva ett nytt sprut för att kunna köra så, tror jag.
BIMMER
ja har en M50 2,5 lit kan jag ha det här till den , hur ändrar man blandningen sen då ?? luft o bränsle?
Peter ( Twin Turbo ): Jag ska till 99% hatt SMT6 av dig. Tror du att jag kommer att behöva ett 2-kanals ocilloskop vid installation? Problem att mappa med STÖRRE spridare? Frågan är ju också OM jag har Lambdastyrning vid fullgas på min M-Coupe 3,2 liter´s S50 B32? Det vet jag faktiskt själv inte. Mvh Kimpa.
Nej, Kimpa, det tror jag inte du behöver. Bara följ kopplingsschemat så löser det sig. Om du har tillgång till reperationshandbok underlättar det eftersom man där direkt kan se vilka givare bilen har och lätt kan fixa inställningarna(annars får man bara testa alla och se vad som funkar).På Perfect Powers kopplingsschema använder de sig av LMM-signalen (inte lambdasensorn).
Ja, Bimmer, det går bra. Du behöver en lambdamätare för att kunna se blandningsförhållandet, sedan justerar du bara i rutorna för ett visst gaspådrag/rpm (+-värden) tills du får den blandningen du vill ha. Programmet finns att ladda ner på Länk om du vill testa hur det funkar.
BIMMER
Hmmm i rutorna ?? kanske framgår av programmet....Det verkar ju skitsmart för oss som tycker att de e lite dyrt med ett nytt Haltech sprut eller likn....., vad är haken har jag missat nått?
och med denna här kan man sen mappa själv ?? va f-n 3,500.- e
ju billigt isåfall?? TBC vill 10 k för att mappa bara...
finns det någon här som redan har monterat dett apå en m20? Vore kul att höra vad den har för erfarenheter isf.

Det är ingen hake.
Turbocenter vill ha 10k för jobbet för att kunna betala lokaler, löner, skatter och för sin erfarenhet och kunnande. Gör du det själv sparar du in de pengarna. Har du bara lite hum om hur du skall gå tillväga så är det inga problem. Det är ju dessutom roligare att veta att man har gjort jobbet själv och att kunna ändra i mappen om man gör förändringar på motor eller kanske höjer turbotrycket.
Twin Turbo: Jag ska ju som sagt ta bort LMM och köra med MAP-sensor, i och med att jag överladdar. Blir det några problem då....? Kimmo.
så om man överladdar så måste man komplettera med map-sensor?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.