|
Sida 13 av 15
|
|
|---|---|
|
Saabs mapsensor funkar bra. Under 500kr som ny reservdel. Du skarvar in dig på en del och klipper de som skall klippas enligt kopplingsschemat (brukar vara LMM och tändningen). |
|
| har det kommit nåt nytt smt 6 so hetter smt7? | |
| Näpp, inte än. Som jag sagt förut tror jag den släpps till hösten. Så har det varit förut med nya versioner på SMT och PRS. | |
| Dessutom kommer SMT6 finnas kvar som ett billigare alternativ och priset på SMT7 kommer hoppa upp en bit (fler roliga funktioner). | |
| åkej hur funkar lambda closed loop o loggfunktionen som ni talar om i dena gammla tråd.. | |
|
Closed lopp på SMT6 funkar bara ihop med bilar med lambda closed loop på fullgas (många bilar efter årsmodell 00 har detta). Loggfunktionen är bara att köra igång med "start logging" och stänga av med "stop logging". Loggen läser du upp i lämpligt program (Excel, wordpad, osv). Själv läser jag alltid direkt i wordpad. |
|
|
Fick nyss info om att SMT7 släpps nu i juni. Kommer kunna läsa bredbandslambda, ha speciell boost control funktion och klar att justera tändning även på de bilar som SMT6 inte klarat. Däremot kommer den inte klara de enklaste tändsystemen med en tand per motorvarv (fördelarbilar, osv). SMT7 kommer dessutom ha en massa andra funktioner som vi får se om ett litet tag. |
|
|
Finns redan ett "bredbands mode" i smt6, kallas Lambda un-linear input. //M |
|
|
Nja, det var ju inte vad jag sade ;-) Du har kunnat tuna bredbandslambdasignaler förut med SMT6, men inte kunnat läsa AFR-värden direkt (bara voltvärdet). SMT7 skall alltså kunna läsa bredbandslambdasignalen och visa upp rätt lambda eller AFR-värde (vilket inte SMT6 kan), om jag nu förstått den knapphändiga informationen från PP rätt. |
|
|
lite beroende på sensor kan man göra det processandet i huvet istället, volt*2 +10=AFR. //M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
Har köpt ett turbokit där bla SMT6 ingår... snackas mycket om MAP-sensorn där, är det nödvändigt? Pratade med försäljaren länge o väl och han sa att det inte behövdes någonting, allt som följde med var bara att svetsa/trycka ner o sen ut o mappa ungefär.. stämmer detta? Perfectpower SMT6 Perfectpower CD programvara Garret T03-AR60 steg 5 trim - Garret T04B - Garret GT35-GT40 (beroende på bil modell) Lintec/ K&N Filter Ventilslangar Rooger Intercooler* silicon Slangs anslutingar Turbo fläns Grenrörs fläns avgas fläns Distans brikor Tryck Rörs böjar tryck rör Grenrörs böjar HKS Avlastningsventil. Detta följer med i byggsatsen, är det någonting utöver detta som jag behöver? tacksam för svar! |
|
|
Måste rätta mig. Jag snackade med honom och han sade att det inte behöves någonting mer UTÖVER det som följer med. MAP-sensor är ingenting som är orginal i bilen eller? |
|
|
Svetsa dit den var väl att ta i :D 1. MAP sensor är framförallt vettigt att sätta på de äldre motorerna med luftMÄNGD mätare då den funkar som en restriktor. En nyare motor med luftMASS mätare utgör också en restriktor men inte lika farligt. 2. Vid större effektuttag bottnar LMM, men andra lmm från ex M3 kan användas. Detta gör det svårare att mappa (får mappa på en höft) om man nu inte mappar helt via bredbandslambda. MAP sensorer sitter orginal på många modernare turbobilar. Saab har tex använt det sedan -94/Trionic har jag för mig. lycka till //Martin "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
-xarg , låter lite lättare än va det är de där, svetsa lär du få göra en hel del när du bygger grenröret....för va jag fattat så ere bara flänsplatter o en hö me diverse olika böjar som du själv svetsar ihop...de e lite pyssel men eru bra på svetsa så ere bara köra på...spridare lär du ju behöva konstigt såg inte de i specen... har du handlat från Stylingkompaniet eller? /Robban Länk |
|
|
>>xarg aha det var Hela kittet du köpt (läste slarvigt) Ser ut att vara ett riktigt "Illegalkit" vilka säljer det? vad fick du betala? //M |
|
|
vulc, ja tror att stylingkompaniet har nått sånt på sin sida.... /Robban Länk |
|
|
Yepp det är från stylingkompaniet. Har snackat med en snubbe nu som vet lite, skulle gå bra utan map-sensor när man har steg1 i kittet här som jag beställde. |
|
| tror inte att man behöver några extra spridare till steg1 kittet, kan tänka mig att du behöver det när du uppgraderar. | |
|
Jaha , ja jag skulle nog satsa på lite större än orginal iaf, vet dock inget om detta kit , men har han Andreas på SK sagt de så han har ju lite koll.....du borde väl kanske försöka höja soppatrycke iaf, de e inte så kul onm bränslet inte räcker till.... /Robban Länk |
|
|
ett litet tips till alla er som har frågor om smt6, LÄS HELA TRÅDEN!!!! tar inte så lång tid, har precis gjort det, nästan alla möjliga frågor besvaras. så blir det inte så kötigt, (samma fråga om o om igen) mvh Erik Jakobsson PS. nån som vet hur de gick för bäckis med koplandet/mappandet? DS. (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.