AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.952

Erfarenheter SMT6, SMT5?

Sida 12 av 15
Lotus Samuel
Men det är väl inte samma bil nu längre? Det måste ju vara nåt fel på ditt värmepaket eller reglaget som styr kallt/varmt. Jag körde på sommaren och hade inga problem. Kan inte förstå hur det skulle kunna bli fel på värmepaketet för att man monterar en turbo i motorrummet?!!
Lotus Samuel
Tänkte mest på det att vattenkylningen till turbon är väl kopplad vid värmen till coupén, eller???
Sen hade jag inga problem med värmen innan denna motorn fanns på plats, därför tänkte jag fråga dig ifall du hade samma problem i din kaross.

Länk

Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!!
Lotus Samuel
Jasså har du flyttat över hela motorn?
Man kopplar ju bara vattnet i serie med värmepaketet så det ska inte ha nån betydelse. Jag hade inga problem när jag hade den och då testade jag att koppla både i serie och parralellt.

Kolla om vredet har hängt sig. Hur går det annars? Är bilen körklar?
Lotus Samuel
Bilen är helt klar o körbar.
Måste göra framvagnsinställning.
När den är kall så är tomgången på ca 2000 varv, sen tror jag att jag har problemmed jorden.
Ev. så är den till salu i slutet av augusti månad.
Måste byta oljetråg då jag precis märkte att det finns en spricka.
Trodde att det var oljepluggen, men hade fel.

Länk

Skall man använda orginal placering på spridarna (typ 400cc)som Twin Turbo sa eller måste man använda orginal plus 2,4 eller fler extra spridare??
Vad kostar en mappsensor???

Länk

Twin Turbo
DU nämnde att jag endast behöver en mappsensor för att skippa LMM, då ifall det är den gamla typen med klaff o tempsensor.
Jag har en 325i 87 motor, sitter det en sådan i den eller???
Någon som vet??

Länk

Twin Turbo
DU nämnde att jag endast behöver en mappsensor för att skippa LMM, då ifall det är den gamla typen med klaff o tempsensor.
Jag har en 325i 87 motor, sitter det en sådan i den eller???
Någon som vet??

Länk

Ja, du har den gamla LMM'en med klaff och inbyggd tempsensor som du får plocka ut och sätta på lämpligt ställe (någonstans innan spjället).

Extraspridare eller större spridare är en smaksak och kanske prisfråga. Jag har mappsensorer(2.5 bar) för 1000kr i samband med SMT6-köp. Annars finns det på skroten om du orkar leta...
Twin Turbo
Vad tycker du är bättre extra spridare eller större?? Vad är det för pengar vi pratar om???
Switchen som finns, tex 0,5 bar alternativ 1,2 bar - är det enkelt att koppla till, hur fungerar det, ni har säkert pratat om de innan men jag orkar faktist inte läsa alla 12 sidor!!!
Vad har M5 3,6 eller 3,8 för spridare??Kanske något som passar mig.
Ursäkta alla frågor men försöker lära mig hur allt fungerar.

Länk

En Audi S2 intercooler, är det något att ha, vill ha ca 350 hk - vad skall man betala??

Länk

Större spridare är väl bättre, men om du måste betala för dem är det billigare att sätta en extra i röret innan spjället. Kanske lite lättare att mappa då också i och med att du kan behålla originalmappen och bara fläska på extra soppa i extraspridarmappen då turbon börjar ladda. Switchen mellan mapp A och B är bara en enkel switch med en kabel kopplad (jord har jag för mig) och det går lika bra att byta mapp i datorn, men snabbare med switch.
Lotus Samuel
Tror du att de spridarna som sitter efter ic på ditt gamla bygge (mitt nuvarande)kan användas som extra spridare i samband med SMT6??
Tror du sa att det är Saabs lågomiga spridare!!??

Länk

An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Skall man använda hög eller låg ohmiga spridare till Smt6:an?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Twin turbo:
Jag har tänkt att använda mig av 535 lmm(klaff)+spridare på min m20B25turbo och sedan tänkt använda tilläggsprutfunktionen triggad av mapsensor,kan jag då även styra backning av tändning med hjälp av Map?

dvs.endast backa tändning+blåsa extra bränsle då "snigeln"laddar?

Finns det ngt bättre sätt att styra samma funktioner?
Anders, om du pratar om extraspridare så kan du använda bägge, men endast två lågohmiga (upp till 6st högohmiga).
Powerpak, ja, det går bra.

Det är ju en smaksak, men jag tycker att det funkar bra som du säger. Man kan ju även justera mer noggrannt i mappen om man så önskar.
An
205
Anders Elenius

Bmw E30 325im Touring
-92
Yep... Fungerar ju bra med 6st 391 spridare och mappsensor, (plockade ut den gamla lufttemp sensorn ur lmm:en.
Får ner bränlseförbrukningen till 0,86/milen om man inte laddar något...

Mvh:Anders Elenius

www.tvrt.tk
Kul att det funkar bra, Anders :)

Tänk på att du kanske måste skruva fast den lilla kylflänsen i en större plåt om den blir så varm att du inte kan hålla i den när du använder extraspridarna.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Dags för fler frågor om SMT6! jag har precis fått hem ett ex och har kikat lite på Demo-CD:n...Vad jag bl.a undrar är,hur man rent fysiskt kopplar in den!?...dom lösa kabeländarna...är det bara att skarva ihop dom med styrenheten och div givare (tändgivare,LMM) m.m...? Och "hitta mapsensor på skroten"...från vilken bil? Det lilla kretskortet med lysdioden på,vad är den för?

An
205
Anders Elenius

Bmw E30 325im Touring
-92
Ja, det är nog bara att skala av kablarna och skarva in sig på dem.

www.tvrt.tk

Mvh:Anders Elenius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.