AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.950

Erfarenheter SMT6, SMT5?

Sida 11 av 15
Twin Turbo
Egentligen tycker jag inte att man behöver varva så himla mycket.
Så som jag har det idag varvar jag sällan till vartvstoppet, iofs har jag inte kört strippen eller bana än men tror inte att det kommer att behövas.
Vilka spridare bör man ha då???
Vad krävs för att slippa LMM??

Länk
Volvos gröna R-spridare räcker för dig (om de passar rätt på, är lite osäker). Strax under 400cc skulle räcka om du kan hitta några lätt. Det är mest för att slippa eventuell spärr på LMM-signalen som trimchippet är bra att ha. Ju större spridare, desto mer höjer du eventuell LMM-signalspärr (fuel cut).

Har du den gamla typen av LMM med klaff och inbyggd tempsensor krävs bara en mapsensor för att skippa LMM (du plockar ut den gamla tempsensorn ur LLM'en och låter den sitta kvar på samma ställe i kablaget).
Lotus Samuel
Nu tycker jag det är dags att diskutera lite igen =)

Nu har jag köpt en M3E30 och ska ta bort LMM på den. Men det verkar inte finnas kopplingsschema till M3E30, va det nån här som hade testat på M3:an eller? Vad köper jag en lämplig mapsensor eller spjälllägesgivare?

AL
289
AL
318is CSN-90

En kille här Linköping planerar att åka med SMT6 på sin M3E30 utan LMM. Men nu ska motorn iväg till Köhler en runda så det blir kanske ngt fördröjt.

Köhler trodde dock inte det skulle funka så bra iom att man har accpumpsfunktionen i LMM:en. Ngt jag försökt få svar på här en massa gånger med blivit "nedsågad" för eller så kan ingen svara, vilket leverantören borde kunna ta reda på.

Så frågan är egentligen: Blir det en momentärtryckfall i insuget vid häftig gasspjälslrörelse som kan mätas av en MAP-censor eller är det enbart en puls (inte mätbar av en tryckcensor), som gör att LMM-spjället öppnas lite för mkt för att sedan ätergå till vad undertrycket från motorn tillåter den?

Funkar det så är jag MYCKET intresserad! Men som sagt, jag är skeptisk av div anledningar, särskillt nu när även Köhler och en annan mkt duktig motormappare är detsamma.

Men visst vore det ju perfekt OM det funkade!

"...det är inte alltid så enkelt..."
AL
289
AL
318is CSN-90

Just det...

Mapcensorn funkade väl bra från Volvo V70 och själlgivaren kan man väl ta från en M5 3,8 tex.

jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Har volvo v70 mapsensor?? Trodde de hade luftmassemätare, vet inte säkert dock.
Lotus Samuel
AL: Om jag fattat det rätt så när du gasar till fullt så ändras ju klaffen i lmm snabbt och styrboxen ger lite extra soppa. Om du har en spjällgivare så ger den ju också en himla massa volt vid fullt gaspådrag. Så vad skulle skilja? Möjligtvis funkar det inte med mapsensor men med spjällgivare ser jag inga problem.
Sen har ju köhler också ett kit som man tar bort lmm, hur gör isåfall han?

När jag får ett kopplingschema till M3 så kan jag testa om det funkar.
Köhler vill väl sälja sina kit och det är ju därför han av förståeliga skäl är skeptisk.

V70 har både mapsensor och LMM-
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ok, funkar mapsensorn i v70 lika bra till överladdn?
Lotus Samuel
Twinturbo: Skulle du kunna kolla om det går att få tag på kopplingschema till M3E30 -87? Det borde väl va nån som testat innan mig?
Alla E30 verkar ha exakt samma kopplingsschema (och styrsystem), så det skall passa. Jag kan kolla hos PP för säkerhets skull.
RafkoM3
AL:
Hmm, hur ær accpumpfunktionen involverad med LFM?
Jag kan inte førstå detta riktigt. Æ du sæker att du hørt rætt?

Angående LFM ger tværtom ett motstånd så det blir svårare att få undertryck i insugningsrøret och 0bar i cylindern.

SMT6 ska fungera ypperligt utan LFM, men på en sug motor ska det køras spjællpotentiometer, om man ska ladda turbo så blir det MAPsensor. Går ej køra mapsensor med separata spjæll o tomgångsmotorn.
blir knappt någon skillnad i MAP mellan tomgång och fullgas.

Länk
Länk
Rafko M3
Du vet att du inte får surfa under arbetstid???

Länk

Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!!
AL
289
AL
318is CSN-90

När man gasar till snabb "överöppnar" klaffen i LMM:en ngt och berikar på detta sätt blandningen för att motorn ska få respons och gassvar. Detta är bara under en kort stund, vi talar mindre än en sekund men ack så viktigt för att motorn ska svara. Efter denna snabba "överöppning" så ställer sig klaffen efter vad undertrycket i insuget tillåter. Accpumpsfunktionen brukar programmeras in mellan 500-3000rpm i steg om 500 rpm och anges i antingen ms eller % berikning.

När man öppnar ett spjäll snabbt (spjällpotentiometer) så hamnar ju "markören" i en annan del av mappen, men behöver utöver detta en ytterligare snabbberikning på ca 1-10% soppa.
"Men lägg in det just där i mappen då, säger ngn kanske."
men om jag är med riktigt på hur det ska funka så kommer inte detta ge en berikning som är snabb nog och kan även ge en för fet blandning just på detta ställe i mappen. det är inte "när man är framm i mappen" utan på vägen dit man är intresserad av berikningen. Om ni är med på hur jag menar...

Som sagt, det kan kanske funka. Frågan är om man ska ha MAP-censor eller spjällpotentiometer. För båda gick inte ha sammtidigt va? Det hade nog kunna läsa en del av problemet skulle jag gissa. Har hört om dom som provat bådeoch, men med vilda kammar funkar inte lösningen med MAP-censor.

Ser fram emot testet Samuel och en åktur. Funkar det bra är det ju kanon!

Lotus Samuel
AL: Jag är med på hur du menar. Men jag tror att det löser sig eftersom man är på olika ställen i mappen vid fullgas på låga varv med belstning och vid vanlig körning. När man öppnar spjället fort hinner inte vartalet med och då sticker väl markören iväg lodrätt åt höger där den aldrig är annars på det vartalet mer än när det blir fullt spjäll. Hoppas ni förstår hur jag menar.

Pratade med köhler idag om hans eget system som tar bort lmm. Trots att jag inte nämnde nåt om SMT5 och att jag till och med hade tänkt att köpa hans system tyckte han inte att det va nån idé. Sålänge man inte trimmat motorn mycket så märker man ändå ingen skillnad. Nån vidare gasrespons verkade det inte bli heller utan original lmm hänger med bra. han hade kunnat sälja ett kit till mig men avrådde tillsvidare. Det bevisar ju endel. Ska man trimma mycket eller turbokonvertera så är det ju däremot skönt att bli av med lmm.

Jag beställde lite trim av honom som kommer nästa vecka. =)
Men om jag får tag på ett kopplingschema som jag vet 100%säkert funkar till min bil så ska jag testa med spjällgivare istället för lmm.
AL
289
AL
318is CSN-90

Jag är med på hur du menar Samuel. har haft långa diskusioner om detta med en polare, men vi är inte 100 säkra på att det funkar så. Men visst är det möjligt och visst vore det praktiskt.

Läste ett test av MoTechs kit till M3E30 (Samma som Köhler har om jag förstår rätt.) Han som testade skulle egntligen sälja sin bil då han fann den allt sör on/off på gasen osv osv. men efter monteringen av kittet var han så nöjd att den skulle vara kvar.
Hk gick upp, men kanske inte skyhögt. men responsen och förmågan att styra bilen på gasen i kurvorna blev smått otroligt mkt bättre.

Så för min egen del är det nog emst en principfråga (läs: ljud ;) som jag hakat upp mig på.

Bilar med sepparata spjäll ska få sjunga fritt! =)
Sen får Köhler säga vad han vill om vad man tjänar eller inte... ;)

Sen att dom inte går direkt illa med LMM kvar är ju en annan sak...hehe

Förlåt att jag byter samtalsämne!!!
Lotus Samuel
Undrar varför jag endast har värme i bilen, nu när jag har monterat turbo motorn i bil????????

Länk

Mr
52
Mr_pucko
325ix -88
Jag är väldigt nyfiken på hur det går för dej Bäckis
har du fått dit det än och hur går det??
Lotus Samuel
Caulev: Jag förstår inte riktigt hur du menar!!?
Lotus Samuel
Inne u coupén får jag ej in någon kall luft, endast varm!!
Var det så på din gamla också?? Det var vinter då jag sist körde bilen då ville jag endast ha varmt i coupén men nu känns det lite för varmt under sommar perioden med endast varm luft.
E du me!??!!

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.