AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.940

Erfarenheter SMT6, SMT5?

Sida 10 av 15
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Har funderat på samma sak, oxo en m20b25, dock me 535 lfm (skulle isåfall byta till massemätare) höjt bränsletryck, 535 spridare, hartge grenrör, å kam förhoppningsvis inom en snar framtid. Chippad oxo, så ja har höjt varvstoppet redan. Tänkte att det låt som en bra ide att sätta en smt-6 box, så man får ställt in bilen ordentlit... Någon här som monterat på en sugmotor? Resultat?

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Självklart är det mycket bättre än ett standard trimchip.
Det blir ju som att mappa motronic boxen eller montera
unichip, helt anpassat till din motors egenskaper.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
>>luften
Märker du stor skillnad med prylar du har monterat?
Sugen själv...

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
tja jag har L-jetronik på min motor och kan jag koppla in
smtp6 till den

och vad ska jag har för tänddel tycker ni

Mvh

Niclas

Team turbo addicts

hallo lite hjälp skulle vara skoj

Team turbo addicts

Så länge du har en elektronisk styrbox på bilen kan du koppla in SMT5/6 på den. Gamla mekaniska sprut funkar inte.
BM
8
BMWBartin
BMW 325 Tic
Vill bara frågen en sak som jag inte riktigt kan läsa mig till. När man ska ersätta en lmm med en mapsensor (gäller en 325-87). Ska man då flytta tempgivaren från lmm till något annat rör (ex precis efter ic)? De två kablarna som går till "klaffen" på lmm, ska man koppla de till mapsensorn? Eller ska man bara koppla väck de och koppla in mapsensorn på någon annan ingång på SMT?
När man bytt från lmm till mapsensor behöver man då mappa systemet för att bilen ska gå som innan?
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Twin turbo!

Du har mail sen några dar tillbaxs.

Blanka däck AB
CK 3, jag får så mycket frågor om SMT5/6 så jag hinner bara supporta de som köper grejerna av mig. Om ni köper av någon annan hoppas jag att ni kollar så att de har full support (som jag). Fråga gärna här så kanske jag eller någon annan kan svara.

BMWBartin, ja, sätt tempgivaren någonstans på ett rör efter IC.
Jag skulle kopplat bort kablarna och dragit nya kablar till mapsensorn (du måste ju ändå ha +5V matning av den). En smart metod är att ha kvar den gamla LMM'n tills dess att man får både mappsensorn och LMM att visa ungefär samma voltsignal (lätt att se med loggfunktionen).
Hur går det fär Bäckis med smt installationen?
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Håller som många andra på att bygga turbo. Därför undrar jag om man har en M20B25 motor och sätter dit större spridare och luftmängdmätare, tex om man tar allt från en M5 3.6 eller 3.8.
Går det då att använda SMT6 för att ställa ner bränslet så att den får lagomt med bränsle innan turbon laddar?.. eller går det inte att justera så mycke när man har så pass mycke större spridare?
Eller är det bättre att köra med orginalspridarna och lägga till några extra spridare som man öppnar när turbon börjar ladda?
Själv tycker jag de borde vara smidigast om man bara kunde byta spridare till större.

// Jim
Det är inga problem att justera ner bränslet om du installerar större spridare. Man kan göra en grovjustering över hela registret med en knapptryckning(för att slippa justera låg och mellangas) och sedan bara mata på mer bränsle när turbon börjar ladda.

Det andra sättet funkar också så det är en smaksak (prisfråga?) vilket man vill använda sig av.
Hur mycket kan man ladda med SMT6???

Länk
10 bar...

Nä, skämt åsido, det som sätter stopp för hur mycket du kan ladda är dina spridare och hur bra du har byggt din motor.
Man kan inte säga generellt ett laddtryck. Med stora spridare, stor turbo (, mapsensor vid gammal LMM) och bra byggd motor kan du ladda lika mycket som med ett riktigt sprut, dvs 2-3 bar.
Twin Turbo
Okej, jag tänkte mer på det att det kanske finns en gräns på hur mycket sprutet kan lämna som tex orginalet som har sin gräns.
Det jag kommer att ha är M20 2,7(diselvev) o-ringat block, nya ram o vevlager, comp ca 8,0.
Toppen skall vara genomången.
Kör med TD04hl 18T och ett snyggt grenrör.
Spridare har jag inte tänkt på men det blir kanske från M5 eller något annat som passar.
Jag vill som sagt inte ha 2000hk utan mest en motor som håller, utan att jag skall oroa mig im hur mycket jag gasar.
Ca 300 - 350 hk skall räcka långt.

Länk
Med den specen du räknar upp så är det inga problem att ta ut den effekten du önskar. Du kan ladda så mycket aggregatet klarar (1.8 bar?). Det som sätter gränsen i ditt fall blir spridarna och varvtalsspärren på originalchippet. Skaffa ett billigt fulchip med borttagna spärrar så räcker SMT6 långt.
Twin Turbo
Tack så länge.
Vad kör du själv för något???

Länk
Jag åker Nissan 300 med runt 500hkr och SMT6.
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Vad er priset på SMT6 i Sverige?
Tror att någon hade till salu för 3500:-, sök på börsen.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.