|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
hmm vet inte om jag ska ge mig in i debatten men..... Nej det går inte att få lika bra ljud i bilen som hemma pga rummets (kupen) utformning men de flesta som vill ha baslådor vill nog mer ha ett "häftigt" ljud än välljud! Det går ju att få ett ganska hyfsat ljud i bilen ändå, bara man har sattsat på kvalité och inte kvantité. Ang bandpasslådor så filtrerar de ju ljudet akustiskt och därmed en hel del frekvenser. Portarna i lådan är till för att förhöja andra frekvenser, förhoppningsvis de man vill höra men eftersom det är svårt att beräkna dessa lådor så tycker nog jag att en sluten eller en basreflexlåda är det enklaste och bästa sättet att få mycket bas i bilen. Om portarnas placering har betydelse i en bil vet jag inte däremot har det ganska stor betydelse hemma i ett vanlig rum! |
|
|
tackar för alla synpunkter! nu kommer nästa fråga...har fått alla bitarna till lådan tillsågade och skall börja sätta ihop dom..men jag tänkte på dämpningen av lådan! det bästa är väl att man häftar fast dämpningen på sidorna i lådan? men jag har ingen häftpistol så det funkar inte :( men sen har jag märkt att på vissa lådor så har man bara fyllt lådan med dämpvadd? vilket är bäst? BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
| Hade du MDS-dämpning så behöver du nog inte häfta fast den, bara lägga den mot väggen. Den är så styv i sig att den håller sig på plats! Obs! blåa eller svarta sidan utåt! vita vadden mot väggen! | |
Robsarve |
Är det den lådan jag har räknat på så skall den låta bra utan dämpull. Vill du promt dämpa den så fyll hälften av den slutna kammaren löst med ull, och häfta 3 cm på 3 av väggarna i den främre. De väggarna skall vara intilliggande och int sitta rör eller bas i. |
|
Robsarve: det är inte den lådan som du föreslog, utan jag har byggt en sluten låda på 48 liter.... jag kollade på backes hemsida och enligt den ritningen dom har så skall man bara dämpa bakväggen med dämpull, men jag är inte säker. Jag hade en sån förpackning MDS Fibrex som skall räcka till 50 liter sluten, den "klädde" jag hela insidan med så nu täcker den alla väggarna! det som är bra är att den sitter fast rätt så bra utan att jag har behövt häfta den eller liknande, så att om det inte blir bra så är det lätt att flytta runt den! men jag skall förmodligen hämta ut basen och steget imorrn, så jag skriver en rad om hur det blev! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Ursäkta jag lägger mej i! Jag har satt i 3x10" alpine basar i en sluten låda. Det ska sitta i en e36 coupe med fällbart baksäte. Basarna har dubbla talspolar(vet ej vad det innebär!) Eftersom jag inte bor där monteringen görs,så har jag inte kunnat provlyssna! Grabbarna som gör det sa att det lät grymt bra! Men eftersom steget är på 300 amp,va jag tvungen att köpa ett nytt stort batteri + kondensator. Va tror ni funkar det? Länk Länk |
|
Robsarve |
Folk här verkar vara märkligt förtjusta i att köra omkring med baksätetet nere... Nåväl.. 3 tior bör ge bra tryck, har du baksätet upp i en e36 coupé blir dock den övre basen inget vidare eftersom det är en sluten låda och ljudet inte kommer vidare in i kupén. (Antar att de inte har sågat bort större delen av hatthyllan deftersom den är bärande i den modellen). Dubbla talspolar betyder att det finns fler möjligheter att få en bra last på slutsteget, men påverkar inte ljudet. Det var ju kul att du köpt ett batteri och en konding, men om ditt steg nu är på 300 A så lär 90 A generatorn få slita hårt. |
|
Robsarve:Jag köpte inte batteri o konding för att ha kul,utan för att jag var tvungen! steget tar 300 A max,jag vet inte hur det funkar med generator osv.Tanken är att sätet alltid skall vara uppfällt! Jag ska Provlyssna nästa vecka,är jag inte nöjd behöver jag inte köpa grejerna.Allt enligt billjudsfirman.Eftersom jag inte betalt något ser jag inga problem! Länk Länk |
|
|
Som Robsarve menar, OM steget tar 300A som max (runt 4000W mao) så måste det ha en ruskigt dålig verkningsgrad. Om så bara en fjärdedel kom högtalarna "till godo" så skulle de stackars talspolarna strax förgasas. Vi behöver kanske inte gå på djupet just nu angående påstådda och verkliga effekter i billjudssammanhang, men inga extra batterier, än mindre mindre kondensatorer kan tillföra extra (och sett över tiden beständig) effekt till en anläggning. Effekten kan endast skapas i källan, dvs bilens generator, och när bilen, lyset, all övrig elektronik osv fått sitt så kanske man har 30-40A att tillgå på en "normalgenerator" på runt 90A. Enkel matematik: Allt man tar ut utöver dessa 30-40A innebär urladdning av batterierna, vare sig man har ett eller fem st i bilen, på kortare eller längre tid då naturligtvis, batteriet (eller batterierna) drar högre och högre konstant laddström efterhand som de blir djupare urladdade osv, inte bra alls, generatorn vill helst gå hem och vila sig. Kondensatorer kan inte tillföra (eller höja) någon effekt alls, möjligen jämna ut snabba effekttoppar, och då är större modeller typ ölburkar faktiskt sämre än (flera) små. Allt som laddas ur kondigen måste omedelbart laddas in igen med samma ström (plus en liten aning till, tyvärr är aldrig verkningsgraden 100%) om det skall vara till nån glädje. Vad händer om denna uppladdning tidsmässigt sammanfaller med en ny strömtopp från slutsteget? Batteriet/generatorn får plötsligt leverera en ännu högre strömstöt till "systemet", alternativt är kondingen inte uppladdad när kanske nästa burst kommer osv. Men som alltid, bara ägaren kan ju avgöra om han/hon är nöjd med sitt system, då är allt frid och fröjd. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.