AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.097

har alla värden, men hur räknar jag på baslådan?

Sida 1 av 2
Har nu införskaffat ett slutsteg och en bas, en TS-W302F 12" IMPP (äldre modell) och skall bygga en låda till den...men hur gör jag? har letat fram följande värden på basen:

PIONEER TSW302F
vas 105,6
fs 33
tum 12
qts 0,48

eller ngn som vet vad för sorts låda man kan bygga sådär på rak arm?

lådan skall sitta i en BMW 320 -88 (E30) och jag skall spela i stort sett all sorts musik, med liten betoning på 60-80 tal och techno.

jag har ingen aning om vad vas, fs och qts innebär, men ngt måste det va bra för :P

BMW, Bayerische Motoren Werke
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Värdena du har på basen tyder på en högtalare som trivs bäst i open-air, dvs utan låda (hatthyllemonterad). Vas på 105,6 liter och fs 33 Hz betyder att basen inte spelar under 33 Hz i en låda som är mindre än 105.6 liter. Ett grundtips är att prova en sluten låda på omkring 50 liter.
ok..då blir min nästa fråga denna:

jag måste köpa spånskiva och bygga själva lådan, men hur vet jag hur stora bitar jag behöver? jag vet att volymen skall vara 50 liter som du sade, men finns det ngt program som jag kan ta hjälp av? laddade ner ett demo på "probox" men det funkar inte särskilt bra, lådorna blir typ 8 meter höga och 2 meter breda, tror inte att det passar i bagaget :)

hittade ngn ritning på backes hemsida, "den vanligaste 12-tums baslådan" och den är på 46 liter....man kanske skulle kunna testa att bygga en sådan?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Titta på denna länken, här finns en del nyttigt, även länkar till bra program...
Länk

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Ta en funderare på var du vill placera lådan, och räkna efter de mått som stämmer bäst (l*b*h, du minns), eller prova det här; lägg ett "lock" över reservhjulsbaljan, bör kunna bli nånstans kring 50 liter, och täta med fönsterlist. Mindre att såga, och blir det helt åt h..e så blir det iaf mindre spill...
grizzly:

hmm, säker på att det funkar då? asså den lådan som backe har ritning på på hemsidan har en lutande bakvägg och har 46 liter i volym...jag har tänkt på att man kan experimentera fram en låda med rätt volym genom att göra som du sade, men då blir den rektangulär ju, utan ngn sluttande vägg...behövs inte detta för att ljudet skall bli rätt, eller detta är bara ngt som backe dragit till med för att få volymen rätt ?

t.ex. så kan man bygga en låda som har måtten (L*B*H) 53x36x25, vilket ger 47700 kubik, vilket är lika med 47,7 liter...

denna låda skulle dels vara lätt att bygga, samt att den passar mycket bra i mitt bagage! men jag undrar om det verkligen funkar att bara bygga en låda på sådana här slumpade mått...?

rättelse, 36 och 25 skall byta plats annars får inte elementet plats :)

ma
129
martin1980
320i (E30) -86
du har inte funderat på att bygga en bandpass låda? E30 är "bepansrad" med plåt under hatthyllan och bakom sätet. jag hade en vanlig låda i skuffen men byggde en bandpass låda istället och fick ut mycke mer kräm (samma slutsteg och bas vid begge lådorna)
Jag vill anmäla lite avvikande uppfattning till grizzlys inlägg.
Lite förenklat:
Vas 105,6 är väl den ekvivalenta luftvolym (liter) som motsvarar konens fjädring.
Har inget direkt samband med Fs 33Hz som är elementets resonansfrekvens i fri luft. Fs olika betydelse vid vid olika lådtyper/konstruktioner, rätt mycket vid t.ex basreflexlådor.
Att säga att någon viss högtalare inte spelar under t.ex 33Hz vare sig det är elementets resonansfrekvens eller beror på annat, t.ex lådans avstämning är inte rätt. Däremot kanske det sker en avrullning med x antal dB/oktav t.ex under denna frekvens, men det innebär inte att det är tyst vid t.ex 30Hz eller ens vid 25 eller 20Hz. Detta glöms ofta bort i alla resonemang med dB, ljudnivåer osv.
Vissa lådprinciper kanske är avstämda till att ge en höjning
mellan t.ex 25-30Hz, även med ett element som har sin resonansfrekvens vid t.ex 33Hz, finns en hel del exempel på sådana konstruktioner.
Begreppet open air förekommer konstigt nog fortfarande i bilsammanhang. Inte många element är gjörs numera för sådan montering, dvs mycket kortslagiga och med styv konupphängning. Kolla själva på de baselement som förekommer
i bilsammanhang, man försöker överglänsa varandra i slaglängd mm. Open air kan förekomma i äldre gitarr och PA-lådor när man vill ha mycket ljud, lättdrivet system osv. Om baffeln är mycket stor (dvs omöjligt i en bil eftersom våglängden för hyfsat låga bastoner är flera meter) så kan man även få bra basåtergivning, inte annars eftersom ljudet från fram och baksida på elementet släcker ut varandra (kortsluts) vid låga toner.
Man kan givetvis montera en mjuk långslagig baspump "open air" och tycka att det låter mysigt, men det blir på bekostnad av okontrollerat fladder vid låga bastoner och stor risk för sönderkörda element. Obs att hatthyllan i en bil knappast kan kallas open air montering utan skuffen blir som en alldeles för stor läckande (sluten) låda med en hel del resonanser osv.
Som nämns ovan, oavsett hur man designar sitt system i skuffen, det viktiga är att få in ljudet i kupén, det är ju här man lyssnar eller hur? Eller är det mera för de som står utanför bilen som man vill impa på? Bandpasslådor med portarna in i kupén eller porten från en basreflexlåda är en rejäl kompromiss, det blir kanske bra tryck men bara över ett mycket begränsat frekvensområde. Hela högtalaren måste spela in mot bilen, baselement, portar, rubbet.

FP
ant
folke: en bandapass låda av 5:e? ordningne kommer att psela precis som du säger väldigt smalt men istället trycka på ordentligt vid detta område. om man istället väljer en bandpasslåda av 6:e ordningen som har två portade kamare så kan man med mycket exprimenterande få fram ett brett register som dessutom kommer att filtrera sig sig sjlv i princip med hjälp av portavstämmningen.
att en portad låda måste spela in mot mot bilen med element och port stämmer inte. att rikta element bakåt kan ge hjälp åt frekvenser som stället skulle ha sjunkit bort.
dessutom så är det vanligt att man hör att port och element måste sitta på samma vägg i lådan för att spela i fas. detta stämmer inte då porten alltid spelar ur fas jämfört med elementet. problem med att porten sitter på annan vägg än elementen kan uppstå, men först vid låd volymer uppemot 250-300 liter, vilket inte är allt för vanligt vid bilbruk.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
tack för synpunkterna!

men min fråga kvarstår: kan jag bygga denna rektangulära låda med måtten 53x25x36? eller måste den vara lutande?

gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Lådan kan ha vilket utseende som helst, prat om stående vågor får man själv bedöma värdet av. En 100 Hz ton har en våglängd på ~3m, en 50 Hz ton det dubbla, och så stora lådor lär det ju inte bli tal om. Svaret på frågan är att det går utmärkt att bygga en rektangulär låda. Självfallet ska den dämpas med syntetisk ull eller liknande, och även här får man prova sig fram. Jag vill påstå att dämpningen på en sluten låda spelar större roll än lådans volym (inom rimliga gränser).

folke: medger att min beskrivning var en starkt förenklad variant av verkligheten, men anser att den är ett hyffsat höftskott.
grizzly: ok, tackar för det! jag har en hel del mds dämpmatta över som jag kan använda till dämpning av lådan..jag antar att man skall dämpa alla sidorna? för i backes ritning skall bara baksidan dämpas..

Okidoki. Så ni som framhåller att det är en fördel att spela in i skuffen istf i kupén, gör ni likadant hemma, ställer in högtalaren i garderoben eller så? Blir det bra ljud?
Att vissa toner framhäves beror ju på den abnorma resonans som alltid uppstår vid vissa frekvenser, var det så det var meningen att musikinspelningen skulle låta tro?
Jag hävdar nog att högtalarna är avsedda att spela där lyssnaren befinner sig, vilket givetvis inte är det lättaste när man envisas med att vilja ha 12:or eller större, gärna i flertal .))
Ang. bandpasslådor (eller enbart basporten i en basreglexlåda), som namnet säger bildar lådan/konstruktionen ett bandpassfilter.
Ett sådant är gjort just för att släppa igenom bara ett visst frekvensband, ju smalare (högre ordning) destu effektivare, passbandet blir smalare men outputen högre.
Allt är ju relativt, men att prata om ett brett register, då är antingen bandpasslådan misslyckad eller så får man ha många portar i samma låda, avstämda till olika men överlappande frekvenser, en något knepig lösning.
Om en basport i en basreflexlåda skulle spela ur fas gentimot elementet så skulle det vara en mycket misslyckad konstruktion, där basen självklart skulle bli mycket klen, Studera fas och frekvenskurvor för element och basport på en dylik högtalare så klarnar det nog lite. Självklart är det inte i motfas, däremot jobbar porten endast över ett smalt område, se åter resonemanget ovan ang. bandpasslådor osv.
Visst kan porten sitta på baksidan, på lådans ena sida eller på samma sida som elementet när högtalaren är fritt uppställd i sitt lyssningsrum. Om man däremot vill få ljudet in i en bilkupé så blir det till att ha element och port på samma sida, dessutom ganska nära varandra. Om man nu inte enbart vill spela för skuffspöket..

FP
ant
folke: jovisst är det väldigt relativt jag menar med att säga att en bandapss låda av 6:e ordningen eller högre spelar ett brett register. det är väl det som är det fina med en bandpasslåda också?
men iaf. det är inte omöjligt att få en låda av 6:e ordningen att spela tillräckligt brett. detta med mycket exprimentering av lådvolym och portavstämning.
att spela in i skuffen kan ge bra respons in i kupen med rätt lådvolym och portavstämmning. dock så kan kan man få en hel del exprimenterande innan det lirar snyggt, då man får ta "hjälp" av de peakar och dippar som uppstår av skuffens volym och utformning.
självklart så har du rätt i din hävdning när du säger att man vill ha ljudkällan där man själv befinner sig och att det blir svårt med alla dessa stora element som man envisas med att böka in i bilarna. jag tror att väldigt många har väldigt mycket ljudkvalitet att hämta bara genom att omplacera pengarna på sina bilbyggen. att börja i rätt ände med dämpning av kupe och att bygga enkelt med bra grejer och seriösa installationer.
angående portens placering på en basreflexlåda så vågar jag fortfarande påstå att det inte spelar någon större roll om porten är placerad en bit ifrån eller rent av på en annan vägg i lådan för att det ska låta bra. så länge det spelar in i samma luftrum och inte element i skuffen och porten in i kupen så ska det kunan låta bra om installationen i övrigt tillåter det.

hursomhelst så har jag för länge sen lagt dessa byggen på hyllan. då det kräver alldelles för mycket jobb/tid/pengar för att få något som man är nöjd med. en bilkupe är inte byggd för att låta bra. däremot kan man på många anpassa den för att förbättra förutsättningarna för en lyckad ljudbild.

som slutkläm så kan jag säga att jag håller med dig angående lådorna då det inte finns så många som orkar lägga ned den tid/jobb/pengar som krävs för att få det riktigt riktigt bra.
men det går.. kanske inte med metoder som är riktiga enligt terorier men som fungerar i praktiken. det var dit igentligen ville komma.
det känns som jag har varit lite tvetydig i mitt tyckande men iaf så är det viktigast att man själv är nöjd med det ljud man har i bilen.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
ant
oj vad rörigt det blev.
hmm jag kanske skulle ha "tyckt" lite mindre... =)

en annan sak. att prova olika lösningar och konstruktioner kan var mycket roande och givande i bilstereo sammanhang.
tex att dämpa en låda med dämpull. prova olika mycket ull på olika väggar..
lita inte på vad som "ska" fungera, att prova sig fram är det bästa. det ju trots allt dina egna öron som bestämmer.
tex så har jag en hörselskada i "talområdet" på mitt högra öra. 45dB dippar det för mig, det resulterar i att jag ofta får en annan ljudbild än andra i min omgivning..

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Ant: Jag håller med dig i det mesta, lite tveksamt om bandpass dock. Lite rörigt blev det kanske, prova gärna med shiftknapparna också, du vinner mycket på läsbarheten då.

MVH

FP
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Tjenare!
jag har aldrig hört att man ska ha en 50liter!!! stor låda till en 12" bas. Låter lite mycke tycker jag..
har hört som max strax under 40liter.
Men jag vet ju självklart inte allt :)
Lycka till med bygget!

----------------------
King of the road
Robsarve
Wizzard, du är kille va? Jag har hört att de skall ha 44 i skostorlek! Låter lite mycket tycker jag, storlek 43 borde räcka till en kille. Fast jag vet inte allt jag heller...
(sorry, kunde inte låta bli)

Kompletta data på basen finns på: Länk

Detta blir en ganska hyfsad bandpasslåda med sluten bakre kammare, lägg till volym för basen (ca 3 liter) i den kammare du sätter den, och för den del av porten som är inuti lådan.

BANDPASS BOX TYPE 1
Rear box
Vol 29.6 l
Front box
Vol 32.7 l
Port
Length 8.90 cm
Area 88.25 sq.cm
Dia 10.60 cm
# ports 1
Res freq. 70.96 Hz
Driver
Manufacturer Pioneer
Model TS-W 302 F
# drivers 1
Additional details:
-3dB points: 44.99 Hz , 111.62 Hz

ant
folke: av vana skriver jag inte med Shift.. antar att det är pga mitt massiva onlinespelande för några år sedan som har fostrat mig.. jag har ju problem att s t a v a rätt som det är nu.. =)

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.