AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.970

Svagt "klapprande" ljud från 328 E46

Sida 1 av 2
bi
8
bit
328i -98
Vet ej riktigt hur jag ska beskriva detta ljud. Det låter ungefär som om man körde på nysnö som pressas samman under däcken, ett svagt snabbt klapprande ljud från framvagnen. Ljudet är någolunda konstant oberoende av hastighet eller underlag vilket gör mig lite konfunderad. Först trodde jag att det var is i hjulhuset, men senaste dagarnas plusgrader tog död på den förhoppningen. Någon som upplevt liknande fenomen eller har en ide om vad det kan bero på!?

mvh
Hjullagren kanske?
Är det bara vid ojämn väg? Låter det som om du lägger en bult i en bigpack glassburk och skakar lite? Isåfall stötdämparfästena kanske. Fast det brukar man inte höra vid högre hastigheter än 40km/h...

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Jag gissar på bussnignarna som sitter nere vid länkarmarna eller eventuellt stötdämpar fästena som Erito skriver.

bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
No
45
Norrland
BMW 528 iM-00
garanterat spindellederna som är glappa,tyvärr en e46 sjuka.
Dessutom finns det ej lösa leder så det är bara att byta länkarmarna, kostar 1970:-st. hos bmw
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bärarmarna (spindelled och bussningar) eller bussningarna till krängningshämmarstagen!?

Det är två relativt vanliga åkommor på E46.

Det värsta är att min har börjat klonka lite igen (bytte bärarmarna i höstat för ca 600mil sedan) hoppas på krängningshämmarstagen eftersom de bara kostar några hundringar! Har inte hunnit kolla upp det ännu.... :o/

Mvh
Spidellederna är väl minst lika mycket e36 sjuka som e46.
Att byta länkarmarna kostar inte 1970 kr på bmw. de kostar 5200 kr per sida att byta på en E46 arbete inkl matriel..

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja dom är lika kass på e36, skillnaden är att man inte behöver byta hela länkarmen så det är en rätt stor skillnad på kostnaderna. Tyvärr, för min egen del...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Johan B: Hur klonkar det? Jag kan höra ett litet klonk fram då jag kör över skarpa vägbulor, tjälskador m.m. i låg hastighet. BMW hade min bil i en dag och konstaterade att länkarmar, pendelstag m.m var i toppskick. Så gissningen nu är stötdämparfästena fram eftersom jag fick byta dessa bak för att få bort 'kloket' där. Kostar inte många hundralappar som tur är.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Erito, det klonkar en del när jag kör ner och upp på trotoarkanter i låg hastighet. Framförallt när bilen har olika belastning på höger repektive vänster hjul (dvs. när jag kör upp/ner snett).

Tyder väl kanske på just krängningshämmarstagen....

Men skall även kolla det där med stötdämparfästena! Tack för tipset!
Kan man se att de är dåliga?

Mvh
bi
8
bit
328i -98
Hm, hur länge kan man köra utan att byta dessa länkarmar, eller hjullager. Kan bilen skada om man inte byter dem snarast efter att oljudet uppstått? Var på bilprovningen och gjorde en liten test för ett par månader sedan, då var allt helt OK, inget glapp o s v.

5200 kr per sida, det var ingen dålig kostnad det? Hm får väl hoppa över semestern.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fick ungefärliga prisuppgifter på att bärarmsbyte skulle gå på ca 7500kr inklusive arbete (materialkostnad ca 5000kr för två förstärkta/uppdaterade bärarmar och nya gummilagerhållare med gummibussningar och några skruvar/muttrar).

Jag vet inte riktigt var Wendtan fått sina prisupgifter från (kanske Solna!?), men jag tycker att det är på tok för mycket pengar redan med 7500 kr, eftersom det rör sig om ett fabrikationsfel med veka bärarmar....

Kolla hur dina bärarmar ser ut. Ser de ut som en relativt tjock bumerang´, är det de gamla modellen. Ser de ut som två dubbla bumeranger med tvärstag/lufthål (ser nästan ut som en stege), är det den nya bärarmen.

Är det nya bärarmen är risken mindre för att det är de som är paj. (dock finns det exempel på nya bärarmar som har blivit utslitna rätt snabbt....!)
Är det gamla bärarmarna så är jag nästan säker på att det är de som spökar för dig!

Är nog inte lämpligt att köra med utslitna spindelleder eftersom det försämrar vägegenskaperna, sliter däck, sliter på styrväxel och hjulupphängning, samt i extremfall (dock ovanligt) kan göra att bärarmen/hjulet lossnar från ena fästet...
Det blir i alla fall nerslag på besiktningen om du kommer med dåliga spindelleder!

Många har fått hela/delar av kostnaden för bärarmsbyte på goodwill, sök bland gamla trådar!

Mvh
bi
8
bit
328i -98
Tackar för alla svar!
Ska kolla upp viken typ av bärarm som finns på bilen.

mvh
biten
Johan B:
Var priset du fick från en aukt firma?
Priset jag nämner är från Bmw i mlamö resp Lund.
Priset jag nämner är inkl den bussnings sats som måste bytas på båda sidor till ett pris av 800 kr per sida. Jag ringde även runt lite och priset är samma runt om i skåne. Jag lyckades dock få mitt byte på garanti.
Den nya bärarmen är "hålad" och betydligt grövre än den varianten som är från fabrik.
Jag fick upfattningen om att Anders S fick samma pris av Bmw eller? Därför valde han att byta dem hos en annan mek.
Eller så är de kanske så att 328:an har kraftigare bärarmar än 320? borde ju inte skilja iof men man vet aldrig.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om jag inte blev lurad av min "vän till en god vän" som har bmw-verkstad, så påstod han att materialet gick på 5' och att han tog 1' för jobbet. Lät rimligt tyckte jag, i vilket fall som helst så blev det billigare än på bmw-solna eller Bmw-danderyd.
Då byttes bussningar som håller länkarmna på plats ska väl tilläggas.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Anders: de stämmer matrielet går på 5 papp inkl allt.
Skulle tro att de priset du fick var helt okej.
de går o köpa matrielet för nästan halva priset på mekonomen men då e de inte bmw orginal.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Frågan är ju här om BMW originaldelar är något att eftersträva när de håller så dåligt, kanske bättre med biltema?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, det var från en auktoriserad BMW-verkstad i Småland, men de svävade lite på målet, så det kanske var dyrare än så.... :o/
Även jag fick bytet på goodwill.
Det skall vara samma bärarmar på 320 och 328.

Bärarmarna kostar ca 2000kr/st, gummilagerhållarsatsen (en för vänster bärarm och en för höger) med gummibussningar kostar ca 1000kr/st, sedan tillkommer några mindre muttrar och skruvar (kostar nog inte 100kr). Utöver detta så tillkommer givetvis arbetskostnaden, som inte borde ta mer än 125 minuter totalt(den tidsåtgång som det skall ta enligt BMW själva!).
Arbetskostnaden blir givetvis beroende på vilken timdebitering verkstaden gör, men med en timkostnad på 1200kr (inte ovanligt i storstäderna), blir arbetskostnaden 2500 kr.
Om verkstaden debiterar 850kr/tim blir arbetskostnaden ca 1800kr.

Utöver detta bör man nog göra en hjulinställning som brukar kosta 1000-1500 kr. (kanske ingick i ditt pris Wendtan, det gjorde det inte i det pris jag fick!)

Mvh
Om hjulinställning inte görs står ju ratten troligtvis allt annat än rakt. Jag vet att ja lyckades att få dom o göra en 4-hjuls inställning (fick ett utdrag från deras dator om en massa camber och caster vinklar på min bil) Så de måste man troligast göra.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

F-n, det har jag inte ens tänkt på. Borde man göra. Gjorde en sent i höstas men efter diverse nya delar i framvagnen lär ju vinklarna ha ändrats lite så det hjälper ju inte...

Hur påverkas en hjulinställning om man bara byter pendelstag?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.