|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
--->Folke OK. Jo jag är säker på att jag har IR i min fjärrkontroll. Och ja, det stämmer att den fungerar sämre vid starkt solljus! Jag skulle tippa på att det längsta avståndet som min fjärrkontroll klarar av är ca 3 meter. Det känns lite epa :-) /Per |
|
|
Epa och epa... Själv tycker jag det är mindre väsentligt om låsknappen åker upp på 3 eller 30 meter, du måste ju ändå öppna dörren med näven eller...:))) FP |
|
|
Jag har IR-ljus på min och det funkar c:a 2-3 m ifrån bilen. Har inget problem med det eftersom jag ändå ska till bilen. IR-ljus borde ju vara betydligt säkrare än radio. Dessutom kan man ju programmera fjärrkontrollen till tvn att även låsa upp bilen! :) Måste se rätt skoj ut! /Stefan Länk |
|
|
jag känner likadant vid stark sol ljus, räckviden blir absolut inte lång då!!! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Jag kan programmera fjärren till stereon i bilen tror jag. Vore ju dubbel säkerhet o ha med sig den och låsa upp med den så ingen snor den. Man kanske skulle prova ;o) Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Stämmer inte att IR-fjärr skulle vara säkrare än radioöverföring. Det finns ju olika kodsystem förstås, men många tror att man kan "spela in" radiosignalen via en mottagare och reproducera signalen senare och på så vis öppna t.ex en bil. Botemedlet mot detta är rullande kodsystem, dvs samma kod användes inte mer än en gång, det finns miljoner kombinationer, varje gång man trycker så är det en ny kod osv. Däremot kan man inte göra mer än något tusental olika nycklar av vanlig mekanisk typ, något som kanske är lite mera tänkvärt och inte så många är medvetna om detta. Men i kombination med elektronisk startspärr är systemet acceptabelt ändå. Men det rullar ju en del gamla bilar också,.. FP |
|
|
igår efter 23 tiden var jag på väg till bilen från jobbet och det var riktigt mörkt, gatubelysning hade slocknat! Jag testade hur långt fjärren skulle fungera i mörkret då! Ca 7-10 meter i mörkret helt otroligt!!! men i starkt soljus bara 1-2 meter!!! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Gerjjen e den att det är IR inte radio sändare som det är i andra kontroller. Det är alltså likadant som en fjärrkontroll hemma. IR sensorn sitter i utblåstet på instrumentpanelen. Så sikta där när ni öppnar. Varför det blir fördröjning ibland, när du trycker in knappen så aktiveras IR:n någon sekund. När den väl når sensorn så öppnas bilen. /Marvin V8 Newton Power |
|
|
marwel min IR sensor sitter i inne backspeglen! däremot lampan för larmet sitter där du säger! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
mitt larm stänger inte alltid av sig eller sätter på sig när man trycker på någon knapp. Jag kan inte säga att det spelar någon roll nar var eller hur jag gör. Det ju grymt irriterande att det inte funkar klockrent varje gång. Det är en 520 -96 med orginallarm (IR). Kan det vara ljusförhållandet som spelar spratt alltså? Mitt gammla defa spectra var skitbra det fungerade jämt (radio). Kan man kalibrera om något eller koda om larmet eller något i den stilen. Det kan ju inte ha varit så uselt från början när bilen var ny. När man står i regnet med med 7 påsar mat och en skrikande baby på armen så vill man att det fungerar... |
|
|
Fel marwel! IR-mottagaren sitter på gamla modellen i taket bredvid inner belysningen. Ser ut som två sockerbitar på längden samt svart till färgen (mörkröd vid belysning av lampa). Däremot på nyare E32/34( 93 tror jag att den kom, ivf. sitter den på 94) så stitter den i vridknoppen för avbländing på backspegeln. Dioden på luftutblåset är till för indikering av aktiverat larm + fel i larmslinga. Dessutom så kan man åter initiera nyckeln via denna. Allt detta flitigt diskuterat sen tidigare : Länk Bornius, testa att byta batterier samt rengöra vidknoppen till backspegeln. Även en dålig framruta (repig samt blästrad) kan avsevärt försämra funktionen. Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Kompletterar det PJ skrev ang. rengöring, med att det är viktigt att hålla rent det lilla "IR-ögat" på nyckeln. Mitt dammar igen ganska snabbt och det verkar förkorta räckvidden på min iaf. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
jag har bytt batteri men det hjälpte inte. Men jag skall damma av mottagaren under backspegeln och kolla nyckelns IR öga då. Skall även tänka lite på vilket ljusförhållande det är ute när det djävlas. Tackar för mig. |
|
|
Alla BMW tom 03/95 hade IRfjärr då är räckvidden bara några meter. From 03/95 kom radiofjärr. Vissa nycklar har problem med radiosändarna därav kan en av anledningarna att fjärren bara funakr precis vid bilen. Batterierna i nyckeln laddas när man kör bilen så är reservnycklen oanvänd så använd den på nån långresa emellanåt. Ligger nyckeln oanvänd kan den bli tom på ca 1 månad. på gamla krutis funka fjärren på max 5 avstånd(radiofjärr) medans på x5an funkar den på 30 m avstånd, lustig värld:) Asken |
|
|
Min bil är tillverkad 31/3-95 och försedd med "den nya typen" av larm, med orginal startspärr men det är ingen radiofjärr för det. Det är IR, så jag ifrågasätter Askens påstående här ovan ;-) JAG har aldrig sett E34 med orginal radiofjärr. Bifogar en bild på mina två (så vitt jag vet) orginalnycklar med fjärrstyrning. Länk E39 däremot, har jag inte sett med IR-fjärr vad jag kan minnas. E34 finns ju dessutom i minst 3 olika varianter på fjärrnycklar. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
| Men jag har ju en -96a (E34).... ;-) | |
| med likadana nycklar som Patrik_N. | |
|
När det gäller radistyrda fjärrar/larmkontroller: Ibland kan det finnas vissa geografiska punkter (kan i vissa fall vara endast några meters radie!) där yttre förhållanden gör att det finns radiostörningar. Speciellt i närheten av mobiltelefonsändare eller andra radiosändare. Vissa trådlösa hörlurar och vissa trådlösa "pirattelefoner" kan orsaka störningar. När dessa störningar finns på samma frekvensområde som bilfjärrarna, kan de blockera (störa ut) radiosignalerna från fjärrkontrollerna med resultatet att det kan bli problem att larma av eller larma på bilen. Kortare räckvidd är också vanligt i de fallen. Kollas enkelt genom att parkera bilen någon annanstans (testa först med några hundra meter bort från "problemplatsen"). Fungerar det då utan problem, kan man misstänka radiostörningar som problemorsak. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Lysande man lär sig något varje dag:) Min erfarenhet baseras dels på E36 Comapct, en 03/95 och en 09/95 där nycklarna ser olika ut, dvs IR resp Radio. Betr EWSen( immobilizer inbyggd från fabrik) så informerade teknisk support på importen mig hur det låg till. Alltså frågade jag inte specifikt på E34 visar bilden sig, tack för inputen Patrik!:) | |
|
Komplement till tråden ang. radiostörningar: Frekvenserna som används för radiofjärrarna (ISM-bandet 432 Mhz) är primärt avsett för sändaramatörer och industriell användning t.ex telemetri som dessutom (helt lagligt) kan köra med effekter på flera hundra watt. Andra utrustningar som trängs på samma band är förutom bilfjärrar t.ex trådlösa termometrar, väderstationer, hörlurar, fjärrstyrda strömbrytare och en del annat. Även små licensfria pratburkar som säljs här och där förekommer, möjligen även diverse olagligt importerade pryttlar som sladdlösa telefoner osv. En del av detta sänder mer eller mindre konstant, annat mera sporadiskt. Eftersom de primära användarna har "rättighet" att sända här har de andra användarna börjat använda andra frekvensband till gagn för alla. Med tanke på detta är det lättare att förstå varför det ibland bara blir nån meters räckvidd, utan att det egentligen är nåt fel på utrustningen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.