|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
david525 |
Vad har ni för räckvidd på era dörröppnare (dörrnyckeln med integrerad fjärrkontroll),,,hmm, kan inte komma på vad den kallas!! Jag tycker att fjärren till originallarmet på min BMW 525 -95 är väldigt kort!! Jag har bytt batterier men ingen skillnad. Ibland vill den inte fast man står precis bredvid bilen och riktar den mot framrutan. Är det något som kan justeras? Eller är det någon säkerhets grej om man av misstag kommer åt den? /David |
|
Har en 525:a -89 å det e samma "problem" för mig. Trodde oxå att det kunde vara batterierna, eftersom att det står i manualen att den skall gå längre. Men icke, ingen skillnad. Hörde med en kompis å han sade det att det inte skall spela någon större roll om man riktar den mot rutan eller ej, å sen att det beror lite på sändaren om dom e starka eller att dom e av den lite svagare sorten. Friskt kopplat, hälften brunnet. |
|
|
För miag att det stod max 5meter från bilen men ibland tycker jag att man måste stå vid förardören för att det ska fungera och sen har jag märkt om det är minus grader så fungar den änu sämre på räckvid! En annan sak som jag har märkt att när man trycker på fjärren för att öppna så upp kommer det ett slags fördröjning innan dörrana öppnas, kn faktiskt ta 2-3 sek. för att dom ska öppnas, men måste påpeka att jag har då bmw org. larm på bilen! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Det kan nog vara ganska olika från fjärr till fjärr i så fall. Provade en E36 -92 med original BMW fjärrlås och larm. Fungerade en bra bit ifrån (10 meter?). Mitt CarGard 950 jag hade på min E36 räckte riktigt långt. Vi pratar 60-70 meter om det var fritt från saker emellan. Kunde stå i fönstret på kasernen och dra av överfallslarmet på bilen på parkeringen om någon stod för nära, eller tittade för länge på bilen. Många konstiga miner då... Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ca 35-40 meter. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
peter78w: Jag har också originallarm i min och upplever ibland en sådan fördröjning som du. Jag är rätt övertygad om att nyckeln sänder X antal pulser under kanske 0-3sek efter att du tryckt på knappen. Förmodligen så kommer det inte fram förrän på sista försöket, mest beroende på att man närmat sig bilen gissar jag :) Det är mina tankar och upplevelser på området. Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Patrik; hur långt ifrån akn du använda fjärren??? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
david525 |
Även jag lider av fördröjning ibland,,,,. Men man kan alltså konstatera att det helt enkelt är något som man får leva med!! |
|
Ja Carguard 950S har riktigt lång räckvidd..har också testat på skoj hur långt ifrån det funkar..som Haglund2306 skriver så var 60-70 meter inte så långt ifrån..mitt räckte ca 80 meter..kan ju bero på att jag hade nya batterier och var utomhus =) //Roger ----- Länk |
|
|
Det finns några detaljer som kan påverka: Nyckelsändarna arbetar med en liten radiosändare runt 433 Mhz. Bandet delas med en mängd andra tjänster som även kan ha betydligt högre effekter och allt beroende på tid och plats mm så kan man uppleva kortare och längre räckvidd vid olika tillfällen pga störande inverkan från dessa. Ett fjärrstyrningskommando består av ett "paket" som varar c:a 0,5 sek, och ibland måste man sända flera paket innan bilens mottagare godkänner t.ex pga lokal störning. Om batteriet i sändaren är mycket kallt så blir effekten lägre, då sjunker även räckvidden något. Man behöver inte rikta en radiofjärr på något särskilt sätt mot bilen, detta gäller bara de äldre systemen med IR-ljus. I fallet med CarGard så ingår en antenntråd på centralenheten, beroende på hur denna hamnar inne i bilen vid installationen så får man rätt varierande räckvidd. FP |
|
jocker18@home.se |
på min 525-89 fungerar det väl från sådär 5-7 meter ifrån, å då har jag inte bytt batterier i min ägo iaf. jag nöjd med det, räcker gott å väl WmB SoundZ |
|
Med Defa larm och orginalfjärr ca 50m Ronny / BMWCS #3560 "Körglädje, är sann glädje " |
|
|
Ni som hr orginal nyckel med fjärr när ni har bytt batteri (2st)tror det är blev det mycket större skillnad på räckviden??? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Det kanske är roligt med lång räckvidd, men egentligen lite riskabelt också om man råkar trycka t.ex "öppna" av misstag och inte samtidigt har bilen inom synhåll. På CarGard bl.a har man tänkt på detta, larmet återaktiveras och låser osv efter nån minut om man inte har öppnat någon dörr dessförinnan. FP |
|
|
peter78w: Min högst ovetenskapliga test säger att det handlar om ungefär 5m avstånd med den bästa av mina nycklar. Jag vet ej batteristatus på någon av dem, men den ena (den lite sämre) nyckeln är lite dammig på IR-ögat. Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
min öppnar först när man är närmare än c:a 2 meter =( förresten, vet ngn vad den andra knappen på nyckeln är till för? Den som är "längst bak". |
|
david525 |
Hmm,,på min nyckel låser man upp med den bakersta..(rektangulära) |
|
På de lite nyare (03/95-- ??) som har original startspärr så låser man och larmar med ett tryck på den runda knappen. Sen låser man upp med den rektangulära. På de äldre låser man och låser upp med den runda, samt aktiverar larmet med den rektangulära. Mvh Patrik - tror att det är rätt så här iaf.. :-) _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
På min 525i -90 har jag samma fjärrkontroll som till en del 7-serien. En ganska stor rektangulär dosa med 4 knappar på. En för att låsa, en för att öppna, en för att larma och en för att fälla upp nyckeln med. Nyckeln fälls upp med en "fällknivsliknande" mekanism. Jag har original larm i bilen, det larmar dock inte om någon biltjuv bryter sig in i bilen, men det larmar så fort de rör tändningen. Den använder sig av IR-tekniken, det sitter en liten IR-mottagare bakom backspegeln i taket. Min fjärrkontroll stämmer med Folkes teori, den fungerar bra vissa dagar, men fungerar dåligt andra dagar. Det kan ju bero på t.ex. mobiltelefonstörningar, batteritemperatur m.m. Men för det mesta räcker den ca 1 eller 2 meter från bilen. /Per |
|
|
Bmw-original larm, i höstas lyckades jag öppna den från 20-30m ibland. På senare tid behöver jag komma närmare än 10m varje gång. Den har blivit lite tröttare faktiskt, vet ej vad det beror på. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Patrik och Per: Är det hundra säkert att det är IR-ljus på era? Isf kan ni glömma allt med de störningskällor som jag nämnde. IR-ljus bygger som namnet säger på optiskt kontakt mellan sändare och mottagare, man måste stå på rätt sida om bilen osv. Räckvidden blir knappast mer än några meter i bästa fall, bl.a solstrålning brukar göra det besvärligt, man har därför gått ifrån denna teknik i bilfjärrar. Infrarött ljus används i diverse fjärrar till TV-stereo osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.