|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej BMW-fans Skickade min flickvän att besikta en av familjens bilar härom veckan och döm om min förvåning när hon berättade att bromsarna var bra för att det fick hon se på insrtumentet vid bromsrullarna. Upplyste henne då om att det står i SBP´s instruktioner att åtminståne BMW 525iX ska bromsprovas på allmän väg på grund av viskokopplingen. I instruktionsboken står det uttryckligen hur viktigt det är med däck av samma dimension och förslitningsgrad. Om det blivit några skador i transmisionen är svårt att säga. Tyckte att ett av bakhjulen spann lite mer än vanligt sist jag kikade när flickvännen svängde ut från tomten. Nästa gång ska jag vara närvarande vid kontrollbesiktningen och kräva ett skriftligt intyg på att bromsprovet på en axel i taget inte skadar viskokopplingarna. Har någon hört något om detta? Hur kan man bara ändra på BMW´s krav om bromsprov på väg? Kanske någon bilprovare som är med oss?? /J | |
|
Jo sök och du skal finna : Länk |
|
|
Tja Ja vet inte hur det är på bmw men på volvobilarna med samma system så är haverier på viskokopplingen inte ovanliga. Det räcker med ett däck i fel dim så går den sönder. Vi på volvo har strikta order om att aldrig ens sälja ett enda däck till en sådan bil om det inte är samma däckmärke och dim som dom övriga på bilen! Ett exempel det får inte skilja mer än 8 mm på rullningsdiametern på något däck. (Detta gäller volvo) Men jag skulle kolla upp bilen så att inget hänt. Det är ju inga billiga saker vi pratar om! Hoppas inget gick sönder på din bil. |
|
|
-Gasar-Magnus, tack för länken, sökte men fann inget. Gjorde väl inte rätt. -Daniel Gedin, får nog ställa mej på din sida vad det gäller hoten. Är inte sådan som person annars men dom ska inte hålla på med saker dom inte begriper. -Raggarn, så det är samma på Volvo. Det var intressant att höra. Är inte direkt förvånad att höra om rasen. Man behöver inte vara "rocketsientist" för att räkna ut det. |
|
|
Ett tips är om man vill undvika hot och diskussion att innan besiktnings mannen kör till bromsprovet förklara för han/hon att man har en IX och den måste testas på vägen om det inte funkar be att få tala med stationschefen och red ut det med honom. Har bara problem med liften när jag skall besiktika. Fick tre stycke besiktningsgubbar för tre veckor sedan. Två som höll i plankorna och en som körde. Jag hjälpte också till! Jag stod vi sidan om och "tyckte". Tobbe |Oo=00=oO| |
|
|
en BMW IX FÅR INTE köras på deras bromstestare! Jesperado, var är du? Automat är bekvämt |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Finns det inget avstängningsreglage på en BMW iX??. Min kompis åker MB300TE fouromatic och på dom finns ett rödmarkt reglage i motorrummet som han visat besiktningen så numera stänger dom av Fyrhjulsautomatiken, och kan köra bromsprov som på vilken annan bil som helst, innan testade dom den enbart på vägen enligt de instruktioner som fanns till den bilen. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Hasso: den funktionen finns inte på de gamla IX iallafall. Det här har diskuterats förut på forumet. Automat är bekvämt |
|
|
hasso: Vi har både -92, -93 525iX men ingenting i bilen avslöjar att det är en iX. Under huven har jag kikat en del och konstaterat att höger drivaxel går genom oljetråget men det är allt. Det är ju det som är den stora finessen med iX. Att verka men inte synas. Tydligen så märker bilprovningen inget heller för den delen. Vi ska låta en BMW-verkstad testa bilen och finner dom skador som kan sammankopplas med bilprovningens dundertabbe så kommer SPB att kontaktas på ett eller annat sätt. Detta har som sagt diskuterats tidigare men jag tolkade det som om vår bil är den enda BMW iX-bil som rullat på bromsrullarna. Om man behöver oljekylare på en bakaxel med lamelldiff så kan man räkna ut att det borde varit ganska varm i viscokopplingen vid provningstillfället. Skulle åxå kunna tänka mej att ett slitage på viscokopplingen kunde ge sej till känna genom att förhindrandet av olika rotationshastigheter på axlarna inte erhålls i samma utsträckning som innan, vilket i så fall medför att bilen blir mer benägen att bryta ut i sladd innan framaxeln får jobba och avlasta bakaxel. Det var just syftet med det bilköpet förutom att den drar hästtransporten föredömligt. Jaja, säg den glädje som varar. Nu ska jag tvätta den i alla fall. |
|
|
Läste om nån 325IX som varit på bromstestaren.Kommer inte ihåg vad det stog men sök lite på det. Automat är bekvämt |
|
|
styrman1: Det är helt riktigt -BMW IX FÅR INTE KÖRAS PÅ RULLARNA- Jag besiktade bilen förra gången och kikade själv i deras dator och där stod det helt klart: -Bromsprov genom provkörning på väg- Vet inte vad det står i deras dator just nu. Har pratat med lokala BMW ÅF men dom har inte hört att det gått ut några nya direktiv. Inget test gjort ännu. /J |
|
|
var är jesperado när man behöver honom???? Han kan det där ju!!!! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
HÄR är jag! BMW:s IX modeller ska INTE köras i rullbromsprovare!! Detts står klart och tydligt i Bilprovningens instruktioner för besiktningsteknikerna, det finns en lista på vilka fyrhjulsdrivna fordon som KAN köras i rullbromsprovaren, på alla andra skall alternativ metod användas (bromsprov på väg). Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
-Jesperado: Jag vet. Tyvärr så känner vi av vibrationer från transmisonen som vi inte hade innan. Ska försöka få BMW att kolla vad det kan vara för något. Vet du var/vem på SPB som jag kan vända mej till ifall det blir aktuellt. Mvh J |
|
|
I första hand platschefen på stationen där besiktningen utfördes. Detta ska du göra så fort du upptäcker att någonting kan vara fel på bilen och kan härledas till besiktningen. Ju längre du väntar desto enklare blir det för "Bilprovningen" att hävda att det skett efter besiktningen! Du behöver ju inte veta exakt vad som är fel när du kontaktar platschefen, bara att du fått vibrationer du inte haft tidigare efter ett felaktigt bromsprov. Är bara det gjort kan du ju forska vidare i vad som hänt sen! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack Jesperado för informationen. Ska ta det så fort som möjligt. |
|
|
Hej någon som haft problem med drivaxlarna efter besiktning på en bmw 330xi -04 touring |
|
|
Patrik_87: Lite dumt att svara när du ju frågar bara de som eventuellt haft problem :-) En E46 X klarar att köras i besiktningens bromsrullar, eftersom den har 3 st öppna diferentialer utan låsnings eller bromsfunktionalitet. Har du något problem med drivaxlarna så beror det med största sannolikhet inte på en normal besiktning. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
|
Hej det är andra året jag besiktar min 330xi -04 förra året kom jag ca 2 mil så fick jag vibrationer i min drivlina fick byta 4 drivaxlar. I år frågade jag om de kunde skippa rullarna och bromsa ute men det gick inte sa han. Så besiktningen gjordes och nu har jag vibrationer igen. Kan det ha något med HDC (Hill Descent Control) att Göra?? Någon som vet |
|
|
En iX kan man inte köra i bromstestaren men en E4Xi går bra? Har jag förstått forumet rätt då? Jag hade ingen koll på detta innan en ung kille körde ett alternativt bromsprov dvs körde en sväng ocvh bromsade istället för att köra den i bromstestaren, innan dess har den körts i bromsprovare 4 besiktningar och häromveckan så hade jag bilen inne hos BMW för en fri förbesiktning och då säger de att fördelningslådan till 4wd är glapp och bilen har bara gått 17000 mil! Hur kan den vara glapp så snabbt? "väldigt aktiv" körning eller helt enkelt att man klantat till det vid en besiktning? |
|
|
Enl besikta får BMW köras på rullarna om inte växel ligger i och inte använda gaspedal. Ngn som hört samma? ngt annat? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.