AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.411

Finns det bmw som heter 316iS

Sida 1 av 2
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
SE länk

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Knappast. Han lär vara ute och cykla eller så är det gammalt hederligt övermod.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
JBR_
han tyckte väl hans 316 var så sportig så han kände för att lägga dit ett S..

Mvh/JBR
Det borde finnas en M42/M44 BMW motor som hade 1.6 som cylindervolym. Samma motor som iS 1.8'an men med mindre cylindervolym. Dock inte för den nordiska marknaden.
Det är m.a.o. osäkert/otroligt att BMW'n i annonsen har en M44 motor med 16 ventiler.

mvh

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Såg en 314 i Grekland en gång... En tidig E30.

Deliq
Säljaren kanske tror att shadowline renderar till ett S i modellbeteckningen ;-)

M V H // Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Han har tydligen kommit på att han bil inte är en 316iS utan en 318iS. Han måste ha läst denna tråd.

Tänk va fel det kan gå ibland.
Snakket med en fyr for noen uker siden som var helt sikker på at en kompis hadde en 316is. Det var riktignok snakk om en e30...
cdabox
va ? =)
W
187
W
BMW 316 -89
Jo jag har en ;) ;)

Hittade en krockad 318is med dålig kaross men hela underedet var finns så det blev att börja flyta över delar som upphängningar m.m. så en 316is blev det hehehe ;)

/Martin
cdabox: Syns det hørtes veldig rart ut jeg og. Møtte en fyr som var helt fast bestemt på at han hadde en kompis som eide en 316is e30, importert. Trodde egentlig ikke no særlig på han, men det virket som han hadde god greie på bil, så jeg veit ikke...
Jag tämligen säker på att det inte fanns någon 316is E30.
Inte heller någon 1.6 liters M42/M44.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
S=shadowline.

Jag tycker att det är helt OK att ta med det i sin modellbeteckning om man vill :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ska jag skriva 318isS då eller? ....dumt...
S betyder inte shadowline.

/T.P.
Länk
W
187
W
BMW 316 -89
S=Sport men i sportpaktet ingår shadowline på dom äldre modelerna...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
ilivetoride, Om du tycker att du mår bättre av det så inte mig emot!

S betyder visst shadowline. Om inte annat så på E28. Till dem var shadowline ett utrustningspaket med bland annat elhissar fram, specialklädsel, lack och fälgar etc.

I USA betyder det dock sport på somliga modeller.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
nofx16:

"s" står i vilket fall inte för shadowline på 318is 90 och 91 det är en sak som är säker. Huruvida det är så på 318is 88 och 89 vet jag inte, men gissningsvis så är det väl inte så heller. Man måste väl kunna få shadowline till M10-motorn och vara utan shadowline på M40-motorn tänker jag.
Det står säkerligen inte för shadowline på E36 heller då det väl inte fanns något som hette så ens.

Kalle, mycket har du rätt i men här är du nog, för en gångs skull, ute och cyklar.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Haglund,

Ute och cyklar eller ej, jag tror snarast att jag uttryckt mig klumpigt och monosyllobiskt. Här kommer ett lite mer uttömande svar om mina teorier: Bilen tråden handlar om är en E36 316, som har Shadowline=svarteloxerade lister istället för kromdito. Detta står inte med i regbevis och förmodligen ingen annan stans heller förutom ev. utrustningslista. Om nu säljaren tycker att det känns "coolt"/rätt att kalla sin bil för 316iS pga detta så låter jag det vara upp till honom. Jag anser inte att han gör fel så länge han inte gör anspråk på att bilen skulle vara vassare/bättre än en vanlig 316. Han tycker kanske att Shadowline är en så pass stor grej att det förtjänar att vara med i modellbeteckningen.

Eller så har han blandat ihop begreppen. För det FANNS E28or 87 och 88 som hette 518iS, 520iS och 528iS. I dessa fall står S-et för shadowline, vilket som sagt var ett urustningspaket.

Däremot har jag aldrig påstått att exempelvis E30 318is 90 och 91 heter så på grund av shadowline. Det samma gäller E36 318is. Ska inte uttala mig om vad S-et betyder på dessa bilar, men "sport" är en gissning. Men visst kunde man få shadowline till E36. Då med innebörden svarta lister istället för kromade(vilket på pappret INTE ändrar bilens modellbeteckning).

Oj oj oj istället för att reda upp saker så känner jag att jag klyddade till det ännu mer. Hoppas ni förstår min poäng, annars kan ni maila så slipper vi spåra den här tråden allt för fel :-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Har inte alla E36:or svarta lister?

/T.P.
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
T.P,

Det verkar inte bättre än att du har rätt :) Har inte tänkt på det förrän nu, men visst är det så att E36 har svarta lister som standard. Sorry.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.