|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Har du även kollat att det är rätt motstånd i temperaturgivaren och termotidgivaren? Nisse |
|
|
Är det de 2 kontakterna som sitter på termostathuset?? så svar nej vad ska det vara för motstånd? Bmw 325 -88 |
|
|
Läste tidigare i denna tråd, men ska motorn vara igång?, tändningen på? osv... berätta gärna! Bmw 325 -88 |
|
|
Nej ha inte motorn igång. Givaren som sitter närmast kylarslangen med ett stift på är tempgivaren, när motorn är kall skall motståndet mellan jord och stiftet vara ca. 2000 - 3000 ohm, varm sjunkit till ca.300 - 400 ohm. Nisse |
|
|
När motorn är kall har jag 895 ohm i motstånd på tempgivaren, klassas den som defekt då?? Bmw 325 -88 |
|
|
Jag mätte min tempgivare, den har 950 ohm vid kall motor +14 grader. Om du kollar att motståndet sjunker vid varm motor, är nog din givare ok. Är det svart bensinrök från bilen, inte blå oljerök? Nisse |
|
|
okej, blårök nej det är det inte toppen är precis genomgången + att jag har dubbelkollat ventilspelen, svartrök? njae inte direkt bara när den missar på varvtalet. Har forskat lite mer i felet, såhär är det... Kör man med bilen och ger full gas direkt då misständer bilen, däremot kan du köra med bilen om du gasar väldigt försiktigt förbi 2-3000 varv därefter kan man mer eller mindre ge benet o dra den till varvstoppet. Så det är som om tändnignen eller soppan inte hänger med när man ger fullt, så imorrn ska jag köra bilen till Jwr och så får de koppla in sin data och kika efter felkoder, och hoppas på att de kan hitta nått fel, för jag blir galen snart hittar inget! Bmw 325 -88 |
|
|
Ja hade den inte gått på fullgas på högt varvtal, hade man trott att det var bränslepump eller bränslefilter. Och lmm hade du bytt, tempgivare kollade och rätt nya tändstift. Då finns det ett par feltips till förutom databoxen såklart. Det är tändspolen, eller att tändstiften inte är rätt sort, för kalla. Skriv gärna och tala om, vad det var för fel om du ger upp och lämnar in bilen för att datakolla den. ( jag tror inte datakollen hittar något fel) Nisse |
|
|
Tändstiften ska vara av rätt sort, Mjo databoxen? men som sagt... känns som om det är nått med tändningen som inte hänger med typ tändspolen, MEN finns det nått speciellt sätt man kan kontrolera tändspolen?? letat o letat men hittar fan inget fel , hittat flera småfel på vägen men inte hittat det stora felet!, Nepp dem hittar säkert inget fel, men jag hoppas på det iaf, säkert något enkelt skitfel. Bmw 325 -88 |
|
|
Är luftrenaren frisk? Är tändfördelarlock, rotor och kabelskor friska? Nisse |
|
|
Japp allt det dära är fräsht, MEN tror att jag kan ha hittat felet idag iaf, kommer med svar senare när jag har provat det! Bmw 325 -88 |
|
|
FELET är hittat!!!, hade missat ett kontakt stycke under insuget, det var fullt med vatten och hade erjat igen, så det kliptes bort och sedan skarvades alla kablar ihop med lite lödning o krympslang!, sedan visade dig sig även att det var en pytte pytte pytte liten spricka i fördelarlocket. MEN nu har jag upptäckt nu när bilen rullar att hastighetsmätaren fastnar, typ ligger man i 120km/H och sedan släpper av så ligger hastighetsmätaren kvar ett bra tag på den hastigheten förrns man antingen stannar eller gasar förbi den hastigheten, vilket är lite irriterande då jag inte vet hur fort jag kör, är det nått standard fel eller är det bara o smörja? Bmw 325 -88 |
|
|
Ja vad skönt, det är jobbigt att köra med ryckiga motorer. Hittade du felen själv, eller var du till den där verkstan och datakollade den? Vad är det för kontaktstycke under insuget som du hade vatten i? Nisse |
|
|
Kontakten hittade jag, fast jag kom inte på felet varför den inte ville gå på 2ans cylle, så då kollade de felkoder + att de hittade felet på fördelarlocket. Kontaktstycket, den dära multikontakten med bajonett fattning under insuget. Bmw 325 -88 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.