AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.439

BMW:s ryckande motorer...

Sida 1 av 3
Visa användare
130
Eber
325i -87
Jag har för ett tag sen kastat ut en tråd om just detta. Har även sökt och funnit en uppsjö av folk som har problem med ryckig gång på sina bilar, vissa när dom är kalla, andra när dom är varma osv. Grejen med detta är att många undrar, men få har konkreta svar på vad som är fel (svårt att säga givetvis).

Vad jag läst är att många säger "det är inte så mycket att göra åt, det bara är så".

Nåja.

Min bil är ett rent helvete att köra de första minutrarna när man kallstartat den, man får parera med kopplingen när man kör under 2500rpm, annars finns det nästintill risk för whip lash-skador hos passagerarna. Den rycker något jävulskt, morsan klarar knappt att komma iväg när bilen är kall + att den kan trilskas när man ska "varmstarta". När bilen sedan fått upp lite värme är den givetvis from som ett lamm att köra, inte ett uns av ryck. Klassiskt Bmw-fel verkar det som, även om min bil är ett ganska extremt exempel.

Problemet är ju att det finns åtskilliga saker som kan vara fel...

Jag misstänker att min bil får för lite bensin när den är kall (tändstift av något vitare nyans, kanske inbillning) och därför inte orkar med att gå jämnt, för att sedan fixa till sig när den blir varm. Tror ni detta är en korrekt bedömning? Kan det ha med tjuvluft att göra (_tror_ inte detta då felet borde bestå när den är varm)?

Likadant med bilar som går kanon kalla men som börjar jävlas när de blir varma, får de kanske för mycket soppa?

Ska man börja felsöka i den änden, eller är tjuvluft, lambda och luftfilter "the right way to go"?

Det verkar inte heller bara vara de gamla m20-motorerna mm. som jäklas, utan även nyare m3or och hela baletten.

Fan, blir galen när saker funkar halvt om halvt!

Skriv gärna input/egna erfarenheter/tips osv.
Mottages tacksamt.
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Om bilen går bra varm, kontrollera då temperaturgivaren. Den sitter under bränsletrycksregulatorn. Vid minus 10 grader skall motstånder över stiften vara ca 10000 ohm. Vid 0 grader ca 5000 ohm.
Lambdasonden är urkopplad när motorn är kall, så där ligger troligen inte felet.
Mät bränsletrycket. Lågt tryck leder till mager blandning, vilket märks mest vid kall motor.
För högt motstånd i tändkablar brukar visa sig vid både kall och varm motor, men märks mest vid kall motor, och allra mest vid acceleration.
Tjuvluft märks mest på tomgång, testas med startgas.
Det som är svårt att testa är luftmängdmätaren. Den kan ju upphov till en mängd felsymptom. Det enklaste är naturligtvis att låna en från en likadan bil som fungerar. Jag testar med oscilloskop. Då kan man se signalen till styrdonet.
Återkom med mer information. Går bilen på tomgång kall? Rycker den bara vid acceleration?
MVH
Ho
26
Holm
325ixk -87
528i -82
2002 -75
Vi bytte bränsletrycksregulatorn på våran 528 -82. Sedan ryckte den inte längre när den var kall.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka tändstift använder du?

Mvh
Håller med Eber, min E30 har precis samma problem. Hopplös tomgång och ryckig när den är kall men så fort den blir varm så är tomgången jämn och inga ryckningar överhuvudtaget.

Hade detta problem tidigare men fixade detta med att böka i luftmängdsmätaren. Men nu har problemet återkommit.
Min hade/har felet att den får otillräckligt/ojämt med bensin helt enkelt felaktig blandning av luft och bensin

Tror inte att din 325'a drar tjuvluft, utan att som du säger blandningen är felaktig

mvh

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Min 528:a rycker också när den är kall och det är uppenbart att den får för mycket soppa i början för den bluddlar och ryker svart. Jag kopplade bort kallstartsmunstycket men det hjälpte inte nämnvärt. Det går över efter någon minut så jag kan leva med det.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hade exakt detta problem. Var tvungen att ha foten på gasen för att hålla henne vid liv första minutrarna. Vilket ställer till smärre problem när man måste koppla och bromsa oxå!

Lämnade in bilen för en massa saker och när jag fick tebaks den hade han fixat tomgången vid kallstart! Nåt med "luftklocka" eller vad sjutton han sa...
Nu går bilen jämnt vid tomgång bortsett från 1400 rpm vid kallstart. Men det är helt ok! Ligger på 700 rpm annars jämnt och fint.

mvh

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
535E34 an hemma har problem när man låter den luffa på tomgångsvarv på 2ans växel...den smygrycker..dock väldans lite men tillräckligt för att man skall reagera på det..gäller ej de andra växlarna..vad kan vara fel? är det något fel?
Visa användare
130
Eber
325i -87
BMWPower, you'll never walk alone ;)
Det lugnar mig lite att många fler än jag har samma problem. I helgen ska jag ut och prova med injection cleaner och lite andra trix ifall vädret tillåter. Annars blir det väl en tur till Bmw för felsökning :/

Jag återkommer när nåt nytt händer, jag vägrar i alla fall glida runt med ett konstant headbangande när bilen är kall, grannarna kan ju börja undra...
Jo
70
Johan F
325iX -89
Har samma fel jag också.
När motorn är kall och man släpper gasen så kan det rycka en del. Får motorn gå någon minut så försvinner problemet.

Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Gokväll! Bara för kännedom hade jag samma problem vid "varmstart" med min gamla 520iT -92, när bilen var uppe i arbetstemperatur var det ibland Omöjligt att starta i 1:ans växel, bilen bara hoppade, var tvungen att starta i 2:ans växel. På BMW sade de att kopplingen omedelbart behövde bytas, (detta efter att han provkörde bilen). Jag körde då till firman där jag köpt bilen, de hade varit med om detta på en bil av annat märke. (Hmm.. Jag är INTE tekniskt lagd). De fann (som de trodde) en spricka i den kraftiga "gummislang" som leder in till luftfiltret. De bytade denna och bilen blev mycket bättre, dock ej perfekt. Ska kolla upp detta på min 318 då även denna har en svag tendens till att rycka vid låga varv...

//Henrik BMWCS #05196

328iT: Länk
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Har haft samma problem.. mest när bilen stått över natten i 10minus typ.. Provat injection cleaner 2ggr men det har inte hjälpt.. den håller nästan aldrig på med det längre nu när det blivit plusgrader så jag orkar inte bry mig.. ;)

Hoppas du fixar det eber!
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Min rycker inte ett dugg..spelar ingen roll va de e för temp.. nu har jag iofs inte kört i -20 då.. men den e ruggigt ryckfri
Min rycker ingenting. Dock så har den rätt hög tomgång när den är kall.
Visa användare
159
nybörjaren
325iK -87
min tycker på 1:an å 2:an runt 20-30 km/h. .. även ifall motorn är varm... rycer både vid långsam acceleration och snabb... så jag brukar aca snabbt föri den ryckiga gången för att det ska gå över :P
W
187
W
BMW 316 -89
Jag har endast upplevt lite småryckningar på 2:an vid låga vara när motorn är riktigt kall, dvs sena höstar och tidiga cårar (bilen sover nu).

Mycket av "problemet" försvann faktiskt när ett JWR chipp åkte in i bilen...

Mvh Martin
Min rycker inte alls. :-)
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
ja hade samma problen och då tankade jag 98 och slog i litte blyersätnings medel och jag måste säga att den gick 10 gr bättre
Pe
86
Peter_S61
325IA 91:a
318I 84:a
Hej

Min beeemmmeer rycker ibland vid kraftiga gas pådrag och ibland inte. Ibland rycker den inte alls och ibland nästan jämt oavsett om den är varm eller inte..

Jag har läst alla inlägg i detta forum och jag tycker att det mästa stämmer fast det är bara det att när min bil börjar och rycka så kan den göra det om den är kall eller varm det är olika från dag till dag....????????????

En undrande bmw freek

BMW POWER
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
tanka 98 slå i litte blyersätning så blir det nog bätre
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blyersättningsmedlet har inte någon oktan- eller förbränningshöjande effekt. Den smörjer enbart ventilerna (som inte behöver smörjning på bilar med hårdmetallsventilsäten).
Förstår inte riktigt vad blyersättning skulle göra mot ryckningarna!

Dessutom är det inte någon höjdare med blyersättningsmedel om man har katalysator!

98 oktanig blyfri bensin är å andra sidan bättre bensin än 95-oktanig och brukar resultera i att ryckningar minskar i de flesta fall.
Testa att tanka 98 oktan och se om det blir någon skillnad...(det kan aldrig skada din motor om du tankar "för högt" oktantal!) Kostar ett par kronor mer per tank än 95 oktan.

Ibland kan injectioncleaner (en av de bästa är Redlineoil SI-1)hjälpa rätt mycket. Ibland gör det ingen skillnad alls...
Kan vara värt att prova i alla fall! Kostar en dryg hundring.

Även stiften kan spela en avgörande roll om motorn rycker, men då brukar det oftast vara om motorn rycker på högre varvtal.
Det kan vara värt att kolla hur stiften ser ut i alla fall...
Kostar ca 75kr/st upp till ca 150kr/st beroende på vilket stift du köper (priser hos BMW).

Tänddelar som kablar, fördelare, rotor och spole/spolar bör givetvis kollas upp också...

Annars är nog ett hett tips just tjuvluftteorin som har föreslagits tidigare!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.