|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
ABSOLUT turbo |
Min rycker oxo.. och så den dör nästan om man står på tomgång och "retar" den lite med gasen... |
| ja eller så är det något annat felö | |
|
Kanske det inte är tät runt oljestickan, rekomenderar starkt att ni kollar så att absolut ingen slang läcker. Prova att dra upp oljestickan då motorn är i gång så förstår ni varför, gången ändras totalt eftersom motorerna arbetar med undertryck. Om inte det hjälper så kan man ni alltid skruva på luftskruven, men minns var den har varit förut så att ni kan ställa tillbaka den sen om det inte funkar. Någonting att börja med. |
|
|
Har bilen dålig tomgång/ojämn gång kan luftmängdsmätaren vara slut... Enkelt och kolla om den ger fel blandning, sväng in vid närmsta verkstad och koppla en Co mätare till BMW'n så får man reda på det. ///Jonas BMW Club Finland #2046 Länk |
|
Jocke320i |
Har åxå problem med ryckig gång när motorn är kall. Ska dock gå igenom motorn grundligt, eftersom jag just köpt bilen. Hoppas man kan få svar på vad det kan vara!? Fick ju en del tips här... |
|
Nu rycker inte min något mera, bytte luftmängdsmätaren i förrgår. Dessutom har jag bytt alla slangar samt insugsslangen. ///Jonas BMW Club Finland #2046 Länk |
|
|
Boooze: Vad menar du med --> "sväng in vid närmsta verkstad och koppla en Co mätare till BMW'n så får man reda på det" Jag kollade min Co nyss då jag besiktade min bil och den låg på 2,4 ? vad tyder det på att luftmängdsmätaren är slut ?! Bilen är allmänt svårstartad kall som varm tar 6-7s. sen hoppar den på tomgången då den är kall i 1min. ungefär (200-1000rpm) stiften är lite vita och den går dåligt på höga varv , eller den orkar som inte riktigt... Börjar som bli less på det här :/ /Mvh Göran |
|
|
Kollade här: Länk Angående fel som gör att bilen inte vill på högvarven , fanns 3 tips: 1. Coolant temperature sensor faulty, or wire to sensor broken 2. Fuelpressure incorrect 3. Throttle plate not opening fully vad är det första ? kallstartsventilen eller ?! sen det andra kan det ju vara... men det 3:e är jag rätt säker på att det har nåt med att göra för jag har varit och skruvat där utan att veta vad jag gjort... hur ställer man in det där !? finns ju en instruktion på engelska i pdf filen men det förstod jag inte riktigt ! HJÄLP /Mvh Göran |
|
|
första är väl temp sensorn... |
|
| Offtopic: Booze: var du på Åland i somras eller? =) | |
|
Jag har haft samma problem nu i nån månad... 1, Den sotar när den är kall. 2, Tomgången är ojämn när den är kall. Men dessa problem försvinner när motorn blir lite varm... Dessutom tycker jag att tomgångsventilen låter??? låter era när man slår på tändningen men ej startat motorn??? /Mikke |
|
|
Oj, jag glömde lite... Boooze: Högt CO, borde det inte leda till högt HC på tomgång??? eller att ECU'n mha lamda-sensorn justerade ned blandningen??? Bilen hade samma HC nu på besiktningen (med problem) som den haft när den var OK... /Mikke |
|
|
Om allting är i skick, men stiften sotar fast på låga varv och när det är kallt, så prova byt till lite varmare stift. OT: Dekker -> Jag är å från Åland... :) |
|
|
Lyfter denna tråd också... Någon som vet vad det skall vara för motstånd vid olika temperaturer, när man mäter på tempgivaren till boxen? Förutom vid 0 och -10 grader... Mvh Johan |
|
|
bytte min lambda igår på BMW, min oroliga tomgång + höga bränsleförbrukning försvann.. Hoppas verkligen att en inte kommer tillbax.. |
|
|
Gammal tråd med lyfter den då jag har liknande problem med min, börjar från början med allt. Bytte till mig bilen för ca 3 veckor sen, gick ej starta pga av att det bara fanns komp på 2 cylindrar, toppen är nu nyrenoverad + ny packning osv... plockade ihop den idag så, startade jag den då svajjar tomgången när den är kall mellan ca 5-1000varv o bilen går inte på alla burkar, dock om man höjer varvet till ca 2000varv så går den på alla burkar. Därefter en liten stund så släpper man gasen så har den normal tomgång ca 800varv, får den stå en stund på tomgång såfort man nuddar gasen så dör bilen. Den sotar igen stiften ganska omgåeende om den då får stå på tomgång, svartryker mkt och går inte på alla cylindrar ibland, har ej kört bilen nu utan bara stått på tomgång med den. Tippar på att det kan vara Lm:en men är inte 100% ska prova med en annan ev imorrn, någon annan som har en ide om vad det kan vara. Bör även säga att stiften är nya, tändkablarna , rotor osv är fräsht. Hoppas på snabba svar ds... Bmw 325 -88 |
|
|
Jag antar att du har ställt ventilspelet. Du måste nog köra en liten runda så att tändstiftens självrensning kommer igång. Sotsvarta stift blir vita snabbt efter lite gasning. Byt inte för mycket grejer innan du kört bilen. Nisse |
|
|
OKej, aja nu har jag fått lite mer fart på den iaf, var hmm kommer inte på vad kontakten heter just nu bara för det men kontakten under spjällhuset som ska klicka när spjället går tillbaka fungerade inte så det ställdes in. Fått låna en annan tomgångsmotor + lmm, ska prova o byta det imorrn, men nu har jag iaf tomgång men svajig och ibland går den inte på alla burkar. Men men det löser sig till sisst hoppas jag! Bmw 325 -88 |
|
|
Såådära, ett tips till er alla med svajande tomgång!, fått ordning på min nu tog brake clean och sprutade in i spjällhuset och tog en tandborste och gnuggade bort allt sot runt spjället sen torka rent , + att jag sprutade det i tomgångs motorn och sen blåste rent med tryckluften, och sen lite 5:56 i den och sen montera, nu har jag en stabil tomgång! Bmw 325 -88 |
|
|
Lyfter ännu en gång, vill inte behöva starta en ny tråd om detta, någon som kan hjälpa mig ?!, bilen har en bra o gämn tomgång, när man kör bilen så går den bra under 2000varv, sen så börjar bilen inte gå på alla burkar, samma sak om man står på tomgång, 2000varv funkar därefter går den inte på alla burkar, fast efter 4000varv då går den på alla när man varvar. Ger man full gas direkt från botten så börjar den på samma visa igen dvs den går inte på alla,+ om man river ur stiften så är dem aldeles sotiga, men det blir ingen skillnad på motorgången om dem är rena eller inte. Har bytt lmm,tomgångsmotorn, gjort rent spjällhus,ställt in spjällhus kontakten, mätt upp alla tändkablar, kollat efter tjuvluft MEN märker inget resultat, så om någon kan hjälpa mig vore jag VÄLDIGT tacksam! Bmw 325 -88 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.