AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.626

Bänkad 640kw 1260nm

Sida 5 av 6
@Bäckis.

Där har varit ett flertal BMW F1 motorer tillsalu i tyskland det senaste året.Helt kompletta med styrboxar nya i kartong för 30.000EUR.

Kolla på www.e30.de.Där har 2 st varit tillsalu i höstas.

CS
tv
73
tvalkoppen
2002 Touring -73
320d Touring M-sport -10
BMW med F1 motor är ett udda dragraceekipage men inte det första, har för mig att det fanns en E30 M3 med just den bestyckningen. Men det var ju för tio år sedan...

JAg skulle hittat ett turbogrenrör till 3,6:an... som får plats i 635:ans moturum. blir nog lite knivigare, ingen som har några tips? För det kan väl inte vara så väl att b7:ans granrör passar på 3,6:an oxå?

Länk
det inlägget kom jätte fel. ursäkta...

Länk
Den M3:an som gick då hade F3 motor. En hyffsat vass sugmotor som han åkte 11:or med. Det var rätt snabbt på den tiden!
men den är ganska snabb nu också en gatregad sån bil är ju finemang

Team turbo addicts
The turbo ABusers
www.come.to\turboaddict(snart)
Tjena på er!!! Har vart borta ett tag...

Bäckis: Du ska få skriva på ventilkåpan..!
Näedå, precis som du säger, inget avancerat, i princip bara å ta en M5 knota å svarva kolvarna, stooor truckturbo å ordentligt med soppa så är man där.
Kanske lite å ta i men i princip så är det.

Beundrar konsten att få till något som verkligen inte är perfekt från början, som din "sunkiga" M20.

Men... Alla (eller iaf jag) vill ju ha mycket effekt och istället för å börja fila i tex. en gammal M30 528 motor så kan man ju öppna ögona lite till, inte så självlklart alla gånger tydligen...

Är väl mera grejen att va tillräckligt puckad/galen/citat: "f*n inte kloka"/radikal/vidsynt/smart (?), kanske en blandning av dessa.

Allt i detta projektet är "hemmatillverkat" och påhittat efter eget huvud.
Tidigare erfarenheter är typ syrgas från svetsmunstycket i moppen, gammal saabturbo på epan å förgasaren tätad med spackel överallt för att inte bensinen skulle spruta ut vid övertryck... Och så den förra m30-motorn som byggdes enligt principen montera en turbo och se om det håller. Å det höll nästan, tills svängningsdämparen lossade å vevaxeln gick utav...

Jag är inte ute efter å ha nån bra litereffekt, bara det typ spinner lös i 200 så är jag helnöjd.

Det är klart att alla kan bygga ihop en sån här maskin, men... varför har ingen jort det förut...? Har ännu inte sett något liknande bygge, inte på denna "epa" nivån iaf...
Kanske tom. har börjat inspirera självaste "supramannen" lite... ;-)

Gonatt alla!!! / Kilander x2
(ska försöka å svara på fler frågor i morrn)

Storebror Kilander
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hallå där..............

Jag var personligen VÄLDIGT nära att montera en M5 maskin 2001 men av olika anledningar (delvis ekonomi) så blev det inte så............ Inget att gråta över nu...........

Däremot så är det bara att gratta till uppnåt mål....... Eller hmm, någon som tvivlar på att den inte drar lös i 200 pinn??

Vore kul att se ett bromspapper på motorn..... Är det "korrigerad" effekt eller bromsad effekt??

Håller också med om att det är förvånansvärt få aktörer som byggt på en M motor tidigare.............

Men skulle tro att det kommer att dyka upp fler framöver iaf M3 S50 motorer............

Har ni O-ringat blocket eller tätat på något annat sätt?? Har ni ett bromspapper att visa upp??

;-)

//Jesper
Vad är korrigerad effekt?

Inte är det väl svarvade kolvar ni kör med i M5 maskinen???
Tjena!

Tackar Jesper!
Det är korrigerad effekt vad det nu betyder, korrigerad effekt är väl samma även om det skiljer på temperatur/lufttryck/syrehalt m.m. på olika bromsställen.
Det sitter kopparpackning mellan block å topp och tunn ståltråd runt cylindrarna.

Har foto på bromspapper men ingen stans å lägga upp det... Nån som kan hjälpa mig med det?

Bäckis:
Haha, näe inte svarvade, men kanske skulle fungera med det oxo...?...

Storebror Kilander
Kilander,

Maila bilden till mig så lägger jag upp den på min server.

/Manuel

-- Jage nicht.........was Du nicht töten kannst! =) --
Tror nog att ringlandet på kolvarna skuille ge sig med dom cylindertrycken, men man vet ju aldrig. Kanske nån skulle prova :-)
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Korrigerad effekt får man alltid ur en superflow bänk.
Den räknar med ett visst slitage så den ska lämna lika mycket effekt efter många mil.
Så igentligen så är de mer effekt än det står på papperet vid bromstillfället...
har för mig de var så dom förklara

Tror jag oxo egentligen, men skulle va bra kul å bara pröva..! Gillar sånna där projekt...

Manuel:
Ja mailar bilden i eftermiddag!
Du kan väl lägga upp en länk här när du får upp den.

Storebror Kilander
Japp så är det

Nån som har en 850csi motor jag kan stoppa i Supran,och 2 gt80 övers
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Supramannen:

Våldta inte CSI-motorn med ett Suprachassie/-kaross.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
sp
185
spretten
X5 4.8is -04
316Ti -03
Vad jag fått lära mig är att den korrigerade effekten är den effekt motorn skulle ge vid standardiserade omgivningsförhållander. Tror det var 20 grader, 1 bar och 60% luftfuktighet.
Detta är alltså en effekt man räknar fram.
Har jag fel eller?

Länk
Supran... Finns det inte vettigare objekt i din bilpark å stoppa en sån i... o)

Vad är det för stora aggregat du har å va kostar ett sånt i så fall?
Har du mera data på det, flödesdiagram?

Storebror Kilander
Supran... Finns det inte vettigare objekt i din bilpark å stoppa en sån i... o)

Vad är det för stora aggregat du har å va kostar ett sånt i så fall?
Har du mera data på det, flödesdiagram?

Hann inte ordna bromspapper idag... Kommer i morrn!

Storebror Kilander
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Korrigerad effekt är ett framräknat värde. Värdet baserar sig på specifiserade goda förhållanden.

Anledning till det är att man ska kunna jämföra olika bromsningar av samma motor vid olika tillfällen. Oavsett väderförhållanden så får man jämförbara siffror.

Korrigerad effekt är vad jag har hört i princip alltid högre än bromsad effekt.

Det är vad jag fått för mig iaf....................

Supramannen vad har du för pris på sådana aggregat då??

//Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.