|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| Vad är en S38B38 maskin? Vad sitter den normalt i för modell? | |
|
E-34 M5 3.8 jimpa |
|
|
Ok, tack för svaret. Naturligtvis så imponerades även jag av bromsningen....inte minst om det är få saker som är gjort åt motorn. |
|
| Visst är det impoenrande, för att BMW byggt en fin motor. | |
|
Grattis! Ska ni byta bakvagn och låda nu eller? Pitebo: Ja, Tomas ska köra sprit i bilen. Länk |
|
M-FREAK |
Bäckis: Måste du vara så jävla avundsjuk? Håll dej till din egen bil om du inte kan klara av att höra att andra har mer effekt än dej!!!!!!!!!!!!!!!! Var glad för faaan! |
mangeSBR |
intrigerna tätnar...säjer magnaten å knäpper en pilsner |
| Jag är inte det minsta avundsjuk. Folk får ha hur mkt effekt dom vill/kan, och jag tycker att det är kul!!!! Det är snacket om att det skulle vara en bedrift som förundrar mig. 870/340=255% effektökning. Är det SÅ bra? Jag tycker fortfarande att det är BMW som stått för bedriften som gjort en grym topp och en skottsäker underdel, som vanligt bör tilläggas. Glöm det där med avundsjuka, om jag ville köra 3,8 skulle jag kunna plockai hop en maskin som skulle matcha den där utan problem. Det är ju liksom inga exotiska delar, så det är ju inte det ekonomiska som är ett hinder när jag redan har turbo, spridare,sprut och tänsystem för att med råge klara den effekten. Tex Petri Riipis 535 turbo har över 300% effektökning vid samma laddtryck, alltså är det en mer imponerande bedrift i mina ögon. Alla får ha sin egen synvinkel på det. Jag tycker fortfarande att liten motor med mkt pulver är fränast, och min nästa maskin kan nog mkt väl bli en M42, och då blir det nog inte mer än block och topp kvar av BMW:s produktion. | |
|
Bäckis! Inte för att vara petig, men ska det inte stå 155% effektökning? =) Kilander! Trevliga siffror, hoppas du/ni kan utnyttja dom riktigt bra i sommar! M-FREAK! Har du ätit taggtråd? Av ditt inlägg att dömma, så skulle mankunna tro att du har något emot att Bäckis har en snabbare bil än dig! =) _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
| Oj, förlåt! Naturligtvis så menar jag 155%. Lika naturligtvis som jag menar 200% på Riipis maskin. Flummade lite i fredagströttheten. | |
imenhoteb |
!! Du glömde bort agget ditt som e polerat.(bäckis) |
|
>Bäckis. Det som jag tycker är så sjukt grymt i det här fallet är dom siffror som har presterats. Det är nog det som dom flesta har reagerat på. Jag kan inte se att det är någon som har skrivit - Fan vilken grym litereffekt det blev!!! Det finns ju flera andra som har betydligt fler Hk/liter i sina maskiner tex. Sahlin, Jörgen & Thero, och säkert du själv. (Vad har föresten din maskin bromsat??) Men jag kan inte komma på NÅGON som har varit i närheten av vare sig 1260Nm eller 870Hk. Så visst fan är det imponerande!! Om det sedan är så att turbon inte riktigt orkade med över 5000 varv, så borde det lämpligtvis betyda mera mos den dag då en snurra med större kapacitet letar sig ner i motorrummet. (Bara inte stakarna kroknar) Jag kan inte riktig förstå varför du måste vara så spydig? Kan inte du, som alla andra vara glad för Kilanders skull. Jag förstår att Kilander bröderna med flera (inklusive jag) blir irriterade på det du skriver. Eller snare på det sätt du skriver det på. Typ, ingen ting imponerar på mig om man inte ens har setat och karvat med roterande fil i en topp i 14 dagar och modifierat hit och dit. Alla kan få ut lika mycket effekt.... Skitsnack!! Det är inte så många här som ens skulle komma på tanken att våldta en E30 med en M5 3,8 motor... Därför att det saknas kunskap. Sen att göra en lyckad turbokonvertering, bygga ett eget grenrör, få platts med en stor turbo i ett redan överfullt motorrum osv. Det kan ju inte vara så lätt som du påstår, då hade väl inte så många blivit så imponerade. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
bra skrivet bonje hur går det för dig annars.............kilander: grymma siffror är lite sugen att veta vilka och vart man får tag på kolvar????? m3johan |
|
| Det är imponerande siffror, det tycker jag visst det. Menar du att inte alla som bygger skulle kunna ta en en 3,8 , byta kolvar och få till ett grenrör? Det är ju liksom inte svårt rent mektekninskt sett, och en likadan motor ger troligtvis inte mindre effekt, alltså kan "vem som helst" få samma effekt. Jag skulle visst komma på tanken att våldta en E30 med en M5 maskin, och jag kan lova dig att jag skulle klarar det. För mig är det dock bara dragracing som gäller och med en 3,8 liters motor skulle jag få åka super small block eller competition med dom andra låga sju sekunders bilarna, och hur kul skulle det vara? Volymgränsen för min klass är 3,3 liter, så ville man bygga en riktig vinnarmaskin så skulle en M3 3.0 eller 3.2 vara det självklara valet. En sån motor behöver, precis som 3,8:an inte modifieras i toppen, även om jag skulle byta kammar om jag skulle använda en sådan maskin. Största anledningen till att jag inte blir imponerad är att jag helt och fullt hade väntat resultatet, eller till och med lite mer. Vridet kommer knäcka allt utom kanske en Liberty, Jericho eller en PG låda. Bakaxel lär inget under 9" räcka till. Det är hiskeligt mkt effekt, vrid som kan dra in Åland till Sverige, men inget förvånande då maskinen är god för just det. Om det jag skriver låter spydigt så är det inte min mening, men ska jag låtsas att jag blir förvånad och imponerad? Skit i samma och gasa tills det rasar(om det rasar). | |
ant |
ja som sagt det är grymt impnerande siffror.. offatbart för mig som är fullständig lekman. m3johan: ska du massera med turbo också? hörde nåt om attt du hade startat din maskin. stämmer det? måste få en åktur med dig sen nångång.. både i cabben och NJL:en.. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Den som inte tycker det är grymt imponerade siffror att plocka ut med orginalstakar måste nog fundera en gång till..... |
|
|
Jag funderar.... Orginal 325 M20 stakar håller för minst 500 hk och har orginal 170 . Varför skulle BMW ha varit och tullat på marginalerna när dom byggde en så ståtlig pjäs som faktist S38 maskinen är? BMW har sin vana trogen byggt en mkt hållbar motor, och det har utnyttjas på ett förträffligt vis i maskinen i fråga. |
|
PETER.O |
Det är imponerande siffror, men inte alls konstigt med tanke på vad det är för grund motor.Är lite involverad i MC med turbo och dom har ju liknande typ av motor ,där är det relativt lätt att få ut 350 NM och 400 HK ur en 1300CC motor, det enda man gör med motorn är komp sänkning (förutom turboanläggnigen förstås). Helt klart sitter det en förliten turbo på 3,8:an för med ett max vrid på 1260NM så borde den klara ca 1100HK vid 7000 v/m. Mvh Peter |
|
Antagligen av samma anledning som dom tullade på marginalerna när dom tillverkade kolvarna. Och den tajta frigången mellan kolv och ventiler. eller varför inte den förträffliga kedjespännaren som inte tåler att motorn går runt baklänges. Då undrar man lite varför dom inte satte 2,5 stakarna i nya M3:an så hade dom kanske slupit problem med den motorn. bmw plockade ju ut 1300hk ur ett 02 block på 1,5L så det är klart att det finns värre motorer än denna. Men hur man än vrider och vänder på det så krävs det oehörd kompetens att skruva ihop, mappa och få allt att lira när man börjar prata såna här effekter. Sen att dom slipper Porta, resa insuget, och modifiera kammar m.m gör ju det ännu mer imponerande. |
|
|
bonje! Men jag kan inte komma på NÅGON som har varit i närheten av vare sig 1260Nm eller 870Hk!!!!! Då ska du titta in på en riktig dragracetävling, inte nåt tullingerace för chiptrimmade stockholmsbilar... Kolla in techklasserna med en del bl a "småvassa" volvomaskiner.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.