AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.195

M535i 5000mil!

Sida 1 av 2
Jag har en lågmilare på G som har aldrig har körts mer än som entusiastbil, dvs endast på somrarna. Bilen har dock motionerats till och från ngn gång i månaden. Vad skall man se upp med eller vara extra försiktig med när man väl börjar använda den mer som sommar - bruks - bil?

/J
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
som med alla andra "gubbkörda" bilar , eftersom den är så pass motorstark och så är det lätt att köra sönder motorn om man tokvarvar och håller på , fick det här rådet av BMW när jag köpte min 518i som gått lite och vart ägd av gammfolk och stått väldigt länge: Bytt olja stift och allt sånt , sen kör du in bilen rikligt och öka sucksusivt (stavas?) så ska det går bra och det har det gjort !

/Mvh Göran
Jeppe Johansson
ett bra råd hade väl varit att jag tycker du borde lämna in den till en verkstad när du köpt bilen och låta dom gå igenom den , Så har du antagligen en kanonbil i din ägo snart.

Är lite nyfiken på vad han begär för pris på en sådan bil med dom milen??

"Jeppe"
tackar för svaren.
Bilen är alltid servad årligen även om den inte körts, oljor, stift osv.
Man skall alltså köra in den ca en 1000 mil eller?
Den är inte gubbkör direkt men entusiastkörd.
Mellan 60´- 80´är det som skall upp!
Paap Reeder
Hej joseph!
Köpte en dylik 528iA / E 12:a engång i världen för länge sedan. När jag började motionera den på highway ToR 08-013 så sprack en av kolvringarna på 6:ans burk.
Orsak för mycket koks i spåren. Bilen hade gått ca 7000 mil.
Så tag det lugnt. Slå i helsyntet i 3-5000 mil och låt den lösa upp ev koks.

Priset:
Skall Du inte ha den som samlarbil i typ 15 år så tycker jag det är ett rent tokpris.
Min M535 står idag i ca 15´ och då är den mycket bra. Antag att Du skall sälja den nästa sommar .......... vad får Du då? .... eller så måste du träffa på en annan entusiast.
På en sådan bil är också färgen helt avgörande. En vit eller Zinnoberröd är nog rätt kall tror jag.

MVH /// Paap R
Jeppe Johansson
Bilen kommer antagligen inte att sänkas i pris enligt mig, så länge den hålls i samma skick som du köper den i, Det finns alltid intresse för dessa bilar, och det är nog väldigt intressant för många att köpa en såpass fräsch bil, Min polare har en Extremt fin 535:a som har gått 17.000 mil och han har fått bud på 35000 kr aldeles nyligen, så det finns intresse så länge bilen är i kanonskick!

Jag skulle gärna köpa en för dom pengarna om jag hade dom just nu!

Tror bara priset kommer höjas så länge bilen är kvar i ungefär samma skick.

Kolla på BMW 635.
De står ju hur högt som helst nu.

"Jeppe"
Bilen är Mörkgrön metallic. Beige textilklädsel = Vacker!
Någon skrev..."highway ToR 08-013"...en novis undrar vad som menas med detta?
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
60 000 till 80 000:- är mycket dyrt då jag förstår att bilen saknar sportskinnsinredningen. Har bilen AC, farthållare, elhissar och eltaklucka kan man tänka sig att betla uppåt en 40 000:- om den i övrigt är mycket fin.

Jag har haft en och min sambo äger en idag samt att jag har en M5 E28. Vill du medverkar jag gärna i ditt köp av den då jag vet vad man skall kika på.

/ Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla!
go
145
gorjo
330e -21
"highway ToR 08-013"

Stockholm-Linköping tur o retur kanske?
Paap Reeder
Hej!
Jo.... ursäkta med 08-013 menade jag just Stkhlm -Link ToR. Håller med att det var en minst sagt luddig "förkortning".

I vilket fall så hejade jag på för mycket med min E 12:a ...... men hon gick så jäkla bra.
Det blev en typisk "Njutånger".

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Hej!
Glömde. ....
Grönmetallic höjer priset med kanske upp till 10 pix.

MVH /// Paap R
Jeppe Johansson
Grönmetallig är väl inte så jättevanligt eller??
Min kompis har en 535 grönmetallig, men förutom den så tror jag inte jag har sett några andra,

"Jeppe"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Här finns en till med en mörkgrönmetallic M535:a med beige sportinredning :)

Mvh Janne
Mr BMW-Beroende!
Du anser att uppåt 40 är rimligt!? Då tycker jag att det är DYRT att ge mellan 35 Tkr för de 8st M535:or som jag sett de senaste månaderna med ca 25.ooo mil på mätarn och i hyfsat skick. (Visserligen vet jag ej om det sålts för det...)
Jag värderar nog "min" 5ooo-milare mycket högre än så...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Joseph vilken årsm är det.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Joseph, bilar bli äldre och i allt sämre kondition. Det enda som gör att prisbilden på dessa bilar är hög är att de är motorstarka och att många busats sönder och skrotats. Min sambo köpte nyligen en diamantsvart M535i -85 med all tänkbar utrustning utan elinställbara stolar, bilen har två ägare och är iett mycket gott skick. Den har visserligen rullat 28 000 mil men är nyrenoverad och går som en dröm. Den kostade 19 000:-

Ditt tilltänkta objekt är ovanligt...men vi får väl fritt uttrycka oss vad vi tycker den är värd?!

/ Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla!
Vi pratar om en -87:a uttagen våren -88.
Självklart är det fritt att yttra sig det är ju därför jag frågar en massa - men som novis är man ju lite intresserad vad det finns för erfarenheter och kunskap bakom allt tyckande...
Tack!
Bmw-beroende, vad skall man se upp med på dessa bilar?
Du har ju lite koll på läget, inte minst om man tittar på din vagnpark.
skulle nog inte pynta upp 80k för en M535i, satsa hellre på att hitta en M5 e28, då dom kommer ligga mkt bättre till i kurs den dag du vill sälja...

för hur som helst, 5000mil liksom, det är juh skojj, men det är juh ingen speciell bil egentligen?.. visst.. dom är ovanliga, relativt iaf, men inte så pass så att man betalar 4x vad dom kostar att köpa i ett "bra brukskick".

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Joseph; Det jag tycker är intressant att titta på beträffande aktuell bilmodell är: Kamaxelns och toppens kondition, bakvagnsbussningarna, växellåda och kraftöverföring, kretskortet och som på alla andra bilar rost men på denna särskilt på de ställen där plastkjolarna samlar smuts. Men eftersom denna bilen är en lågmilare och en ägare så vore det ju mycket konstigt om det fanns en massa trista saker att upptäcka.

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
BMW-Beroende:

Har du inga schyssta bilder på din vagnpark , så som M5:an och 2002:an :)

/Mvh Göran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.