|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hur blir det med besiktningen när man har katten rensad???? |
|
|
Dave; jag vill hålla med dig, för mig att det så ut som du beskrev!!! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Hej.Måste sriva något i detta inlägg.På min 525ix-92 sitter2katar 1på varje rör och det skulle jag tro att det gör när det är dubbelt avgassystem som det är på 525 men det var ju inte det frågan gällde från början. Utan efektökning vid rensning av katen som även intreserar mig då undrar jag CHS och Marin har ni bara rensat katarna eller har ni även ändrat motorstyningen "chippat" eller justerat nogot annat för att nå så gott resultat? Lasse |
|
|
Det stämmer faktiskt frazzeribba, men det gäller bara vid import av ett fordon som redan från fabrik saknar katalysator. Ingmar: Ska du få anmärkt på att katalysatorn saknar möjlighet att fungera måste teknikern vara säker på att så är fallet, vilket i stort sett är omöjligt. Så klarar bilen bara avgasgränsvärdena utan katalysatorn har du mycket goda möjligheter att klara dig genom besiktningen! Men tillåtet är det fortfarande inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lasses; min hade ju dubbla rör men har bara en kat...men jag åter kommer om det verkligen var en kat!!! En fråga till er som har 2 kattar; När ni kört rea bilar varma och stänger av eran tickar det mycket från era kattar???? för det gjorde ju inte min 525 fast 530 som jag har nu tickar som en bomb efter körning och i den har jag ju 2 kattar!! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Ok känner att jag måste göra ett upplysande inlägg här, tydligen är det så att katten stryper flödet i systemet och detta leder till effektförlust. Återgärden mot detta är som ni säger att rensa katten eller skaffa en racerkat så att flödet ökar. Men här kommer upplysningen, jag hoppas att ni vet vilka böter ni kommer att möta om dom kommer på er utan kat? Jo 15000:- för brott mot miljölagen (privatperson), i dagens läge kan dom ju kolla avgasväderna på en flygande besiktning. Och en annan sak snälla lägg ner en extra slant på en racerkat istället och låt oss bevara den lilla miljö vi har kvar, det är ju den egna hälsan vi pratar om också och personligen vill jag inte ha mera skit i min lungor med cancer och skit som följd. Mvh Martin |
|
|
jesperado: är det lagligt med att köra på racekattar??? Och hjälper det något att köra på sådana???? Om jag inte minns fel så kostar dom inte lika mycket so en vanlig kat eller har jag fel??? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Jesperado: satt och funderade på hur det kom sig att du vet allt detta men vid en knapptryckning så insåg jag vad det handlar om!! respekt jag säger bara det :) finns det bilar som inte har katalysator från fabrik? alltså som är nyare än 88, måste avgasvärdena fortfarande följa eller vad gäller? Frazze |
|
| Hej.W.Martin du behöver inte vara orolig över miljön i mitt fall intresset från mig beror på att jag funderar på ett motorbyte i en gammal bil 1970års modell ingen bmw utan amerikanskt gutjärn där jag tröttnat på hollyförgasare och vill ha insprut,och det verkar finnas gott om löjligt billiga bmw750 den ligger bra till storlesmässigt och det skulle säkert låta j...ligt fint om en 12:a med lite öppna rör men det är bara funderingar ännu. | |
|
Jadå, racekattar är fullt tillåtet, hurvida det är nödvändigt är ju en annan fråga. Det har ju diskuterats livligt, och åsikterna går oftast isär. Jag hävdar att om det på en BMW ger högre effekt att ta bort/rensa eller byta ut katalysatorn var det något fel på den som satt där. BMW bygger helt enkelt inte en bil där katalysatorn begränsar effektuttaget. I Sverige såldes inga bilar utan katalysator under dessa åren, men i en del andra länder gjordes det, t.ex. Italien då. Avgasgränsvärdena åsätts med tanke på att bilen saknar katalysator, alltså endast krav på CO-halten på tomgång. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado där sa du något som jag alltid trott att enbart ta bort katen ger nog ingen stor efektökning om den som satt där var ok.Men man kann ju inte veta därför tycker jag det är intresant med lite fler åsikter. | |
|
W. Helt rätt att värna om miljön egentligen... Så hur stor är risken att åka på miljöbot i en flygande besiktning om man har rensad kat. och hänvisar till att den gått sönder? |
|
|
Risken att man åker fast och blir tvungen att betala är inte så stor men om amn har otur så har man ;) Oftast går dom efter hur bilen låter, ni som har tagit bort katen eller rensat den vet vad jag pratar om därefter åker testinstumenten fram och dom börjar kolla avgasväderna. Mvh Martin |
|
|
Man kan inte med stöd enbart av avgasvärdena konstatera att en katalysator är rensad/ur funktion. Såvitt jag vet har denna miljöstraffavgift aldrig utdömts när en katalysator varit rensad, i samtliga fall rör det sig om total avsaknad av katalysatorn! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
En kat eller två, ingen skillnad. Jag rekomenderar att sätta på en race katt eftersom den är godkänd på bilprovningen. Alternativ: kapa bort katten/kattarna och ersätt med ett/två rör och avgasklammer, när det är besiktningsdax byter du tillbaka. Kan informera dig om att bilar nyare än -88 måste ha kat och det en fungerande sådan, äldre bilar måste ha kat men den behöver inte vara hel. Det är ingen tvekan, det blir ett positivt resultat. Hoppas jag hjälpt. -KP- |
|
|
Inte det snacket nu igen... ALLA bilar som från fabrik är utrustade med katalysator SKA ha katalysator, och den SKA ha möjlighet att fungera, oavsett årsmodell! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
JA! alla bilar med kat från fabrik ska också vara försedda med kat för all framtid (det fattar till och med jag). Det lättaste man kan göra om man håller på att krypa ur skinnet efter att ha läst alla våra 568 olika versioner är ju att ringa till bilprovningen och fråga, dom svarar nog gladeligen på den frågan. Det är mitt (nya) råd. -KP- |
|
|
Försök ring ganska sent en eftermiddag, efter 16.00 eller så! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kan bara instämma med föregående.. Min 525iA Touring -95 har 2st kattar som sitter bredvid varandra.. Inte skoj för dom är paj.... Men om nån kan tipsa om nått billigare alternativ än BMW original.. helst nått fett sportsystem som kanske kostar lite mindre.. // Zajber |
|
diamantsvart_bmw |
det är 2 kattar på min 525 ia 24V kollade i föra veckan när den va på service Länk Ny servad + ny olja i växellådan. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.