|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är det någon som testat att plocka bort katalysatorn på en 525i 24V? Det är ju ett billigt sätt att trimma om det släpper loss några extra hästkrafter. Någon som testat på denna motorstorlek, erfarenheter? Ifall det är någon idé att plocka bort katten så hade jag tänkt mig att få tag på en gammal kass kat och rensa ur innehållet. Då fungerar det ju smidigt med lambdasonden och så ser Farbror Blå ingenting om man skulle fastna i en flygande besiktning. | |
| Tror bara att det är dumt. Katalysatorn gör ju viss nytta. I alla fall på bilar med original motor. Jag tror att din bil kommer att gå sämre om du tar bort katalysatorn. Däremot om du haft en stor turbo och en intercooler och ett större avgassystem så skulle du behöva ta bort katalysatorn. | |
| Det är väl 2 st kattar på en 24v eller...... | |
|
Nä, en är det. Jag är bara nyfiken på att testa utan kat om någon annan med samma maskin testat och kan intyga ett positivt resultat. Annars får det va... |
|
|
Katten på min 520 pajade för två veckor sedan, så jag plockade ur innehållet i den, och jag blev förvånad hur mycket det gjorde. Jag har läst på forumet att det skulle göra 10% på effekten, och i mitt fall skulle det bli 15 hk, och eftersom skillnaden verkligen märks så skulle jag tro att det stämmer. Det blev även ett annat ljud i den, liksom ett eko. CHS |
|
|
ace(CPC) Jag har två kattar på min, bara så du vet. Mvh Reine |
|
| Vet att 535E34 utan kat mäter 220hk och vissa sådana finns i Tyskland, dvs 11 extra hk och vad det gör för prestandan är oklart samt 320Nm får den dvs 15Nm extra. | |
| Hänger på tråden lite här, jag funderar på att montera racekat på min 535 och ett 2x2,5" avgassystem.. Kommer det gör nytta med racekatten eller skall jag satsa på en vanlig katt? | |
|
Jag köpte en deffekt kat. på skroten, rensade den och satte dit den på den dåvarande bilen (328i -96). Bilen gick som ett skott, drog brorsans T5R och åkte jämt med kompisens chippade Calibra turbo. Vravade ur på 5an hur lätt som helst. Ljudet var det ingen större skillnad på. //Marin |
|
|
Zippe: Ja det var därför ja skrev för ja har oxo 2 st på min.. Davve: Jag bara undrade eftersom du oxo har en -91:a som jag!! |
|
|
Jag förstår inte att ni har 2St kattar i 525????!!!!!! Det är ju bara en i 525! Så varför ha 2st när man förlorar hk bara på en??? 2st måste vara dubbelt mindre hk!!! Men då kan ni inte ha standart eller??? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Det verkar som det är värt ett försök att testa köra med en rensad kat eftersom det finns positiva erfarenheter av det! Ja, Zippe, ace(CPC) och peter78w, ni har gjort mig osäker på antalet kattar. Det var inget jag tänkte på direkt när jag var under bilen senast och donade, får väl kolla igen... |
|
|
Jag hade ju en 525ia 24v innan och vad jag vet så har den bara en kat. och alla andra 525:or! Jag håller med Davve man blir osäker! Min nuvarande 530 v8 har ju 2 kattar men det är väl inte så konstigt det är ju en åtta! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Jag vet inte om det är original men jag har ialla fall två separata grenrör sedan så är det dubbelt avgassystem hela vägen inklusive dubbla kattar. Mvh Reine. |
|
|
Kattarna ligger bredvid varandra.()() och inte på rad () () Snygg beskrivning va;) Mvh Reine |
|
|
() () Ska det ju vara. |
|
|
Jag skulle tro att det finns bra många olika avgassystem till 525:orna beroende på årsmodell, automat, sedan, touring. Jag vet sedan tidigare att på e28 t.ex så skiljer sig avgassystemen från månad till månad. Så därför tror jag att det kan finnas många olika även till 525 e34. Mvh Reine. |
|
| Att 2 st kattar skulle minska efekten det tror jag inte snarare tvärt om du får ju dubbla ytan=mindre motstånd i 2 än 1 | |
|
Det är väl bara ni går ut o tittar grabbar, men ni kommer o hitta 2st........ ja lovar!! Zippe: Tack, bra att det är nån som har koll på vad dom har under bilen... |
|
|
Har förvisso inte kollat än, känner inte för det i detta vädret och orkar inte att åka och lyfta upp bilen, men jag vill minnas att det ser ut så här: I I = Dubbla rör från motor. ( ) = EN kat. I I = Dubbla rör från kat. |
|
|
har hört genom en kompis kompis som importerar lancia från italien att 1988 som är det år som det enligt lag ska vara fungerande kat skulle vara ändrat till 1993 enligt nån sorts eu regel... nu tar jag det med en hel containerbåt med salt då det kommit mycket lustiga tankar och funderingar från det hållet!!!! vet nån vart man kan ta reda på om det stämmer eller är det nån som rent av vet att det stämmer? Frazze |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.