AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
848

265or bak på E46?

Sida 1 av 2
Va nere och snackade med "däck-kungen" i stan om 265/30-19 bak på en E46a. Han sa att det går men att det blir jävligt svårt. Givetvis med valsning.

Men jag vet att en del här haft det så jag undrar vad ni har för offset på bakfälgarna? Finns det nåt idealiskt offset för att få in denna bredden?

/Johan
[CUL8ER]
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Som sagt så hade jag ju acs typ 3 fälgar tidigare, dessa var 18 tummare med et 36/43 samt spacers och sänkning acs ca 20 mm och då behövdes det valsning av bakskärmarna.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
M3:an har ET 47 bak och 255:or men sedan är väl skärmkanten lite annorlunda också. Har ännu inte jämfört med en "vanlig" E46:a även om jag åkte en trevlig en igår .... glömde förstås att titta när man hade chansen. Wendtan har säkert en åsikt (och kunskap) i frågan.
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej Johan!

Som du säkert vet så monterar BMW 255/35*18 bak på E46:or om man beställer 18" fälgar. De sätts på 8,5" breda fälgar med ET 47.

Om du ska få plats med 265/30*19 så behöver du troligen minst 9" bred fälg bak.

Breyton och Hartge vet jag säljer 9" breda fälgar bak.
Jag har själv samma tankar och är helt inställd på att det kommer att krävas valsning av skärmkanterna för att bilen ska gå att bruka med tung last.

Att utgå från liknande ET-mått som BMW original alltså runt 47 borde vara optimalt. Många fälgar säljs med ET omkring 40, vilket gör att det hela försvåras.

Vilka fälgar är det du tänkt? Vilken bredd?
Jag är intresserad av att veta hur det går för dig.

MVH
Tobias
Jag har varit i kontakt med 2 personer som kör 19" m3 fälg på E46 328 resp 330. främre fälgarna passar klockrent men bakrefälgarna e de som skapar problem.
Vi provade på en 330 med modifierade skärmkanter (så mycket firman vågade)Men ändock låg de några mm utanför skärmkanterna med 265/30/19. Bilen gick o köra men inte använda om du förstår. De bakfälgarna hade blivit modifierade för o passa E46 (den vanliga som ni kallar den) svarvade osv.
Idag kör 330n på en uppsättning m3 19" (dock utan sportchassi)
Efter en hel del modifering (kostnad typ 6 papp)

Johan:19" fälgen du pratar om passar allså rakt av på e46 (typ328..330) eller? Om de bara är däckens bredd du är orolig för så skulle ja vilja säga som såhär. de går med modifiering.
Jag tycker personligen inte de blir snyggt, de blir lixom för mycket. På m3:an däremot är de helrätt.
Jag ska ta reda på vad han med 330n har för ofsett bak.
Har även bilder på de hela så du kan bilda dig en uppfattning på hur de kommer o se ut..

bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Wendtan:
Du skrev att du hade bilder på hur det ser ut med 265/30*19 bak på en 330?
Det skulle vara intressant att se dessa, då jag som Johan går i samma tankar. Dock på min 323Ci, men det är trots allt samma kaross.

Kan du maila dessa, eller i vilket format är de?

Tack!

MVH
Tobias
Tobias.Vikberg@skf.com
Tjena grabbar!

Har inte direkt kollat ut fälgar eftersom jag inte ens har nån bil att sätta dem på :) Men tanken är att det ska bli något bredare bak. 9 eller 10"... Men skulle också gärna veta mer om 330n och bilder.
Men så 265or kan gå dit om inte fälgarna är för breda??

hartgem3@hotmail.com

/Johan
[CUL8ER]
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
JOhan:
Jag tror att fälgens bredd är ganska oväsentlig, så länge den är anpassad i bredd för däckdimensionerna. Detta pga att fälgen kommer inte att ta i skärmkanten.

Däremot är det inpressningen som kan gör att den antingen tar i fjäderbenet eller skärmkanten.

Jag är helt inne på samma spår som dig Johan, den lilla skillanden är att jag redan har bil! :) Ska kolla lite när sommardäcken (18", med 225/40*18) kommer på, mäta hur mycket utrymme det är kvar i hjulhuset!

MVH
Tobias
Tobias: Ja gör det. Hur mycke är din bil sänkt??

Nej ingen E46 än :) Har kollat igenom bytbil och skickat intresseanmälan på de som verkar intressanta. Så man får väl se om nån hör av sig...

/Johan
[CUL8ER]
Grabbar: Jag fixar de med bilderna nån gång ikväll.
Var i samma tankar som er ett bra tag och har väl inte lämnat dom än.
Ska jag fortfarande fråga om offsetten?

Johan: vad jagar du för e46:a?

Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
JOhan:
Jag ska ta och mäta lite. I dagsläget ligger däcken längst in i förrådet. Före dem ligger klinker till hallen och köket, samt 50 liter färg. :) Hinner inte "leka" med bilen innan den nya lägenheten är fixad.

Wendtan:
Fråga om offsetten på fälgarna då det är ett väldigt viktigt mått när det ska maximeras.

MVH
Tobias
Wendtan: Jag har mest kollat på 328or faktiskt. Vill helst hitta en svensksåld med hyffsat mycke utrustning.

/Johan
[CUL8ER]
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Johan,

coupe eller limo?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Anders: Det blir till 99% en limo. Eller en touring...

/Johan
[CUL8ER]
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Johan:
Köp en limo. Jag köpte en Coupé nu under hösten. Visst är den snyggare än både sedan och touring, men mindre praktisk bil får man nästan leta efter.

Hur som hellst, det finns faser i livet när allt är acceptabelt! :)

MVH
Tobias
Johan: Pratar vi navi o så eller?
Vilken utr nivå typ?
färg?
mil?

Johan, Tobias: Ni har mail.

Johan: Du har en trasig e-mail.

Wendtan: Trasig? Men jag har fått ditt mail iaf och tackar för det :) Snackade med Stefan om det där på Knutstorp i somras och det va skitfett :)

En av bilarna som jag skickat intresse på är en 328iA-99 ev 00. Den har typ allt utom elstolar och navi. En silver med grått sportskinn, glaslucka mm 10200mil...

Jag är en utrustnings-människa så hittar jag en bil med navi och så blir jag glad :)

Tobias: Ja det lutar åt en sedan. M3an va ju coupe så det är som du säger, snygg men ack så opraktisk..

/Johan
[CUL8ER]
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Tack för bilderna Mathias!

Det såg fett ut! Lite för bred fälg för bakvagnen, kanske inte mitt tycke att ha fälgkanten utanför skärmkanten. Men en fälg som är 9" bred bak med en inpressning omkring 45 skulle troligen göra susen! :)

MVH
Tobias
Johan: De studsa enligt min mailserver iaf.
E du säker på att du vill ha en automat?
Alla förespråkade det innan ja köpte med ja tyckte de känndes lite gubbig (Nu får ja Asken o Hasso på mig)
Missa inte multifunktionsratt i bilen. de e ovärderligt.
även ett ordentligt ljudpaket från början e o föredra. samt sportstolar

Tobias: Jag tycker de blir lite väl mycket när de som du säger går utanför hjulhuset.
Min polare med 330n har inte heller lyckats med o få in hjulen i hjulhusen ordentligt bak. de ligger lixom kant i kant.
Men med 9" bred fälg bör de gå de har du helt rätt i.
Fick inte tag i 330 polaren igår men ni ska få veta inpressningen när jag får.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.