|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
diamantsvart_bmw: Lååångt ifrån dig. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Jag tycker det är lite si och så med besiktningarna, jag har som mek sett många skräckexempel som gått igenom bilprovningen.Men även många fräscha bilar som åkt dit på små bagateller.. Jag gjorde tex en förbesiktning åt en gubbe på hans 900i-84 som sedan skulle besiktigas senare samma dag. jag kan säga att det blev ett A4 fullt med anmärkningar b,l,a samtliga spindelleder rejält glappa, rosthål i länkarmsinfästningar samt fjäderskålar, t,o,m rosthål i golvet bak. Blåsor på bromsslangar, väldigt glappa bromsok fram samt dålig handbroms och en hel del till kommer inte ihåg allt.. Jag sa då åt karln att det skulle kosta bilens värde flera gånger om för att laga den och det vore bättre att avboka tiden och kanske leta efter en annan bil. Men gubben ville ju besiktiga bilen för att se vilka tvåor han skulle få utifall det inte skulle bli så många.. Jag kan då säga att jag tappade hakan rejält när han kom tillbaks med rent papper, måste ha varit en praktikant eller nåt på sbp den dagen. Sen hade vi in en Izuzu pickup som hade fått 2:a på rostiga bromsrör bak, vi hissade bilen och kunde konstatera att man nästan skulle kunna trä en två tum fyra igenom rambalkarna det var nästan bara "skinnet" kvar av balkarna bak, har den bilen lastat ngt tungt eller dragit nåt tungt så hade det varit en tidsfråga tills den hade gått rakt av.. Just den dan så var det en sån här grön verkstad kontrollant hos oss, och vi visade honom bilen och han bara gapade han med och tog fotografier på balkarna.. Nu är det ju oftast riktiga anmärkningar, men jag tycker ändå att det händer för ofta att stora fel släpps igenom medans det sätts många anmärkningar på skitsaker på fina bilar som inte alls påverkar trafiksäkerheten i samma mån. Men för egen del är jag ju nöjd då min M5 inte har haft en enda anmärkning under sina sex år i sverige, inte ens en liten "bra att veta" har den fått=) |
|
|
Visst missas det, jag tror alla besiktningstekniker missar någonting varje dag. Det vore ett orimligt krav att alla fel skulle upptäckas på alla bilar, men det får naturligtvis inte ske missar i den utsträckning du nämner som exempel. Kontrollen på kvalitén på utfört arbete har ökat väldigt de senaste åren, och det märks tydligt i statisktiken över missar och reklamationer på fel som upptäckts senare på ett eller annat sätt att det blivit betydligt bättre, men det är en lång väg kvar tills alla kan vara nöjda... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.