AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.421

Chipstrim till 745i -85

Sida 1 av 2
Ul
3
Ulf Lindberg
M535i -86
1502 -77
Finns det någon som har lyckats köpa ett trimchips från Jarmo
Havulinna som tycks ha tagit över från Toumo perfecion ?
Det tycks vara väldigt svårt att få svar därifrån.

Uffe
FolkaaN
Jag har aldrig provat men det lär väll inte va så stor ide att trimma en 745a ?

Man ska ha BMW
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Nä, har inte testat. Men jag är bra sugen på att köpa en annan 745a för att trimma och trixa lite med.

FolkaaN: Vadå inte så stor idé att trimma en 745a?? Du kan ju få ut ohyggligt med effekt med ganska små medel.

mvh / Mange
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tänkte precis samma sak. Är det någon BMW som är extremt trimvänlig för små pengar så är det väl 745i med tanke på fläkten?
208
nöjdet
530d Touring-99
växelådan är väll rätt klen eller?

Länk
FolkaaN
men va jag har hört så ger inte chipp så stor effect om man inte ha turbo

BMW = The biggest the best, better then the rest
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
FolkaaN// Ett tips: Kolla under huven på en gammal (E23) 745:a...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
FolkaaN
vad skulle jag se där förutom en motor då ?

BMW = The biggest the best, better then the rest
Ett kkk27 agg som laddar tramsigt lite original.
pmb
Hakar på denna tråden lite...
Hur mkt vågar man ladda med turbon i en 745T 3.3L?
Vågar man ladda mer än 1bar? Motorn är bara modifierad med filter samt 3"...
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Det måste bli en jä****t rolig bil om man fixar lite med turbon och letar upp, alternativt bygger, ett fett extraktorrör + chip osv...

Börjar bli jättesugen på en sån bil, ska se hur länge man klarar sig utan att "trilla dit".

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Jag har hört ganska säkra uppgifter på att man kan ladda 1.5bar utan problem. Dock bör man ju se till så att grejerna är i bra kondition.
Grenröret är en begränsande faktor när man vill ta ut mycket effekt, likaså avgassystemet.
1bar lär troligtvis vara en ganska lagom nivå att lägga sig på utan alltför stora modifieringar

mvh / Mange
sj
5
sjuserie
745i -85 samt 728i -86
Hänger på 745i snacket här. Finns ett företag utanför Helsingborg som bygger om box och ställer in på landsväg. De uppger 20% ökad effekt dvs 300hk, utan andra komponenter. Kommer ej ihåg namnet på företaget men det är en filial till ett bilverkstads företag strax utanför Helsingborg, 042 området.

Kan någon hjälpa mig? Har bytat turbo på min bil, utbytes turbo från GIK turboteknik. Den fungerar bra men jag har ett fenomen jag ej klarar av. Vid moderat gas accellererar bilen fint, men vid kick down hostar den till vid 2500 v/min precis som om det är ett varvnings skydd som slår ifrån och går på igen, Sen blir motorn känslig för gaspådrag. Kör man lugnt sedan kan den klara en vanlig accelleration igen tills man drar på rejält igen. Har provat med olika saker bl a justerat till mer bränsle. Kan turbon vara för kraftigt justerad, den går som fan och det ser ut som justeringsskruven på Wastegaten är rejält utskruvad, eller kan det finnas något mekaniskt varvingsskydd i fördelardosan som ej fungerar som det ska? Annars är det ju elektroniskt varvningsskydd på modellen. Har provat att ta bort båda slangarna från turbon till magnetventilen, vilket jag ej riktigt förstår vad den har för funktion. Är mina misstankar om att det kan finnas ett mekaniskt varvningsskydd som ej klarar av motorns hetsiga humör?

Mycket tacksam för hjälp!

Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
sjuserie:
Det kan vara lite olika saker som det är problem med.

Dels kan det vara att motorn stänger av bränsletillförseln pga överladdning. Detta sker vid 0,7bar. Kanske pga. kärvande wastegate, läckage nånstans i slangarna till wastegate.

Kan vara att den backar tändningen pga att datorn får knackimpulser. Kan kanske bero på dålig bränsleförsörjning.

Låter som att du skruvar lite på luftmängdmätaren, skruva inte bort dig bara, det är inte alls säkert att problemet ligger där för övrigt!

Hoppas att du får ordning på grejerna!

mvh / Magnus
sj
5
sjuserie
745i -85 samt 728i -86
Tack för din insats. Kärvande wastegate, hur fixa, går det att öppna locket ovanpå? Skruven nere till höger, om den är långt utskruvad, är det mycket eller lite tryck då. Tittat på www.745i.com, intressanta grejer där om deras chip och kit för att styra wastegaten. Vad tycker du, många frågor men du verkar ha koll. Det går som tusan, kul bil.

Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
För att kolla wastegaten kan du ju montera bort den, den sitter med 4 muttrar. Den har en gasfylld metallpackning som ska bytas ut om den är sliten, så var beredd på det.
Med wastegaten bortmonterad kan du se ifall den rör sig fritt upp och ner, samt att det inte är hål i diafragman. Suger du ut luft med en pump (t.ex en modifierad cykelpump) ska ventilen inte gå tillbaka om du inte själv släpper trycket.

Mycket trevliga bilar dessa 745:er... synd att man blir så beroende av dom bara,.... :)
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Ett tips bara angående meka med grenrör och wastegate är att muttrarna som ser lite lustiga ut, ska dras med en 12mm 12-kantshylsa. Gängorna ska bestrykas lätt med kopparpasta och wastegaten ska dras med 20-25Nm.
Hoppas du får ordning på grejerna och meddela gärna hur det går...

mvh / Magnus
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Lite OT, men bilderna på min kärra är upplagda nu. Se nedanstående länk. Bilen är varken tvättad eller städad, såg ut så här när jag hämtade den efter att snart stått avställd i två år.

Mvh Magnus

Länk
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Tack för att du delar med dig av bilder!

Ser ju ut att kunna bli riktigt fin med lite pyssel!

Enda generella tipset jag kan ge är att fixa en sak i taget, och fixa det rätt och riktigt! Det blir så mycket behagligare i slutändan istället för en massa fusklagningar etc.

Skulle behålla TRX-fälgarna också om jag vore du! De passar ju så himla bra på bilen.
Men eftersom jag inte är du så kan det ju hända att du vill bli av med fälgarna, och då är du välkommen att kontakta mig! :)

Tveka inte att fråga om det är nåt du undrar över!

mvh / Magnus
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Jag ska börja fixa med den om en vecka ungefär. Ska bara fixa det slutgiltiga på 730:n.

Har ett par artiklar ifrån olika biltidningar där bilen figurerar. Ska även vara första 745:an i Sverige. Den importerades av Hoffmeister/Ljusgruppen som direktionsbil. Alla kvitton och sådant finns kvar i en pärm. Har inte hittat fler -82:or som är Executive. De som importerade bilen fick betala ungefär 50 000:- för att få in den i Sverige, efter diverse tester osv... Och det finns kvitto på alltihopa.
Tänkte se om jag får tillgång till en scanner så ska jag scanna i dem och lägga ut även dessa på hemsidan.

Förmodligen kommer jag att kontakta dig ang TRX-fälgarna, men det blir inte på ett tag. Tänkte sätta på 17":are med riktiga sulor. Jag satsar på att kunna kör lite i slutet av sommaren, men i vinter åker den ner i delar.

Tycker det är synd att det inte finns någon Svensk e23-klubb.

Mange745: Var det du som förde register över e23:or? Isf skicka ett mail om vilka uppgifter du vill ha så ska jag fylla i dem.

Mvh Magnus

Länk
Ang. första 745 i Sverige, min är en 81:a och har gått som ambassadbil här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.