AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.842

Vid 240 så stryper den sig lite

Sida 3 av 4
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
250 km/h med spärren antar jag, utan har jag hört 266 km/h.

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
266km/h är nog väldigt nära sanningen, 267km/h fick jag till på min!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jesperado: Då har du en bil som det inte är några problem med i motorn i alla fall. Min ville upp i 261 km/h på mätaren, men då gick ju spärren i tyvärr så man kunde ju inte testa då.

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Detta gällde alltså helt original bortsett från toppfartsspärren. 267km/h, knappt 280km/h på mätaren!

Jeppe

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jesperado: Jaha ok, min ville bara upp till 261 km/h, då gick spärren i som jag har sagt men utan den så kanske den skulle kunna vilja lite mer. Jag har inte åkt med i 750i eller kört som har borttagen spärr i de farterna men jag känner personer som har kört så fort som du säljer på mätaren. Hade kontakt med en som hade en 750iL -88 som var chiptrimmad samt borttagen spärr, inget mer trim alltså. Den gjorde 282 km/h på mätaren, så det som du säljer måste ju stämma bara att man inte har haft möjligheten av prova det själv. Det ska ju vara helt tomt på vägen mm. Efter att man har tagit bort chippet för toppfartsspärren så borde den ju vara lite kvickare efter 240 km/h jämfört mot hur den är nu. Det var ju just detta i denna tråden som ville få reda på, många andra går ifrån ämnet och gör det bara rörigt, men jag tror ändå att jag förstår på ett ungefär hur den blir.

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Med min andra motor i varvade den ur när nålen stod nästan rakt nedåt på tavlan, motsvarande en mätarfart på ca 320Km/h. Då kan man börja prata om vissa osäkerhetskänslor, lyftkrafter i framvagnen mm. Men innan dess väldigt stabilt!

Jeppe

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det är ju bra att veta, den förra motorn som du hade måste ha gått väldigt bra. Men hur håller just den M70 motorn när man börjar trimma. Det borde ju inte vara några problem om man trimmar utan att ta till överladdning? Syftade mer på chip, trimkamaxlar, sportsystem mm.

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Chip, kammar, avgassystem och filter ska nog vara säkert. Jag har även fått gjort lite åt topparna mm. Sen körde jag ganska friskt med gas ett tag. Slutresultatet blev några krökta ventiler. Motorn ligger nu nedplockad och väntar på att jag ska få tid att göra vid den igen. Går allt som jag tänkt så blir det en dubbelturbohistoria!

Jeppe

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Var det den motorn som du hade lustgas på? Hur mycket hk hade du den när det var som mest då? Hur är kolvarna på M70:in då? Klarar de av mycket.

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En bit över 400Hk + 150Hk gas som mest!
Jag vet inte hur mycket kolvarna egentligen tål, men mina är fortfarande hela och fina så en hel del tror jag!

Jeppe

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jädrar, så du körde med 550 hk, den måste ha gått något fruktansvärt. Var det lätt att installera lustgasen då? Alltså allt bygge för att det skulle fungera? Det är ganska dyra grejer, man köper tuber och fyller på eller hur är det? Hur lång tid körde du på gasen innan du fick problem med motorn då?

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hur matade den efter 230 km/h och uppåt? Måste ha varit jädrigt bra drag där? Du hade ändrat slutväxeln till 3,45 också va? Måste ju ha varvat ur fort ändå.

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag fick gasen installerad av en polare, men han gjorde det på en kväll, så det var inte speciellt avancerat.
Samma polare fixade dessutom påfyllnad av tuben, så inte ens det blev speciellt dyrt.
Jag körde ganska mycket med gasen i några månader innan motorn kroknade, men vid det tillfället hade jag inte använt gasen på ett tag, så det var nog inte egentligen gasen som var problemet.
Det var väldigt bra drag över hela registret egentligen, jag använde aldrig gasen från stillastående för att spara transmission och däck, men den där kickdownen man gör i runt 60 Km/h känns rejält med gasen inkopplad. Sen drog den i stort sett oförminskat upp till ca 280Km/h mätarfart, där tappade den lite, men accade en bra bit till!
Mycket kul, men nästa gång motorn åker i ska det bli värre!

Jeppe

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nu blir jag galen! Det låter ju superkul. Men hur mycket får man betala för installation och påfyllnad av tuben? Vore ju kaxigt att ha i nödfall. Man kan väl stänga av så att den går på 300 hk utan att det tar någon gas, är inte det möjligt? Kickdownen i 60 km/h känns ganska bra i en original 750i, själv drog jag botten efter en 286 hk M3, hörde rykten om att den var chippad, jag kom efter en bra bit, först vid 170-180 km/h så närmade jag mig, gansk snabbt också.
Hur var motorn som du hade, var den komplett renoverad, kollad och fräsch i allt? Är det möjligt att bara ta en vanlig M70 motor och lustgas ladda utan att man vet hur den är, bara att den går? Om man kör med 300 hk och sedan lustgas, man borde väl ha ganska bra häng mot M5 E39 va? Föresten var finns dessa grejer att köpa, vet du någon hemsida eller någon adress där man kan fråga?

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Hur gör man på besiktningen, för det är väl inget som de tycker om? Måste man bygga om allting tillbaka till original då?

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kan man få lite över 400 hk om man har en original 750i med 300 hk? Jag har hört att det ska finnas olika munstycken för sånt där, där man också kan välja hur mycket hk man vill ha?

Hur ser det ut i motorrummet efter operationen? Har du några bild/bilder från motorn med lustgas-konverteringen så får du gärna skicka till min e-post.

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Men hur klarar växellådan detta och hur lång tid vågar man stå på gasen för att inte maskinen ska bli skrot?

//Schnitzer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Oj, mycket frågor...

Det ska vara ganska säker att ladda lite försiktigt med lustgas i en i övrigt orörd maskin. Det är ju upp till var och en vilken bestyckning man vågar åka med, jag körde med 2X75Hk.
Jag var egentligen bara lite nyfiken på hur mycket effekt man kunde ta ur V12:an, så jag började experimentera lite, sen lite mer och det gick ganska bra faktiskt. Många påstår att den är dålig att trimma på, men jag hävdar motsatsen.
Som reglerna ser ut nu går det bra att besikta förutsatt att lustgassystemet är satt ur funktion, t.ex. geom att koppla ur matarslangen från tuben eller liknande.
Det går ju bara åt gas när systemet används, och fylla på är inte så farligt dyrt, men använder man det mycket blir det ju en utgift att räkna med klart. Installationen fick jag gjord gratis av min kompis, han sysslar mycket med lustgas och var lika nyfiken som jag på hur det skulle funka på 12:an, så han lånade mig systemet och monterade det åt mig.
Det syns inte så mycket, det rör sig bara om några slangar och ventiler, jag har tyvärr inga bilder.
Växellådan är ju tyvärr den svagaste punkten i kedjan, den tål ju knappt originaleffekten, så trimmar man bör man nog ta med i beräkningen att byta låda också. Trimmar man mycket blir även kardanen, slutväxeln och drivaxlarna väl klena...

Jeppe

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok tack för svaret. Att man måste byta ut de klenare delarna låter ju inte billigt. Hur blir påfrestningarna i högre farterna på grejerna? Om man bara matar på i högre farter så borde det väl inte slita lika mycket på allt väl? Men det är ju tråkigt om man inte kan gasa i lägre farter heller.

När blir den andra motor klar igen då, nu i sommar eller? Åker du originalmotorn nu eller? Vore kul att se din 750i någon gång. Jag kanske ska ner till Knutstorpsträffen senare i år, är det något som du brukar åka på?

//Schnitzer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Föresten är M70-motorn krånglig att ta ut ur bilen? Men du kanske inte gjorde det när din trimmades?

Jag tyckte att jag läste att du gjorde iordning topparna. Vad gjorde du med dem? Var det renovering samt att du gjorde de fläschare? Hur mycket kostar det att lämna in topparna på lite planing samt att de renoverar allt? Vi pratar V12 (M70).

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.