AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.164

Småryckig Diesel

Sida 1 av 2
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är det någon Dieselägare som har haft känning av lite småryckig gång,min rycker lite ibland alltså inte så det hörs eller märks att motorn missar på något sätt men ändå ibland när man kör i jämn fart så känns det att rycker lite..jag har åkt diesel i många år men aldrig råkat ut för något liknande..det finns inga andra konstigheter den går jättebra...har frågat på BMW men dom har inte kunskapen...jag har haft min TDS i 5 år och det har alltid vart det här av och till...

GTO

To
46
Tomba
525 TDS -92
Red Line tillsats. +85 Rengör smörjer och höjer cetanvärdet.
Prova det.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har provat ett antal ggr.ingen skillnad

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Om den smårycker vid snålkörning, 50 km/h på 4-5:an och planmark, så sätter jag en femma på bränslefiltret.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag byter bränslefilter 2 ggr om året...det hjälper inte det heller..

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Suger den luft? Du ser om det finns bubblor i slangen mellan pump och filter i så fall.

------------------
Always Diesel
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Svar nej! Den suger ingen luft..den går perfekt...och trycker man ner pedalen sticker den som en raket..men det är lite irriterande ibland att känna dessa småryck..men se det så här den har gjort det i 5 år nu skulle det vara något allvarligt så hade det visat sig för länge sen..min tanke var att någon här har samma bekymmer..har kört dieslar sen jag var 16 men alldrig vart med om det här..detta är iofs första BMWn

To
46
Tomba
525 TDS -92
Har du gjort någon maintenance på spridarna. D.v.s kollat trycket och strålens utseende och att de inte läcker. Sedan är det ju pumpinställningen & kam inställningen. Kamkedjan slits ju med åren.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jodå Tomba jag kan allt det där..pumpen är dessutom inställd..bilen svartryker inte ens vid fullt påställ..

Berglund
Kanske lite skit i tanken. Vid filter på sugpump. Har själv haft den åkomman på min. Den blev bra...

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Nej Berglund...har haft upp sugpumpen och gjort ren tanken..

Std eller chippad?
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Den är standard...det räcker gott det

To
46
Tomba
525 TDS -92
kompprov ??
Jämn på alla cyl??
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Att kompen skulle vara dålig på någon talar ju mot lite efter som den går fullständigt perfekt och ryckningarna är ju som jag skrev överst inte alltid utan kan komma helt plötsligt...det rycker inte inte mycket men det känns ändå lite i bilen..skulle iofs kunna vara någon störning i boxen men vid datorkoll så syns inget..har till och med vart ute och kört med bärbar dator ikopplad..och syns självklart inget alls..(typiskt)

Erik Tds
Jeg har noe av det samme på min '94 Tds.
Mellom 1700 og 1900 rpm har jegrykking i bilen.
Nærmest en risting i bilen. Dette opptrer kun ved lett pådrag.
Gir jeg på mer gass, blir ristingen borte, og slipper jeg opp så blir det også borte...
Det er opptrer derfor oftest i slake oppoverbakker.
Jeg har ikke renset og justert dysene, men vurderer og gjøre dette til våren.

Erik
To
46
Tomba
525 TDS -92
Är det säkert att det är ett motor problem? "Rycker" kan ju vara drivlinan med läda(automat??), kardan, bakaxel, diff mm.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Vet jag har haft fundering ibland på knutar eller något bakåt...men den har gjort så här i fem år nu och jag kör så pass många mil om året så det skulle utan tvekan blivit tvärstopp för länge sen ...jag har inte automat

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Det är nog troligtvis ställverket i pumpen som är på upphällningen.

//Dogge
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja då har det vart det i 5 år nu....

za
30
zac
540ia -97
Jag hade ojämn tomgång och den ryckte mycket vid 100-100 kmh, så jag testade ett tips jag fått från forumet: koppla ur batteriet och koppla in det när bilen är kall, kör sedan bilen varm, felet försvann på min men har återuppstått troligtvis på kass dator och kcr-box. på detta sätt nollar du datorn!

Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.