|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
He rik! Ja du har rätt expanderar åt alla håll! Men finnes de något håll som är fritt expanderar det åt det hållet. Jag fryser in sylt i glaburkar funkar utmärkt bara man lämnar 10-15% luft överst. Jag har en utomhuspol som jag lämnar full med vatten över var vinter, inga problem med skador på väggarna, har gjort på samma sätt i 15 år. Inför denna vinter hann jag inte med vinterkonservering på min inombordsmotor i båten innan vinterkylan slog till "frostpluggarna åkte ut men motorn har klarat sig. MEN jag har lämnat en kulventil fyld med vatten över vintern denna sprängdes. Jag lever i min tro, du lever i din. Sprängdes din plåtburk? att den expanderade någåt kan jag tänka mig. Men ett motorblock är inte att jämföra med en plåtburk. mvh BLJ |
|
dalldall |
konstiga åsikter här!frostpluggarna är vad det låter.har själv blivit räddad många gånger av dom!! |
|
bengt Har du tur så åker frostpluggarna om du har rent vatten i blocket,kan lika gärna spränga blocket,har du dock lite glykol i så blir det en issörja som kan röra sig och då spelar det roll om systemet inte är helt fullt,är det helt fullt så åker den svagaste punkten,i detta fall frostpluggen. Har lite av varje som står här hemma,glas porslin,plåt som är sprängt av rent vatten,allt utan lock och max halvfyllt. En pool ska inte tömmas då tjälen spränger väggarna inåt(fruset vatten där med) Din syltburk funkar på samma sätt som en glykolblandning,blir issörja som kan röra sig. Har sett ett gammalt vattenlås till ett tvättställ i gjutgods som inte blev tömt en vinter i en sommarstuga,en vacker spricka på ett par cm,borde ju kunnat expanderat uppåt men valde utåt istället. Jag väljer att inte leva i någon tro utan beskriver vad jag sett och försöker förklara det på bästa sätt,vad jag sett är att rent vatten som fryser expanderar åt alla håll. Kan dock röra sig åt minsta motståndets håll genom att det fryser ojämt,kan vara en liten spricka i isen som pressar fram det ännu ej frusna vattnet dit det kan röra sig,ex. en frostplugg. Henrik |
|
|
dalldall>>>Kom gärna med en länk där det bevisas att dem inte kom dit av motorbyggstekniska skäl dvs vid gjutning av blocket först o främst och inte gjordes för "frysskyddets skull"...Då ändrar jag mitt resonemang..INTE före det :) Jag hävdar fortfarande att det är en "bieffekt" att dem ev kan rädda en motor vid gynnsam expansion av isen i motorn.. Skälet för tillkomsten är alltså återigen gjutprocessen.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.