AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.559

Min 528 -86 har frusit!

Sida 1 av 2
Efter en kort visit hos en orutinerad mekaniker förra sommaren, så hade han sagt till mig att det fanns nog med glykol i kylaren, nu visade det sig att han inte fyllt på något, utan hela systemet har frusit till is!!!! :-(

Vad är det vanligaste som händer när det fryser till så här.

Toppen har gått?? Eller hela J*vla motorn??
Eller kan jag ha sån tur att inget har hänt?? (inte troligt )
Tacksam för svar så jag vet om det är dags att byta motor eller bara topp.

Jeppe.

Hände precis samma sak på min förca 2mån sen.Motorvärmaren flög av.Du har två frostpluggar som en säkerhetsgrej ifall de skulle frysa.Men har man otur så.På min värkar de inte hänt något.Försvinner inget vatten eller liknande.

SNART EN M5-M3KILLER!!!!!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hejsan!

Dem pluggarna som kallas "frostpluggar" är inte direkt som det låter...Det är pluggar som sätts dit efter gjutprocessen vid själva motorbygget..Varför dem kallas frostpluggar vet jag inte,men som sagt så trycks dem inte ut vid ev frysning...

Mvh Janne.
om du har otur så kan mototnblocket ha sprukit av isbildningen i vattnet

Team turbo addicts
The turbo ABusers
www.come.to\turboaddict(snart)
Paap Reeder
Hej!
Om det inte fans en gnutta glykol i den är läget verkligen illa.
Vid minus 10 tror jag det blir för mycket sprängkraft för blocket.
Däremot om det finna säg totalt 1 liter till 12 liter så blir nog inte sprängkraften "farlig" förrän ner mot minus 25-30 vad gäller blocket. Kylaren klarar inte så mycket men en ny kostar inte heller skjortan.
OBS detta är bara funderingar - inga vetenskapliga tester.

MVH /// Paap R
Ch
58
ChrilleJ
528i -87
hade glykol ner till bara -8 grader i min saab, men det gick så fint så även fast det var ner till -27.....

(nu är det till -35 grader i den)

//Chrille
dalldall
frostpluggarna är precis som det låter

Men om frostpluggarna är precis som det låter så kan det finnas en chans att motorn kan ha hållit????

Ja,ja tack för alla svar,Har en kompis som ska kolla frostpluggarna i veckan , jag får väl vänta och se.

Jeppe.

Glömde skriva det, den har läckt lite vatten innan jag lämnade in den till mekanikern och det fixade han inte, så systemet har inte varit helt tätt, sen hade vattnet inte fryst ända upp till toppen av "systemet" heller, så isen har inte expanderat så himla mycket.

En kompis till mig sa att det är en fördel att det inte varit helt tätt, för då har vattnet någontans att ta vägen när det fryser.

kan detta stämma????

Jag hatar alla oseriösa mekaniker, laga aldrig eran mot "svart" betalning utan kvitto.
Tyvärr hade jag inget val, men jag gör aldrig om det, nu blir det att laga bilen på BMW, då vet man i alla fall att de fixar det gratis om de sabbar något .!

Jeppe.

Ang. att det skulle vara en fördel att det ej är helt fullt så stämmer de inte.
Ställ ut en glasburk i kylan med ett par cm vatten i och se på resultatet.
Kan vara risk för att blocket har spruckit om det inte varit någon glykol i alls,har du däremot glykol i(behöver inte vara så mycket)så blir kylarvattnet issörja med mindre sprängkraft,då funkar frostpluggarna.

Henrik

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Angående "frostpluggar" så är det namnet enl mig en efterkonstruktion och en "grej" som tillkom senare när dem kom på att det kunde TÄNKAS vara ett skydd mot total frysning av blocket.
JAG har aldrig varit med om att dem fungerat som "blockräddare" iaf...
Det som spruckit först o främst har varit kylaren...Det torraste och helaste på hela den frusna motorn har varit frostpluggarna :)

Utan dem tillkom som jag tidigare skrev vid motorblocksbyggandet först o främst,MEN om någon har någon länk som motsäger mitt "resonemang" så tackar jag o tar emot med öppna armar :)

Mvh Janne.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Håller med dej Janne t, det som brukar vara mest helt efter en bottenfrysning är ;fryspluggarna.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Har hjälp en kille att leta frostplugg efter vägen,han hade glykol till minus 5grader när det var minus 20,kom 7-800meter innan tempmätaren skenade.
Hade klämt en plugg 100m innan han stannade,plugg nr2 hängde på trekvart i blocket den tredje var kvar på sin plats.
Rensade bort lite is och knackade tillbaka pluggarna,varmkörde på tomgång och tappade ut vätskan,fyllde med 50/50 och körde vidare,inga skador går än(4år sen)

Henrik
Hmmm, det verkar vara delade meningar om detta ämne, jag får återkomma när jag vet hur det har gått, så får vi se om jag har turen med mig eller inte.

Om inte, vet någon vad en M5 3,8 liters motor ligger på i pris, om de ens finns att få tag på??? Inte för högt miltal.

Jeppe.

Jag har motorvärmare på bilen, kan man slänga igång den eller ska jag vänta på att motorn "tinar" upp av sig självt????

Jeppe.

be
250
benny
535im-86
Hej! min kompis v8 motor till hans båt frös förra vintern till följd av att alla pluggar ploppade ur och motorn klarade sej bra så nån nytta måste ju dom ha. Har aldrig hört nått annat än att det heter frostpluggar. Har jobbat som mek i 15 år

mvh.benny
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Tanken från motortillverkaren har aldrig varit att dessa
skulle vara någon form av frostplugg, om så vore, är det
inte lite märkligt att de ibland är placerade mellan vxl.låda
och motor, inte så smidigt att byta.
Som Janne T mfl. konstaterat sitter de där de gör, av rent
gjuttekniska skäl.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

benny>>>Frostpluggar kallas dem i Sverige iaf,helt rätt..

Ingen har heller sagt emot detta faktum.. :)

Mvh Janne.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
he rik!
Det har mycket stor betydelse om det är fullt eller inte. gör följane prov: Tag två glaburkar fyll en helt med vatten och en där du lämnar ett par cm upptill sätt på locken och ställ ut i vnterkylan.
Jag kan lova att den första burken sprängs medans den andra klarar sig.
mvh

BLJ
Någon som vet var "frostpluggarna" sitter på en BMW 528 ( E28 )
så man kanske kunde kolla själv hur det står till.

Tack för att svar, nu finns det i alla fall lite hopp för min stackars bil, annars blir det motorbyte, men det kan ju va kul också beroende på vilken motor man trycker i.

Vad behöver man mer än motorn om man ska slänga i en 3,5 l motor i en 528?
Kylet är mindre i 528:an men behöver det bytas??
Är det likadana bromsar eller något annat att tänka på??
elboxar och sånt kanske??

Jeppe.

Bengt
Betydelselöst hur mycket eller lite vatten i en burk då vatten(utan något frostskyddsmedel)expanderar jämt åt alla håll när det fryser.
Spränger plåtburkar som är halvfulla oxå,har testat i vinter med både glas och plåt då kanin finnes.

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.