AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.479

Fart på dieseln!

Sida 1 av 2
wi
18
wille8
BMW 524 td
Tjenaa!!

Hur får man mer fart på turbodieseln som sitter i e28?
Har skruvat upp pumpen lite grann. Såg att motornord kunde chippa den men såvitt jag vet så är 524:an en helt mekanisk pumpdiesel rätta mig om jag har fel?..Nån som vet detta?

/wille
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
De senare årsmodellerna hade elektrisk pump! Sitter det på min och din och min motor är ju identiska förutom turbon.
wi
18
wille8
BMW 524 td
Kanske bör tillägas att det är en -84
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Det sitter inte elektrisk pump på någon diesel.

Det du menar är kanske att den är elektronisk styrd?

Jag har en BMW 325TDS 93, och den har jag plockat isär typ 100ggr. Mekanisk pump sitter det på det.

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
finns ingen elektronisk pump, utan en mekanisk pump med elektronisk styrning även kallad ställverk.

Joakim Eriksson
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
På tal om diesel, vet någon om en s.k dumpventil har någon funktion på en diesel.
Det borde ju ha det men jag vet som sagt inte.
Tänkte försöka klämma ur 190-200hk och 380-400Nm ur min 525TDS men vet inte riktigt hur mycket som behöver bytas.
Jag tänkte byta och montera en nyare generation av turbo, då dom som sitter där inte är av nyaste mått.
Bara det borde ge lite effekt.
Kanske måste laddluftkylaren bytas till en större.

Jag har provat att rådfråga GIK, men drygare firma får man ju leta efter, dom är totalt ointresserade av att hjälpa till!!
Jag är ytterst tveksam att handla därifrån med tanke på hur man blir bemött när man ringer och frågar om råd.

Finns det någon som trimmat en 525TDS förutom chip, dvs gått ett steg till med turbo osv??

Polarbear
wi
18
wille8
BMW 524 td
GIK=Gillar Inte Kunder

Prata med några andra istället. Blir du inte bemött på ett bra sätt så är det bara och gå därifrån.
Iaf de sitter ju inte nån IC på 524:an så jag tänkte sätta dit
det. Det borde ju bli lite skillnad?!.....

Åter till chippningen går det å chippa en 524-84?
Finns det nån som har erfarenhet av trimning av diesel?
Hoppa in å skriv i såfall...

//wille
Vad jag har "hört" så funkar inte dumpventil på diesel då de inte har något gasspjäll (?).

Mvh
Patrik
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Jag håller på och bygger en banracing-clubsport-variant av min 324a.
Där håller vi på nu att bygga om den elektriska styrningen tillbaks till mekaniskt igen. Och utgångsobjektet på pumpen kommer från en "mekanisk" 524td.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
dumpventil på en diesel funkar inte, för detta måste du ha ett gasspjäll, 525tds har en elektronisk gas helt utan vajjer och spjäll.

henell: finns inget som hindrar dig från att skrämma upp den till de hk du talar om, men ett tipps är att byta ut orginal turbon mot en större, som du säkert vet är den inte den största som finns.
bbe någon räkna på vad du kan behöva för någon turbo och vad för storlek på turbinhuset, om du vill ha mycket eftekt vid låga varv eller vid höga mm.
ic´n måste bytas till en större, orginalen är nästan förliten till orginal turbon med.
Min 525tds är upp skrämd till 230hk i bänk, rätt gul då man ligger på tvånas växel och petar i trean och målar svarta sträck på vägen =)
bytte turbo + ic´n laddra nu 2bar

Joakim Eriksson
wi
18
wille8
BMW 524 td
Har forfarande inte fått nått svar än på om man kan chippa en 524td-84??ingen som vet??

//wille

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Joakim E: vad har du för soppa förbrukning vid blandad körning?
Räcker alltså bränslet till för dom effekterna? Har du gjort något mer än bara turbo och IC?

Diesel-räsern
Länk
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
---->wille8
Det går inte, helt mekanisk pump på den.

/Per
ant
istället för att chippa borde man väl kunna skruva på pumpen som man gör på traktorer och lastbilar.
vet inte hur det funkar mend på de traktorer jag har varit på så har det setat en plombering som varit tvungen till att brytas för att kunna skruva på pumpen.
funkar det på samma sätt för personbilar med plombering?

jag är i stort sett helt okunnig på dieslar men jag har skruvat en del lastbilsmotorer och varit med och fingrat på en del traktorer.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
jag har en 324D undrar om det är någon som skrämt upp en sådan nått? måste man sätta dit en snurra för att det ska röra på sig?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
funkar inte på samma sätt som på en traktor, för det mesta har de en annan slags pump antingen en radpump eller en fördelarpump utan elektronisk reglering.
på 525tds sitter det en fördelarpump med elektroniks reglering på dessa måste man ställa alla diesel mängd elektroniskt.
jag har ändrat min soppa mängd då den vandrade på tomgången efter att jag bytt turbo och ic´n detta gjorde bmw för 600kr

Joakim Eriksson
wi
18
wille8
BMW 524 td
Tjena !!

Tack för svaret jevlar!
Nån som har en schysst topp med kamaxel till en bmw 524td-84
Såg att min topp hade lite småsprickor och att kammen var rätt nedgången.........
¨maila mig isåfall

//wille
wi
18
wille8
BMW 524 td
Rengjorde kammen idag å kände på kulan som sitter på baksidan av kammen å den satt fast!...
Nån som vet funktionen på den?? tror knappast att kulan ska sitta fast nån som vet hur man ska göra så de släpper. Värma kanske? De e nog rost som håller fast den..

//wille

Perry
Var får man tag på större turbo å större kylare?? samt vad kostar detta?? är det för övrigt nån ide att chippa dieseln före dessa ingrepp. har också grova funderingar på att trimma dieseln.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
en diesel med turbo ger ju bra efekt om man chippar dem.
Vad ska du med en störr kylare till????
En större turbo kan man köpa hossa de flesta turbo firmor Tex GIK turboteknik MEN dessa är inte riktogt hundra i huvet.
Annars finns SL turbo AB i degerfors och turbotech i strömstad, men de finns fler även dessa säljer större intercoler om det är den du menar.
en sådan kan du kanske få måttbeställa om de inte finns en som passar i din bil.

Joakim Eriksson
Perry
vad kostar en turbo ( ungefär ), måste man byta spridare å pump då man byter till en större turbo?? finns det nån gräns??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.