AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.778

Bilbatteri död på 528-an

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja jag plockade i ett nyare från en -00a,som jag långtidsladdat och fyllt på en del vatten två celler då det var under nivån. Fast mitt gamla orginal är egentligen helt felfritt de har bara en lägre "arbetskapacitet" 420A mot 720A fast det är 90Ah i bägge fall.Så det är mest för skojsskull :)) Och startmotorn fick en växel högre med det kapacitetshögre batteriet.
-00. batteriet var "kasserat" av en med "ogynsamm körprofil"
och inget tålamod att långtidsladda det.
Jag tror det är viktigare att man sköter de nyare batterierna på ett noggrannare sätt än de gamla, de verkar behöva underhållsladdas då och då för att behålla hela capacitetsområdet.
Verkar kunna få typ de"minnesfunktioner"som gamla typen av mobiltelefonbatterier hade om du inte laddade dom på rätt sätt.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Såg att mitt batteri som sitter i är på 80Ah men bara 360A. Antar att det är rätt lite eller? Jag kanske ska byta ändå till ett 90Ah med 720A.

Länk

MVH/Andrè

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Hasso: "-00. batteriet var "kasserat" av en med "ogynsamm körprofil"
och inget tålamod att långtidsladda det." Då förstår jag vem Du menar. ;-)

Länk

MVH/Andrè

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De nya 80AH är på 640A har ett sånt "kasserat" -00 osså i MB190:)) de är orginalmonterade i 528/330-99-00. MB överlever märkeskonflikten och startar villigt ändå.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Själv valde jag att gå ifrån min egen filosofi att bara använda originaldelar till min BMW när mitt batteri tog slut i våras.

Efter lite jämförande (där Biltema INTE fanns med) köpte jag faktisk ett batteri på Micro (Fiamma) som har samma specar som originalbatterierna. Som tur var så kunde jag också smälla i en storlek större än vad som satt där från början och vilken skillnad.

Valet var ganska lätt då batteriet på Micro kostade ca 750:-. Jämfört med Vartas Silverline som jag gärna köpt tidigare kunde jag på de större batterierna faktiskt inte se så stora skillnader i sifforna (kanske ett par %) som motiverade ett prislyft på 2-300%.

Ett livslängdstips är att med regelbundenhet ansluta en laddare till batteriet och ladda upp det till fullt... speciellt nu på vintern...
Ett enkelt tips som sparar svett och svordomar.

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag köpte ett nytt batteri på BMW till "feta Gunter" i förra veckan. 80Ah och 640Astartström. 1050:- (-15% för mig för att man driver en verkstad...hehe). Tycker inte att 1050:- är så farligt, Mekonomen ville ha 1300:-!!
//Marin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.