|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad köpa? Orginal på BMW eller? Det som sitter i nu är på 80Ah och kostar 1000kr hos LO-s. Ett på 90Ah kostar 1425kr. Vad rekommenderas? Tack för förslag. Länk MVH/Andrè | |
|
Ska kanske tillägga att jag ej haft några som helst problem med mitt gamla batteri hittills. Skulle iväg idag, hoppar in i bilen i garaget och den är helt död. Det enda som blinkade var dioden vid Automatlådan. Utgår ifrån att det är kortis i ena cellen. Länk MVH/Andrè |
|
|
När jag bytte batteri i vintras var det billigast (biltema ej med...) på BMW. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Biltema batteri kommer ALDRIG på fråga till min Bimmer! ;-) Länk MVH/Andrè |
|
|
Kan det iofs vara, men har du provat att ladda upp batteriet? Dumt att sprinag iväg och köpa ett dyrt batteri som kanske bara behöver laddas... Mvh |
|
|
Jag håller på med det just nu. Ska testa imorgon om bilen hoppar igång dock ser jag skeptiskt på det. Har kopplat in laddaren och efter c. 1minut mätte jag spänningen mellan polerna som visade 12,3V med laddaren på. Så fort laddaren kopplades bort så sjönk spänningen ner till 11,9V. Kortis i någon cell eller? Länk MVH/Andrè |
|
|
Bubblar det i alla celler? Om det är en cell som inte bubblar, är det nog intern kortis... Det är inte ovanligt att originalbatteriet ger upp efter ca 4-5 år. Mvh |
|
|
Det brukar bubbla först på slutet av laddningen. Detta var i början. Länk MVH/Andrè |
|
|
Har kollat batteriet just nu och laddaren skickar på 6A fortfarande sedan kl.16.00 Länk MVH/Andrè |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det tar ett par dygn att ladda ett batteri ordenligt . Köp ett 100 AH Varta blåa varianten eller ett 90AH Orginal.Det får plats.Jag har 90Ah orginal och nyare 528or- 99 har 80Ah. Kika på det tresifftriga typ 420A 640A 720A, 420A är klent, orginal 80Ah ligger på 640A och är oK 90Ah orginal ligger på 720A är bättre.Undvik lågprisbatterier de har ett lågt kapacitets värde pga lägre vikt. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Ska kolla upp det Hasso! Tack. Länk MVH/Andrè |
|
|
Så, nu har jag laddat mitt gamla 80Ah batteri i 20timmar och nu visar den 12,5V konstant när jag mäter ( utan laddare ). Har monterat in det i bilen och "moderskeppet" är igång. Har även mät spänningen över batteriet när bilen startades och generator laddar med 13,9V ( mätte i skuffen direkt över batteripolerna ). Fullt acceptabelt antar jag! Vad säger Hasso och Folke? Länk MVH/Andrè |
|
|
Kanske du glömt släcka lyset ;-) Kan ju finnas risk för att nån krypström tömt batteriet för dig. Eller kontaktfel i tex baklucka, handskfack ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Min laddar 14,26 :)) med fulladdat batteri. 13,9 är väl godkänt osså kanske lite i underkant. mellan 13,8-14,5 är normalt rekomendabelt. Har du öppningsbara celler så skulle du kolla syravikten och vattennivån. Så att alla celler ligger på samma nivå. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Andre: ditt batteri lär vara på gång att behöva bytas tror jag. Själv skulle jag bytt på en gång men det är jag det:) Tips från mig, byt innan nästa vinter batterier har livslängd på 2-6 år beroende på hur de sköts och vilket tålamod man har:)) Asken |
|
Partyzone |
André: Har du kollat mätarställningen så den stämmer...(internt) Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar!!!! |
|
Partyzone: vad menar Du med det? "Har du kollat mätarställningen så den stämmer...(internt)" |
|
Andre: Asken klassas internt i BMWs batteriservicemeddelande som en person med "ogynnsam körprofil" och har man bytt ut alla batterier på sin rullande fordon i vinter så förstår jag det.:DDD Inget batteri var äldre än -00 Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Var står det på batteriet när det tillverkades? Stod inget datum på minuspolen i alla fall? Hur brukar det stå skrivet? Som med däck t.ex 0033? År 2000 vecka 33? Länk MVH/Andrè |
|
PÅ mitt orginal står det stansat på minuspolen 04 96 och det gjorde det nog på de nyare -00 batterierna jag monterade också om jag inte minns helt fel. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
"på de nyare -00 batterierna jag monterade också" Har Du bytt till ett nytt batteri i Din 528-a eller? Länk MVH/Andrè |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.