|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Valet står mellan M roadstern och Boxsterns första modell 97. Självklart går M:n bättre rakt fram, 5,4 mot 6,9 upp till hundra. Men på bana eller typ bogesund där man måste hålla i hatten i kurvorna borde det jämna ut sig. Motorn bak, boxermotor,Porschebromsar, alltså en PORSCHE mot 321 hk i aggressivt Z3 format från BMW. Boxstern är dock 20-30 lappar dyrare men enligt min uppfattning lite ovanligare och där av överkommligt. Men i mina ögon är det dött lopp!! Kom med konstruktiva ideér, jag lyssnar!! | |
|
Vad jag förstår är M roadstern den roligaste bil du kan åka med på bana/när det svänger. Liten, snabb och BMW suveräna vägegenskaper. Sedan är det väl en annan fråga att man oftast inte får åka på banträffar med cabbar. Brasklapp: Har ingen egen praktisk erfarenhet av bilen ifråga. |
|
| Får man åka på bana med en hardtop på..? (suktar oxå efter en Boxter)... | |
yttryck |
Har inte ägandekodstnaderna stor betydelse. ? d.v.s sevice, försäkring, skatt mm. Jag vet att BMW: M bilar är dyra men porsche är löjligt dyra i drift, det gäller 911/996. Boxstern är kanske billigare.. i mitt fall så är nog M roadstern mer brutal(roligare) det verkar vara en helt underbart onödig liten leksak. Beggade i bra skick runt 200 K, roligare bil för den slanten går inte att få, Boxstern verkar alltför tam, min dåvarande Audi Turbo med chip hängde på boxstern. Jag har aldrig kört bilarna men BMW:n M roadstern är i all fal min favoritbil. Med Boxster S däremot så skule det bli kämpigt, då skulle jag nog välja Porschen, S-modellen har en helt annan karaktär.. Oavsett val, så får man väl säga grattis till ett roligt bilval. jag står själv i tankarna på att investera slantar i något liknande.. Igge |
|
Z3-MANNEN: Hur många gånger kommer du att åka på bana? Ser även att du har en Z3 antar att du är ganka nöjd med den? Varför byta märke när det har fungerat bra hittils? |
|
|
Jag läste en test i automotorsport eller vad den heter och där kördes boxter s mot m3:an... lite olika karaktärer o så men summan var väl ett bmwn var mkt mer allsidig och porschen... ja.. en porsche är alltid en porsche och det stämmer nog. Väghållningen i en boxer är nog inte på något sätt sämre än en m roadster, jag tror nog att det handlar om bilkaraktär, är man porscheman så är man. Även om en m roadster har fler pållar. För att inte bli hängd här säger jag Z3:an =) Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
Jag har aldrig testat en Boxster, så jag vet inte.... Men jag vet att det ska mycket till att bräcka M Roadstern i kraft och brutalitet BMW:n måste bara vara mycket skojjigare på gatan i vardagen. Där jag kollat får man köra bana på banträffar om man har hardtop! :) Dock har jag själv aldrig testat, men jag är sugen. Jag röstar på BMW trots att jag aldrig kört en Boxster!! Å näää jag är inte partisk.... ;) __ Länk |
|
|
Mot en Boxster utan S blir de självklart M Roadstern mot en Boxster S är det inte lika lätt dock har Boxster lite stämpel av Frauenwagen över sig som inte är så tilltalande. Provkör båda och bilda dig en uppfattning om vilken du gillar bäst ovh välj den. :) |
|
|
STARRE: Förhoppningsvis många ggr när GotlandRing kommer igång!! :) Men jag förstår vad du menar, att saker o ting inte kan vägas upp för dom få tillfällen man kör på bana. Men ändå, det ska finnas potential för det. Jodå, jag har inte haft ett enda problem med 2.8an ta i trä det skulle då vara försäkringen på 19,7k isåna fall men det är ju en annan femma. Ooops! Undrar vad Boxstern skulle landa på?? En annan fråga är motorljudet!! 2,5 boxer mot 3,2 radsexa??Hmm.. jag kör nog på Porschen. eller?? |
|
| Är inte mycket att snacka om. Ska väljer du mellan boxter utan S och M-roadstern så köp bmwn. Däremot hade jag hellre taigt boxster S än M-Roadstern. AMS hade ett intressant Boxster S vs 911 Carrera Coupe där Boxster S var vinnaren (särskilt när det gäller väghållning!). | |
|
Z3-MANNEN: 19,7K för försäkring det var MKT pengar i enbart försäkring, kan vara läge att kolla vad Porschen kostar. |
|
|
Jag är för Boxstern, gillar väldigt mycket. Har kört 2 olika med automat och manuell 2,5 samt 2,7 motorn och de är helt underbara. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
Jo som sagt Boxstern lär ju inte vara billigare, förmodligen inte M:n heller. :( Det är ju ett helvete med dessa fösäkringar om man är ung och vill ha en lite roligare bil!! Starre?? hur ligger det till med M3 e46 i försäkringspremier?? |
|
|
Z3-MANNEN: Min kostar 4600/helår inkl allt plus plus om du förstår vad jag menar. Dock finns det kvar vagnskadeförsäkring kvar på bilen dvs något lägre premie under en period. I och för sig så vet jag inte din ålder, jag är väl lastgammal:))) |
|
|
31 är verkligen lastgammalt Starre! ;D Du kan nog bli förvånad när du kollar försäkringskostnaderna för Boxster. Jag skulle tippa på betydligt billigare än e36 m3orna och troligtvis (ej säker) billigare än M roadstern också. |
|
|
Jag är för Boxstern, trots allt. Klart bättre väghållning och mycket bättre känsla i styrningen. Håller förmodligen värdet bättre oxå. Fast den kanske inte alltid är roligast, du får ju försaka en del prestanda jmfrt med Roadstern. Provkör och välj! mvh |
|
|
BMW:s försäkringar är skyhöga jämfört med många andra märken. Kan tänka mig att en Porsche Boxster är billigare än en M-roadster att försäkra. Vilken bil jag skulle välja? Porsche är en mer unik bil. Jag gillar unika bilar. Fast även M-roadster är en riktigt häftig bil ("också har den bra ABS-bromsar" citat A, Järphammar). Avgörandet faller på Porschens modernare utseende. |
|
|
Jag vet inte om jag tycker Porschen är mer unik!. Z3M Roadster är bara tillverkad med M3 321 hp motorn, v-styrd i ca 3550 ex under åren 1997 tom 2000. Har bara en svag aning om att M-modellerna av Z Coupe och Roadster kommer bli rariteter i framtiden!. För lets face it, M3 tillverkas i 50.000-60.000 ex per år, räkna själv gubbar, och rätta mig gärna om jag har fel. Tänk också då på att ZM coupen är gjord i ännu mindre ex. Z3 är annars en mycket vanlig bil som det tillverkats många av, så just Z3 är inte unik på något sätt , MEN det är Z3M modellerna. Vet däremot inte hur många ex Boxter tillverkats i, men jag har en aning om att det borde vara bra många fler än ovan. Kanske inte så roligt och åka "snik porsche" heller för den delen? (Ta inte illa upp Boxterfans, det är en kanonfin och läcker bil) Natti, Natti |
|
| ATG: Det kan hända att det producerats fler Boxtrar men den upplevs subjektivt av mig som en mer individuell och unik bil. Jag tror Du förstår vad jag menar! BMW har på senare år blivit en riktig dussinbil och någon huvudvändare är inte Z3-modellen oavsett motorstyrka, till skillnad från Porsche. På något sätt känns Z3-modellen lite urvattnad. Det känns som luften gick ur modellen samtidigt som Bond-filmen där den medverkade slutade gå på bion. Tro nu inte att jag avskyr Z3M. Det är en potent busbil med underbar drivlina. | |
|
Ja, jag förstår vad du menar, det blir trots allt så när totalen av en bil är fler med alla olika modeller. Jag är trots allt lite partisk då jag beställt en Z3M Roadster som lev om 1,5 vecka förhoppningsvis. För mig var Porschen aldrig ett alternativ då den är i samma klass som Mercedes SLK, och den bilen har jag kört och den känns snarare som en piggare personbil, (nya boxtern ej inräknat), i test var SLK:s motor piggare och bromsade mer trots mindre angiven effekt. Personligen gillar jag Z3, jag tycker det är den mest lyckade korsningen Retro/nybil. Jag gillar äldre sportbilar med cab och därför föll jag för Z3, då jag förhoppningsvis ej behöver hänga under motorhuven lika ofta som om jag haft en 60-talare eller äldre. Men det är ju härligt att alla har olika smak för annars hade det inte sett roligt ut. I slutändan bör man välja efter sin egen "känsla" för bilen i fråga. |
|
Zafiro |
Jag hittade lite fakta om M Roadster och Boxster S: BMW: 0-200-0 km/h på 24,7 sek, 80-120km/h 4växel på 5,4 sek, Nuerburgring 8,32 min, hockenheim 1,18,2 min boxster S: 0-200-0 km/h på 28,8 sek, 80-120km/h 4växel på 6,0 sek, Nuerburgring 8,32 min, hockenheim 1,18,3 min Z3 M Coupe har ännu bättre varvtider en dessa två. Som du ser är Boxster S likvärdig med Z3 M. Då kan du lätt räkna ut att en vanlig boxster är slöare. Men porsche e ju endå porsche. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.