AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.813

Sportpaket och Sportpaket II till E46?

Sida 2 av 2
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Tobias: vad är det du inte kan hålla med om, jag menar prestandamässigt är det ju faktiskt en mycket marginell skillnad på normala varv på en 320 och 318, i så fall måste jag ifrågasätta har du verkligen jämfört en 318 med valvetronic och en ny 320? Eller kände du dig träffad av trafikljusraceande 25-åringar. Nåja vi har olika prioriteringar liksom jag och min svåger. Att räkna hem en ny bil är omöjligt men har du en gång börjat är det svårt att sluta.
Johan: Safir svart är en underbar färg. lite jobbig o hålla efter men ack så vacker. Har ptovat både nya 318 och 320. Håller inte med om att de känns lika upp till 5000 varv. Bättre bottenvrid i en 320:n. okej att de är lika på pappret men du kör inte med prestanda på papper, de är hela körupplevelsen o den blir inte fulländad utan minst 6 cyl. dock min personliga upplevelse.

Tobias: Sportpaket II är bmw orginal som säljs via bmw specialsten. Så de torde finnas o köpa på bmw med till E46 innan facelift. Ska kolla dett anärmre eftersom jag tänker köpa minst en front från Sportpaket II till min bil inom snar framtid.

bitte, benutzen Sie die Suchenfunktion
Snälla använd sökfunktionen
Visa användare
167
HES
CLK -03
Vill bara säga att jag är fruktansvärt nöjd med min 320iAM. Den har nu rullat ca 700mil.

Valde mellan 320 och 325, enligt säljaren på Bmw var det att kasta mellanskillnaden a' 25000 i sjön. Känner nu i efterhand att jag valde rätt.
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Johan:
Visst kan det kännas som om det är mer bil för pengarna att köpa en Passat eller en Audi. Audi klassar jag som likvärdig BMW i kvalitet, men Passaten har jag hört ganska mycket illa om från bekanta som köpt sådana. Ännu, med mina blotta 25 år på nacken så känns det som om BMW lockar mer. Den dagen det blir kombi så tycker jag helt klart att Audi´s former är bättre.

Freude am Fahren:
Tycker att ljud samt vrid på botten är bättre i 320 än i 318 och jag har provat den nya med valvetronic. Den må vara ett ordentligt kliv upp för att vara en fyra, men ändå är en sexa en sexa... kanske beror det som jag skrev om ovan pga min ringa ålder! :) "25åringen i trafikljuset" *skrattar*

MVH
Tobias
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har aldrig sagt att det inte är sämre vrid i 320, men det skiljer bara 5% mellan 318 och 320, drygt 16% mellan 320 och 325 och över 20% mellan 325 och 330 så är det prestanda du är ute efter och inte " en sexa är en sexa" är det nog svårare att motivera prisskillnaden mellan en 318 och 320 än modellerna uppåt. Men som sagt jag är väl för gammal. När jag var 25 fräste jag som sagt omkring i en två år gammal 735:a och kunde väl aldrig se mig några år senare köra omkring i en fyra. Däremellan har jag tom fräst omkring med v8 muller på 4,2 l ( Dock i australien med ett bensinpris på en 5:a och med det lokala märket Holden) Kanske har mina öron blivit döva för motorljud och när man blir äldre och prestige osh status mer eller mindre saknar betydelse vid bilköp, köps väl bilen mer med hjärna än med hjärta. Jag ser nu att ni alla befinner er i denna gyllene ålder då man äger världen och en bil kan aldrig bli för dyr så jag skall väl egentligen knipa käft och förstå att "en sexa är en sexa" ( men jag är lite nyfiken om ni om 10 år har lekt av er och använder lite mindre hjärta vid bilköp, men byt för den skull aldrig till en audi eller passat för de går inte i samma division, tro mig för jag har utsatt mig för denna utmaning i samband med mitt senaste bilbyte)
Visa användare
274
Tobias Vikberg
525 dATM - 11
Hej FaF:

Det är klart att åldern som jag har, 25, avspeglas i mitt sätt att tänka. Att jag sedan suttit på skolbänken alltför länge och nu är "ute i det fria" med betydligt mer pengar i omlopp än nunder studietiden har också stor inverkan.

Skulle gärna äga en 330, eller en M3:a men jag tycker att pengarna blir alldeles för stora... så "snikmodellen" att ändå ha en sexa i en 320 lockar. Just nu åker jag i och för sig med 2,5 liter under huven, så det skulle bli ett steg i mognadshållet att gå till 2,2 liter. :)

Är du nöjd med din 318?

MVH
Tobias
Förra året beställde jag en ny 318 och lade lite pengar på extrautrustning istället för en större motor. I sista sekund avbeställde jag den för jag fick tag på en 328 som hade allt jag ville ha och bara 4600 mil , så det blev stor spis under huven tillslut iallafall... :-D

Kan säga om nya 320'n som min far äger (touring, manuell) att den känns väldigt pigg. Det blev en stor skillnad då bilen rullat ca 400 mil och motorn började bli inkörd. Mycket piggare och betydligt lägre bränsleförbrukning. 318 har ju också en pigg motor, men det där extra klöset finns ju inte.... Komforten är lägre i 3-serien om man ser till ljudnivå etc. men bra vägkontakt och smidighet är ju också komfort eller? :-)

Svårt val det där... lycka till

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Freude am Fahren: Har alltid kört fyror med och utan stressfläkt. Men kunde inte motstå ljudet av en sexa, lånad grannens Audi med en sexa i och var såld. Jagade sedan en tysk bil med sexa i (BMW, Audi eller Merchedes) den sistnämnda var för gubbig enligt "tanten". Audi eller BMW dvs V6 eller en Rak 6:a? Provade även en 318 -01 med nya motorn, den var ok men saknade det lilla extra dvs det som gör BMW, tycker jag. Har haft en Golf IV GTI med familj, dvs barnvagn och bilbarnstol (en 1 åring) Bakluckan fungerade fast det satt ett slutsteg och en 12" baslåda där bak och i hatthyllan satt ett par 8". Har idag 2st barn, att investera i en bil(kombi) för att ha en barnvagn i den under 1 år och sedan en sulkyvagn som går in i en Nissan Micra är för mej en gåta. Har även båt som skall packas varje helg på sommarn och för att inte tala om sjösättning. En sedan fungerar alldeles utmärkt. Mitt förslag är att köp en som har 12 månader på nacken med få mil, det går att hitta. Räknade ut att den som ägde min bil året innan mej loosade ca 100 000 på 12 månader.

Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar!
Nisse
Förstår inte varför jag skulle ge mig in i bilbytartankar... Så typiskt mig. Och som sann BMW entusiast så är det klart man ska ha BMW...Frågan är ju bara vilken. Skulle som mest kunna tänka mig en 325 när det gäller en helt ny bil. Alla talar så gott om 330n men jag blev inte så imponerad av den när jag körde en kompis. Så därför känns inte det pristillägget så lockade.

Mitt stora problem är att jag är utrustningsmänniska. Vill gärna ha "allt" och då brukar det skena iväg :)

/Johan
[CUL8ER]
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Det går att beställa det gamla aerodynamikpaketet till en E46 med faceliften.

En kompis köpte en ny E46 i höstas och hade egentligen inte tänkt ha något spoilerpaket alls men när vi lyckades snoka reda på, via en annan handlare än den han köpte bilen hos, att det gick att beställa så slog han till.
Detta hade inte den säljande handlaren en aning om men vi lyckades övertyga honom...vill minnas att det kostade runt 4000 kr.

Har sett att de har beställt några demobilar med detta paket och tydligen så är det populärt för de, i sammanhanget, småpengar det kostar.
Mr.Nullzwei: Ja men då va det ju som vi trodde. Tack för det :) Tror det kostar 4300:- nu så det är ju väldigt billigt.

/Johan
[CUL8ER]
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Kan instämma i ovanstående: Om du skall köpa ny bil, rekommenderas 320i. Är helnöjd med min. FN har ju BMW kampanjpriser på stora M-sportpaketet till 320. Ett ekonomiskt bra alternativ är annars att köpa Aerodynamikpaktetet som nämnts ovan, för 4.100 + sportchassit så har du sett snyggt stuk utan allför stora pengar. Rekommenderar desutom att köpa sportstolar! De är värda varje krona. Lycka till!
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
PS. skulle gärna köpa det "lilla" Aerodynamikpaketet själv i efterhand men det verkar inte finnas för eftermontage.
Bild på det nedan
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sportpaket 3 tillgängligt för eftermarknaden: 330iXA med norsk fläkt och V8prestanda:)))
Sportstolar är ett måste tycker jag. Snyggare och otroligt mycket skönare. Sedan har ju Asken ett bra förslag med fläktmontering ... :-) tyvärr passar det inte min plånbok

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Asken: De fodrar nästan en norsk plånbok för o fläkta sin bmw. :)
Har ESS lagt någon övre milgräns för kompressor montage?
Hur avgörs dom motorns kondition?
Om man kommer in med låt oss säga en 25 k milare?
Bara en stilla undran. Min har snart slått över till 9000 mil därför väcks tanken.
Såg dock oroväckande smutsigt ut i ditt motorrum på de nya bilderna. De är inte likt dig.

bitte, benutzen Sie die Suchenfunktion
Snälla använd sökfunktionen
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Asken:Angående bilderna så undrar jag varför du suddat regnr på de nya bilderna men den översta så står det tydligt? Ta och sudda den med så får du ha grejorna kvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.