AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.163

Hjälp till turbobygge till 02:a

Sida 1 av 2
emwmnjo
Jag har en gammal 2000 touring som jag tänkt att motorrenovera och sätta turbo på. Vad ska jag tänka på?

Blir det problem att få den igenom besiktningen?
Ska man helst ha insprutning eller funkar det bra att
använda sig av förgasararen?
Finns det färdiga turbo kit att köpa, eller vilken turbo ska man använda sig av?

/Martin
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
I nästa 02-blad kan du läsa om mitt "tattar"bygge och få lite svar. Bilen är en 2002 med matt sportröd lack.

MVH Topchop
emwmnjo
Vart får man tag i 02 bladet?
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Ska bli kul att läsa om dit bygge, har du löst värmeproblemet?

Du får plocka över väghållningsprylana från topchopen så blir det en dräpare på nästa knutstorpträff :-)
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
För att få tag på 02-bladet får du gå med i 02-klubben Länk

Följ länken.

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Jag tror att värmeproblemen är borta, har satt ditt ett större kyl med expansion men har inte hunnit testa.

emwmnjo: Är du inte medlem i 02-klubben... fy!
MVH Topchop

MVH Topchop
emwmnjo
Tyvärr, är inte med i 02 klubben men får väl gå med nu!

Va tror du om att bygga om motorfästena och sätta i en 325 motor och göra ett turbobygge på den? Passar 325:ans bakvagn på touringen?
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Du får bara ha 160 hk i en 02a så att regbesiktiga med 325 går inte...

MVH Topchop
Tony-Avesta
Hej.

Det går visst att regbesiktiga med 325-maskin. Har en kompis som hade just en Touring med sån maskin reggad och klar.

Att få dit 325-bakvagnen skall inte vara allt för stora problem, jag har nämligen M3-axlar både fram och bak på min 02:a

MVH Tony

BMW+SAAB=sant!!
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Tony-Avesta:

berätta mer om din 02:a, bilder mm. Låter som en riktigt kul bil.

emvmjo:

Det går säkert att regbesikta med 325-motor, men varför krångla till det? Spelar väl ingen roll om du har en 4:a eller en 6:a om du ändå ska i med turbo.
emwmnjo
Anders C:

Har hört att 325:an med turbo ska ge en grymt skön motor med suveräna prestanda!

Tony-Avesta:

Du vet inte om din polare ska sälja sin touring?
Tony-Avesta
Det finns några bilder på mitt bygge (ej färdigt än) på www.zatzy.com och sen in på "depå"

Eller direkt på denna länk tror jag

Länk

Den är inte så märkvärdig, bara ett "yxbygge" av en glad amatör.

MVH Tony

BMW+SAAB=sant!!
Tony-Avesta
Näää. Den länken blev bara skit ju.

Gå in på zatsy.com istället som jag sa här ovan.

MVH Tony

BMW+SAAB=sant!!
Kid
Ni som vill titta på Tony´s sjysta bygge kan gå in här.
Länk

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Tony-Avesta:

Det var det värsta jag sett :-)

Hoppas att jag får se den på någon BMW-träff nästa år.

Men, jag är iochförsig lite upprörd över att du har "förstört" en dubbeli. Kunde du inte ha tagit en vanlig 02:a? Jag är även lite tveksam över motorvalet, men va fan, den kan bli hur cool som helst. Lycka till.
Tony-Avesta
Nja, jag vet faktiskt inte riktigt hur äkta dubbel i det är egentligen.

Den har varit ombyggd ett par gånger förut, bl a med hembyggd BMW 2,0 turbomotor som gått låga 12 s på strippen i helt olättat skick.

Då satt det en 3,0-låda och slutväxel på den.

Sen har det suttit raksexa i den med, samt 323 inredning, bräda konsoll och allt. Och 323 bromsar bak.

Framvagnen hade tii fjäderben och bromsar när jag köpte den.

Så kanske den varit en mer normal 02:a som blivit uppreggad till tii i sverigen någon gång!?

Hur som helst så har det byggts och masserats lite här och var i denna kaross redan innan jag löpte amok med kapen.

Hoppas du kan sova nu när du vet detta ;-)

MVH Tony

BMW+SAAB=sant!!
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Jodå, nattsömnen e de nog ingen fara med :-)

Ville inte låte negativ, men mitt hjärta klappar lite extra för 02:or, och speciellt dubbeli förstås. Vad kommer den huvudsakliga användningen att vara? Stripp eller bana?

Hoppas att få se den på BMWCSs träff på Knutstorp i sommar.

/Anders
Tony-Avesta
Bygger för att det skall gå att köra och busa på gator och torg hela sommaren, samt banträffar och kanske lite strippkörning mest för att få ett tidkort att vika med.

Den skall besiktigas för bruk på allmän väg.

MVH Tony

BMW+SAAB=sant!!
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Tony, vad säger man, jag är helt mållös. Vilket coolt bygge. Man visste ju inte riktigt innan när du pratade SAAB+BMW men nu ser man ju att det ser ju helt rätt ut.
Ang. regbesiktning med 325 så vidhåller jag att 02an bara får ha 160 hk. Din kompis sa kanske att det var en 323a vilket ju funkar, eller hade tur.

MVH Topchop
Tony-Avesta
Topchop.
Det stämmer nog det du säger om 02 och 160 Hk. Kollade med polaren och det var besiktigat med 323-maskin, men sen tog de visst fel motor en gång när de skulle montera tillbaka den efter nåt pyssel ;-)

Kommer också ihåg att Bilprovningen inte godkänner 170 Hk trots att 2002 turbo hade just den effekten. Den anser de vara en så udda bil att den bedöms vara en specialbil som ej serietillverkats.

Detta är rätt knepigt då turbon faktiskt hade egna chassienummer och allt sånt.

Men visst kan man ändå regga en 02:a med betydligt mer än 160 Hk!!

Men då måste man ju byta ut lite saker som gör att bilen kan anses klara den högre effekten, och då hamnar man rätt lätt i det läget att det blir en registrering som ombyggt fordon.

Och i det fallet finns faktiskt ingen egentlig gräns på hur hög effekten får vara, endast en rekommendation på 100 Kg/10 KW eller hur fanken det nu var, minns inte exakta siffran nu på morgonen tyvärr.

Men det värdet kan man alltså överstiga ordentligt, för det är upp till respektive besiktningsmann att bedömma om motoreffekten kan anses vara vettig och att fordonet är så beskaffat att den höga effekten kan anses hantera den höga effekten. Typ att chassie mm klarar effekten.

Jag har lusläst alla pappaer som finns i detta ämne och disskuterat med ett flertal besiktningsmän av hög rang, just för att jag själv skall kunna besiktiga mitt bygge med så hög effekt som möjligt. Och 400 Hk ser inte ut att bli nåt problem, men det visar sig väl.

Å andra sidan så är ju heller min 02:a en 02:a längre heller...

MVH Tony

BMW+SAAB=sant!!
emwmnjo
Tony Avesta:

Din polare ska inte sälja sitt 325+2000 touring bygge. Finns det några bilder och övrig information om det bygget?

MVH/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.