AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.753

varför så låga priser på 745-E65?//Design//

Sida 1 av 2
winnerbeaver
Jag undrar om det är någon här som vet varför E65 är mycket billigare i Tyskland än i Sverige?
Beror detta möjligtvis på att det finns många många fler E65:or på vägarna i Tyskland?

Jag Vill bara avsluta med att säga att jag inte riktigt förstår kritiken som riktats mott nya "7:an". BMW måste ju bygga en bil som har en design som håller ett par år framåt i tiden och inte bara veckan ut och därför tycker jag att nya "7:an" är helt rätt.

Du kan lägga ner hur mycket pengar som helst på att styla din bil men det blir alltid billigare att köpa en BMW.
"BMW byggar världens snyggaste bilar"
Paap Reeder
Hej!
Apropå "BMW bygger världens snyggaste bilar" så såg jag en MB S 500 4-matic. Inte helt fel stuk på den heller. Tveksamt om "vår" 745:a når upp till den.
MB har nog köpt över några designare från Munchen ty de deras senaste modeller har ryckt upp sig avsvärt.
I slutet av 90- talet såg deras modeller gamla ut redan på visningarna ...... tur att många körs som Taxi annars hade de väl fått lägga ner helt.
MVH /// Paap R
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
I Tyskland faller lyxbilar snabbare i pris än i Sverige, troligen pga ett större utbud och att det är en större social skam att ha en två år gammal bil där.

Jag tycker att både E65 och S-Klasse står sig som två av de mest begärliga bilarna på marknaden. E65 för att den vågar vara utmanande och kaxig, Mersan för att den är klassiskt vacker. Den modellen kommer att kvala in i gruppen av MB:s vackraste bilar någonsin.

Likaså tycker jag att MB C-klass är en hit utseendemässigt. Har kollat lite på en C320, men den är alldeles för dyr jmfrt med 330 för att motivera ett byte. Inte lika mykcet kördynamik och klart mindre maffig maskin. Men snygg och bekväm. En bil att känna sig rik i. Men jämfört med förra C-klass, som var en träig j-l, står den sig fint.

När jag blir stor och direktör vill jag ha en MB E500, den nya modellen är ruskigt begärlig och dessutom diskret. Ska bli kul att se vad BMW gör åt det med nya 545:an.

My Bimmer is my mistress
tycker att Mb går om Bmw i design helt klart, specilt s klass/7ser. S klassen blev mycket snyggare än föregångaren medans 7 ser inte blev nånting. Nya 5 serien får jag lägga mina pengar på, efter all kritik mot bangle så måste ju han lyckas nångång med designen o enligt mig så är den nya 5 an den enda okej bil han designat. Men nåt MB altid har legat efter är design innuti. Känns som en halvbillig japansk bil specielt i baksätena...till o me S klassen håller inte riktigt måttet. Nä skulle jag köpa en ny lyxbil skulle jag nog köpa Audi A8 an.
Soki har vettiga åsikter tycker jag, även om jag skulle satsa på Sklassen. Visst ska e65ans design hålla sig länge, men den måste vara snygg för den som ska köpa den ny också! Hoppas att BMW kan göra designen bättre till nästa sjuserie om en sisådär 5 år....bara det inte är för sent....

/Simon
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag håller med winnerbeaver i hans åsikter om E65:ans design. Tycker att det är en mycket vacker bil och en sann dröm. Hade utan att tveka valt E65 om jag skulle köpa lyxbil idag, men väntat tills klantr*varna på BMW uppgraderar till iDrive2.

Nya A8 tycker jag är rent av ful. Ser upp som en överjäst A4. (tycker dock att A4 är rätt snygg). A8 har en trevlig inredning och förmodligen ett bättre multimediasystem än BMW.

S-klass är snygg men jag har tröttnat ganska mycket på dess utseende. Då funkar CL och SL bättre :) Dessutom tycker jag att man ser en S-klass "i varje gathörn" här i Malmö nu för tiden.... Mercornas största fördel i mina ögon är de rent brutala nya turbobestyckade V12-orna. Även om BMW's direktinsprutade 760- tolva är ett tekniskt mästerverk sett ur sugmotorperspektiv så håller åtminstone jag tummarna för att BMW kommer att erbjuda överladdade motorer inom en ganska snar framtid, och även i detta segment visa var skåpet ska stå. :)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
nofx16,

börjar inte BMW överladda sina bensinmotorer får de antingen göra betydligt större och därmed tyngre motorer för att matcha effektmässigt eller strunta i att vara med och slåss på toppen...

/Simon
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

simon_en: Jag vet inte riktigt det, se på 760:n och på 740d, de hänger med bra tycker jag. Speciellt med tankte på bilens vikt, komfort osv... Jag menar en bil som väger närmare 2 ton, eller över kanske, och gör 0-100 km/h på 5,5 sekunder (760) med bibehållen komfort och lyxbilskänsla.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
winnerbeaver
Jag håller med om att MB S-klass är en mycket snygg och kanske mer tidlös bil men jag anser ändå att 7:an kommer att hålla bättre när MB:n efter ett par år kommer att kännas ännu vanligare och alldaglig så kommer BMW:n fortfarande ha en "fräsch" design.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Simon,

Just min tanke. Dessutom är jag övertygad om att BMW kommer konstruera en överladdad motor fast med deras sugmotorers fina karaktär bibehållen. Det vill säga ingen ketchupeffekt/momentpuckel.

Magnus,
Idag står 760 inte så långt efter MBS600 trots att den sistnämnda har 2 turbos, vilket jag tycker är mycket imponerande. Men samtidigt så levererar mercamotorn 550hk/800(eller 700?)nm i maybach-utförande. Förmodligen är inte gränsen för motorns kapacitet nått ens där. Om effektkriget fortsätter så är det nog ingen utopi att tippa på 600 hästar och närmre tusen newton i nästa generation S-klass. DÅ blir det svårt att hålla jämna steg med en sugmotor utan att bilen blir blytung..... hoppas du förstår min poäng även om det blev lite rörigt :)
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Nya S600/SL600 är verkligen imponerande. Stämmer nog att det är bara en liten del av motorns kapacitet som är utnyttjad, kommer säkert att bli flera uppgraderingar. Man ser ju på nya Brabus EV 12, den har den nya BiTurbo V12:an med 630 hk och 1000 nm.
nån här som har testat phaeton?
Scheckheft
Hej
Pratade lite med förra (tyska) ägaren till min 740 om nya E 65:an. BMW har fått kritik även i Tyskland för ful design och för att bilen är för stor och klumpig i formgivningen. Han kallade bilen för "Dickschiff" (uttryck för en jättestor båt =klumpig). Själv skulle han aldrig köpa bilen. Han hade också en annan intressant vinkling: det börjar bli trångt om parkeringsplatser i Tyskland och E 65:an var helt enkelt för stor.
Personligen tycker jag att Mercedes har lyckats bättre med sin S-Klasse.

/Scheckheft
Även om 760i/Li är en fantastisk bil men bra fartresurser så är den klart långsammare än S600, över 5 sek till 200 km/h i AMS test. Den drog tyvärr även mer bensin. I prestanda så var det ju en liknande situation när E32 750i/iL och W140 600:an såldes. Men då hade iallafall BMW ett ordentligt övertag när det gällde körglädje, men den skillnaden är ju betydligt mindre nu när konkurrenterna satsat mer på detta område och BMW nästan gått åt andra hållet. Så nu har ju tyvärr 760:n hamnat lite i skymundan av S600, något den inte skulle gjort om inte Mercedes uppdaterat sin S-klass för den är ju ett klart lyft, speciellt prestandamässigt, jämfört med E38 750.
Jag har testat Phaeton. Jag jobbar som säljare på VAG. Makalös vagn, med makalöst drag. VW har släppt R32, Beetle RSI, Passat W8, Nya Jeepen Touareg, Phaeton. Är inte de rätt coolt?
Personligen tror jag de får problem att säla en del av dessa, pga att VW är "folkets bil" från början som alla ska ha råd med. Men det är roligt med så många nya modeller.
SUV:en är byggd tilsammans med porsche, men kostar hälften.
(gör kanske lite reklam, men man är kanske lite skadad av sitt yrke)

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
skulle själv vilja testa Vw då jag sett bilder på mycket fin inredning, ser riktigtbekväm ut faktist .. på tal om E65an så är armstödet i mitten ganska fult och att eftersom ingen växelspak sitter där så känns det som nåt saknas, plus för nytänkande men minus för utförandet.
Nya MB 600CL med 500Hk får mina knän att vika sig när jag bara tittar på bilderna på deras svenska hemsida. Brutal motor med reglerbar cylinderaktivitet, dvs går på 6 cylindrar vid mjuk, lugn körning för att spara bränsle och tvärtom när man känner för att gasa. Känner en som har en CL500 och även dess motor sjunger fantastiskt.
Får se om jag byter åsikt när jag ser nya M5:an äntra marknaden:)

Så när jag inom några år får ett välbetalt chefsjobb lutar det åt natingen en CL600 eller den nya M5:an.

/Dominik

"If You drive behind a fast car You get exhausted"

Mercedes kan ju även lättare höja effekten på sin V12:a om det skulle behövas än vad BMW kan. Maybach har ju 550 hk och nya CL65 AMG har 612 hk och 1000 NM(!) vid 2000 rpm.
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Som sagt, 630 hk och 1000 nm i EV 12, men det är nog bara början.
winnerbeaver
Jag var inne och kollade på nya A8:an och jag vet att detta är som att svära här men den var faktiskt riktigt snygg. den var också veldigt trevlig invändigt... Tycker faktiskt att bilar ska ha en riktig växelspak till skillnad från nya 7:an
Notera även att CL65:ans vridmoment är elektroniskt begränsat från 1200 NM till 1000 NM. Sanslöst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.