AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.305

skillnad på 318 - 325 touring?

Sida 1 av 2
jag undrar vad det är för skillnad på en bmw 381- 325 touring med tanke på bromsar hjuluphägning mm. jag har nämligen en 318 toring som är impoterad från tyskland utan motor jag tängte ta paperen o chassinummret från en redan svensk 325 touring är det någon som vet något om det vill ju inte att bilprovningen ska börja böka när jag kommer dit

bmw frälst
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Vilken kaross menar du?

Välkommen till BMWPower!

Du som spekulerar i en touring kanske borde ta en titt på Länk

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
"Ta papper och chassinummer från en redan svensk 325 touring"...? Hur menar du?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ja jag tängte ta paperen o chassinummret från en redan svensk e30 325 undrar om det funkar

bmw frälst
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag vet inte om jag förstår hur du menar riktigt? Ska du alltså "föra över" chassinumret till den importerade bilen och låta den gå under falsk identitet?
Då bör du nog tänka om, detta är ett ganska allvarligt brott som kan ge några års fängelse. Du har dessutom presenterat dig så väl här att det knappast innebär några problem att ta reda på vem du är...

Så om det var det du tänkte dig avråder jag absolut, om inte så får du försöka förklara lite bättre...

Jeppe

ja jag har altså kommit över en en 318 e30 touring som är importerad men problemet är ju att jag inte ha någon motor till den det ska ju sitta en 4 cylindrig spis i den orginal men som av en händelse så råkar jag ligga på en bmw sexa som jag skulle vilja ha iden.men jag vill ju ha in den i svenskt register först då tänkte jag att ta papperen från en redan svensk 325 touring är det möjligt på något vis eller är det helt omöjligt . eller kan kan jag besikta den med en sexa direkt med hjälp av dom tyska papperen eller någon som har något förslag

bmw frälst
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Enda chansen att få den registrerad i Sverige utan att bryta en massa lagar är nog att hitta "rätt" motor och montera i bilen.

Jeppe

E30poppe
Jesperado: Kan du sluta vara så arbetsskadad... Du kan ju för i helvete var ända lag... De e ju hur många som helst här som kör BMW Turbosar, gnäller du på dom också lr?... Kan du se lite mellan fingrarna ibland du också, du e ingen snut vett du... =/
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
E30poppe: Jag tror inte Jesperado gnäller, han upplyser bara om vad som gäller, sen är det upp till ägaren att välja om han vill bryta mot lagen eller ej.
J´s informerar ju om att det är olagligt och att det är näst intill omöjligt att få den registrerad med annan motor än original.
Skulle själv vilja få veta vad som gäller när jag frågar, hellre det än en klapp på axeln -det går nog bra... och sedan sitta och skaka galler.
E30poppe, vem är det som gnäller. Jeppe ger ett sakligt svar på en fråga, vad är problemet.

bmw kalmar: En bil chassinummer är svårare att ändra än vad du tror, dessutom så finns varje chassinummer bara på en bil. Skulle man ha samma chassinummer på två bilar så skulle man följdaktligen också ha samma regnr. Jag förstår inte riktig vad det är du vill uppnå med att förfalska chassinr.

Som Jeppe säger. Sätt i en 318 motor så går det bra.

/T.P.
ok nu ska vi reda upp det här så här är det jag har altså en 318 e30 touring med tyska papper utan motor o för att få in den i sverige så måste jag altså skaffa en 318 motor som är på 4 cylindrar men den är ju tråkig då tängte jag om man fick tag på en typ krockad 325 touring och skar ur chassi nummret o plåtarna o flyttar över dom till min importerade 318 o vipps så har jag en finn o rostfri 325 som redan är svensk då undrar jag om man kan upptäcka det på något viss typ om bromsar o hjulupphägning är samma är detta möjligt teoretiskt???

bmw frälst
Är lite ringrostig på touring, de skiljer sig ganska mycket från sedanen.

Men, bromsarna bör vara lika. Tror alla touring har ventilerat fram och skivor bak. Tror också det sitter kränghämmare bak men vet inte vilken dimention.
318iT har 4,27 eller 4,45 slutväxel och 325iT har 3,91.
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Jag har ventilerade skivor fram OCH bak ,vet inte om det är speciellt för iX Touring (4WD)

//Jörgen

325 iX - "weather or not"
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

e30poppe brukar kunna komma in i trådar och skapa lite dålig stämning. Det har hänt förr, dock så är vi så lyckligt lottade så han inte är en flitig användare av forumet.

Jag har sagt det förr men e30poppe: på ett forum söker man hjälp, får råd, och är trevlig. Din attityd hör hemma någon annanstans. Typ gtiklubben... där är det många gnällkärringar som du kan fajtas med. Lycka till
bmw kalmar: Det är olagligt. Är bilen du tänkt ta nummert ifrån dessutom skrotad så går den inte att regga in.

/T.P.
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
Kan ju vara så att han får tag på en kvaddad 325T som inte hade helförsäkrat. Ägaren till en sån bil kan nog sälja bilen väldigt billigt om den är rejält kvaddad. vet om personer som gjort på samma sätt som du förklarar. Ja jag vet att det är olagligt, men det kan vara väldigt svårt att bevisa!! T.ex. så får man väl laga hur mycket rost man vill?? Om det är så att chassinummret var det enda som inte var rostigt så borde man ju få byta resten???

jesperado: kan det vara på detta viset? Eller vart går gränsen för vad men får byta på en bil?

Som sagt finns det många som gjort på detta viset =)

Min bil: Länk
TG_Rossi: Intressant tanke, det skulle vara kul att veta vart gränsen går.
Jag menar att om man byter lite T.ex rostig plåt varje år och lite hjulupphängningar mm så bryr sig ju ingen.
Så om man byter allt utom nummer, fast samtidigt så borde ju det inte heller vara olagligt, egentligen...
Identiteten på bilen följer själva "ramen/stommen".

/T.P.
Om man nu ska köpa en krockad 325:a, varför inte ta grejorna från 318 och sätta på den istället så är det inga problem.

/T.P.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
TG Rossi: Faktiskt en kul idé. Att inte hymla med att allt är bytt utom chassieplåten.... Tror iof att det inte funkar men det vore kul att veta var gränsen går, man får ju meka ihop två halvor tex.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
TP: Man får ju faktiskt byta delar av ramen också. Om tex en balk är sönder-rostad så får man ju byta ut den.

Jag vet inte riktigt vart nummret sitter, men går det inte att byta ut i princip hela grejen det sitter på? Alltså skära bort en rejäl bit. Kan ju se lite dumt ut om man har kapat bort och svetsat dit en liten rektangel precis där numret är...

Jag borde ju få ta hur mycket grejer jag vill från min 318 och sätta på min krockade 325 så länge grejorna håller måttet. Dvs inte flytta bromsarna mm...

Min skrothög: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.