|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
Agge |
Min 525:a från -88 har iaf ingen rost :) MVH //Agge _______________________________________________ Länk |
| lämmna in så dom får förbättra undereds behandligen lönar sig i längden | |
ormen |
har BMW:na skötts ordentligt med tvätt o lite extra rostskydd o vax så är de helt klart bättre än de flesta märken, Volvo är klart sämre, på ALLA punkter, på E30 från -88(fick bättre skydd då) och E34 är rostskyddet minst lika bra som Audi... av egen erfarenhet kan jag påstå att jag har haft både E30 o E34 som var över 10 år g-a, SV-sålda o 99.9% rostfria!!! E36 är däremot sämre på rostpunkten.... vi får se med E46 & E39 .... o jimmyn: se dig omkring noga en gång till.... ordet VOLVO bör förbjudas på denna site.... |
|
Hm jo att BMW rostar är TYVÄRR inte en ovanlighet, men betänk att de rullar/körs mer än medelbilen och många, många och åter många andra märken rostar betydligt mer. Min kompis pappas MB E-klass (1998) har skapligt mycket rost på 2 ställen, Oplar skall vi inte ens tala om, SAABAR typ 9000CS från tidigt 90tal och uppåt 1995 rostar i vissa fall ganska duktigt och går direkt att jämföra med BMWs E34 som jag tycker klarar sig bäst av de två, olika sorters Japanare från mitten av 90talet har begynnande rost i skärmkanter och de äldre är ofta totalt uppruttna: Kanske klarar sig just VOLVO ganska bra endå, men jag har sett flertalet skräckexempel som det bara är skit kvar av..min teori är att det är lättare att hålla VOLVO bilarna rena samt att man bygger dem efter sverges väglag med allt vad det innebär dvs mycket kyla/snö/salt tar man hänsyn till...kanske extra rostskyddsmassa osv???? |
|
320-325 |
sen har ju volvo 740 från mitten 87 galvad kaross från ruterna och neråt så att få en sån att rosta då får man allt missköta den det som händer är väl att färgen har dåligt fäste på galven så den kan släppa ibland... klart att volvo 740 rostar men dom verkligen sega på att rosta pga galven... jag har en BMW E30 89´´ den är det rost på överallt skit kul.............. framskärmarna och inne i bilen golvet bakluckan o.s.v |
320-325 |
men då vet man vad jag skall göra på semestern......... sen så är volvo ett arbets redskap och BMW är en körmaskin så dom är från olika planeter därför svåra att jämnföra med .... |
ormen |
härefter kommer jag bara köpa import, jag var skeptisk förut, o sv-sålda kan vara väldigt fina på ytan men när man ska meka in under syns 10 års salt.... o känns när man ska lossa nåt.... nej, det är en fröjd o meka med import.... "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
Marcel |
jag har lite rost på min 320. Vid bensin locket är den som störst. Förra ägaren sa att han brukade tvätta bilen bara två gångr under vintrarna:(((( Länk |
|
Ormen> Förbättrades skyddet på E30 -88? På min (facelift) verkade snarare som en försämring. Visst, inte världens mest och bäst skötta bil, men rostskyddsbehandling gjord hos BMW -91. En ägare innan mig. Skrotade den pga rost förra veckan. Har lite bilder i kameran, inte i datorn än tyvärr. Bland annat rosthål i A-stolpen (!!!), trösklar, hjulhus.. över allt utom taket. Audin från -91 är numer rostfri av allt att dömma, sen jag bytte nummerskyltsbelysningsintsatsen *puh* som hade börjat rosta. Två skruv.. fem minuters jobb. Min snabbaste rostlagning hittills. Så, BMW har ett undermåligt skydd för vårat klimat. Kittningen av skarvarna och falsar är för slarvig och bitvis är det inte ens kittat, där kommer rosten tidigt. Hålrummen verkar för dåligt skyddade, mina trösklar rostade upp inifrån. Rostskydd är en svår läxa att lära, förhoppningsvis lär dom sig snart. Synd att så dyra/roliga bilar ska rosta. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Tilläggas bör för övrigt att vi har haft en Opel Ascona från -84 med 35k på mätaren och mindre rost. Den tvättades kanske två gånger om året. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Flytta till Gotland.....SALTFRITT...fan va bra de är... | |
civilization |
Var i London förrförra helgen, såg inte en enda bil med ens minsta antydan till rost, inte ens Oplarna hade nån rost, eller Vauxhall som de heter där (nån som vet varför?) |
|
Skulle tro att de är ungefär samma sak som i Tyskland,att dom inte saltar på vintern. Sen har ju England aldrig riktigt så kallt som vi kan ha på vintern... Kolla bara på bilar från Tyskland,är inte många som är speciellt rostiga. Skulle de slutas saltas i sverige så skulle de bli en stor skillnad även här! |
|
|
Funderade lite på det.. När man importerar en bil ifrån Tyskland etc. så är väl inte bilen underredsbehandlad va? |
|
|
Haas: I Tyskland saltar de som sjutton! Dock är ju klimatet där inte lika korrosionsframkallande som i det här landet. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
MB ärnog värst just nu (om man bortser från opel som är i en egen klass..). Min 3år gamla E220CDI var rostig i dörrar, skrämkanter, baklucka när den såldes (2001:a). Kass på en bil för nästan en halv mille.... E39:an har fläckar på bakluckans neder/innerkant. Känns halvdåligt! E34:an nån mindre fläck, acceptabelt på en -90:a Ang volvo som diskuterats i tråden, när farsan bytte sin -87 740 mot en s80 för nåt år sen fanns inte en enda rostfläck.... Iofs bara 16000mil, men ändå. Volvo lär ha lyckats med rostskyddet! |
|
|
Bor ju i det län i Sverige som saltar mest av alla men tvättar minst en gång i veckan året runt....handtvätt förstås! Finns inte en antydan till rost! Det handlar om skötsel! Bilen: Länk |
|
| BMW rostar inte. Subaru rostar. Det har jag lärt mig efter 4 BMW och 1 Subaru. Köp aldrig japanskt, pojkar. Aldrig. | |
|
Rostar inte BMW? Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
parolof |
Alla bilar rostar om man inte vårdar dem, att stirra sig blind på att det finns rostgaranti är inte så smart. Upphör aldrig att förvånas när man ser folk lägga ut en mindre förmögenhet på en bil och sedan inte vårda grejorna... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.