|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Nån som vet? Fick dom all plåt som blev över från Opel eller?? Jag tror aldrig jag har sett en BMW som är HUNDRA procent rostfri... Om den har används då förstås! Jämför en Volvo 740 från -88 och en E30 eller E34 från samma år. _________________________ BMWCS #4675 Länk | |
|
Min E30 är jättefin i karossen... men så bor jag i Norrland också. Har aldrig upplevt BMW som rostholkar bortsett från 60-talarna och äldre... men på den tiden var ju alla bilar av samma dåliga kvalitet plåtmässigt. Alltså inget speciellt utmärkande för just BMW. Sen så är jag övertygad om att INGEN bil är 100% korossionsfri. --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
Rostiga BMW är bilar som används flitigt med massor av körglädje!Volvo 740-88 inte så rolig att köra=mer tid att putsa!!!! Skämtar bara!!Det handlar om skötsel helt enkelt. "voffo gör dom på detta viset" |
|
|
Min 323:a har snart försvunnit av all rost =( Och min 325:a har börjat rosta... Var och kollade på en 90:ans 525:a för ett tag sedan och den var fan rostig överallt, dörrar skärmkanter, under mm. Dom verkar då inte tåla ett litet salt korn ens! Börjar fan rosta direkt. Undrar varför inte Volvo rostar lika mycket? BMW måste fan ha den sämsta plåten i sina bilar! Det är ju skitroliga bilar men dom rostar fan nästan mest av alla bilar! _________________________ BMWCS #4675 Länk |
|
|
Det märks att ni inte har haft en Opel! :oDDD De rostar så det nästan hörs... (i alla fall de lite äldre modellerna) Allt är relativt, men generellt är nog BMW:s rostskydd rätt bra. De som är bättre är nog Audi, Mercedes och Volvo. Mvh |
|
|
Alltså är det nästan ingen som vet hur man sköter sin BMW då!! Eller? Tjejens farsa har 740 Turbo som tvättar ca 4 gånger per år och hittar man inte en rostfläck på! och han har ägt den sen 1990. Och den används varje dag! Själv så tvättar jag min 325:a ganska ofta och den börjar rosta lite här och där ändå den... _________________________ BMWCS #4675 Länk |
|
|
Framskärmarna på E30 verkar vara lite underliga oxå, på min 323:a har det blivit ett fint hål längst ner på den! Precis så blev på min 318 som jag hade förut oxå. Och nu så 325:an börjat rosta där oxå. Och på min kompis 318 har båda framskärmarna rostat sönder på. _________________________ BMWCS #4675 Länk |
|
|
Rosthål i Opel astra-98 och vectra, omega - 99 är inte ovanligt. Opel har fortfarande inte lärt sig. Alla bilar rostar men opel har Rekord, hehe BMW kommer från tyskland och där råder ett mera gynnsamt klimat ur rostsynpunkt vill säga. Visst MB är bättre skyddad men BMW är inte undermåliga de heller. Saab 9000 som det snart inte finns dörrar kvar att köpa till. Hånda rostar rätt duktigt de med och fort går det med tanke på viktreduceringen med tunn plåt. Volvo 740 av årsmodell 90 91 har jag lagat åtskilliga golv på samt balkar framför brensläpump. Volvo 850 med rosthål i resevhjulsbaljan är ej heller ovanligt om du tittat på verkligheten jimmyn så kanske du märkt att BMW hålls ganska fina av sina ägare så de är ( ofta ) välbevarade. Har dessa personer som du nämner ink du själv haft sina bilar sedan de var nya? |
|
|
E30 har iaf förmåga att rosta på vissa ställen bara,skärmkanter och trösklar...sen rostar dom typ ingen annan stans,så ja tycker dom är rätt skapliga för att vara 80-talare..! Om man vaxar bilen i bland och är noga me att tvätta bilen regelbundet(iaf på vintern) så kommer inte rosten så lätt |
|
|
MMM: Nej jag har inte haft nån ny BMW! Skulle ALDRIG köpa en sån heller! Har läst om ett flertal som rostar... Tjejens farsa har haft 740:in sen den var ca 1 år gammal. Lazereye: Jag tvättar min 325:a 1 gång i veckan och den är vaxad men rosten kommer ändå! Johan_grafstrom: Den var fin! Men hur ofta använder du den? Är den avställd på vintern? Men det verkar som om nästan ingen BMW ägare kan sköta sina bilar. Alla verkar även tro att dom håller för allt! Här är några ställen som E30 rostar på! *Hörnen nertill bakom framskärmarna, alltid hål eller på gång iaf. (där man har vänsterfoten respektive höger foten, beror på om man kör) *Nummerplåtsbelysningen *Trösklar *Under stolarna fram lite här och där *Runt gaspedalen (Hade dom haft en annan pedal så hade det inte rostat här) *bakluckan *Skärmkanter bak *Det brukar även kunna bli hål bakom skärmkanten bak in i kupén, väldigt trevligt. *I bagageutrymmet rostar dom oxå lite här o där! bara å slita ur inredningen och kolla! _________________________ BMWCS #4675 Länk |
|
| Beträffande bmw´s rostskydd kontra mercedes då det gäller 80-talare så tycker åtminstone jag att men ser fler tok-rostiga mb 190 än e30 bumsar. Audi har ju förmodligen det bästa rostskyddet det håller jag med om. Under 90-talet verkar bmw ha tappat på konkurenterna i detta avseende. Har sett hur rosten kryper på 98or. Det är inget roligt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
jimmyns iaktagelse om att BMW rostar är nog helt korrekt. För att vara en så dyr bil så är det ett uruselt rostskydd i jämnförelse med bla Volvo som han hänvisar till, har liknande erfarenheter som 740-87 ägare i 7 år 22.000mil stående utomhus, inte en rostfläck fortfarande fast den inte vårdas riktigt som sig bör de senaste åren sedan jag sålde den.Audi är ju ledande sedan länge och många flera har följd efter i samma fotspår och då bilar som bara kostar en bråkdel av vad BMW kostar. MB bättrade sig i slutet av 80 talet, den 190-88 som vi äger är mycket väl rostskyddad och klarat sig förvånandsvärt bra, men i jämnförelse med Volvo slår den sig ändå slätt. De rostskador som uppkommit har varit efter en krockrep, där det fuskats med rostskyddet vilken inte är ovanligt. Men jag tro att även MB är bättre på rostskydd än BMW idag? 6 års rostskyddsgaranti är ju rena Trabantgarantin idag. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Om man som säkert flera på forumet sköter bilen enligt de instruktioner som följer med bilen. Så bör det inte vara några problem med rosten, men som sagt mkt hänger på hur man sköter bilen. En dålig skött bilen rostar mkt fort oavsett om den heter Bmw eller Opel. En kompis till mig hade en E30 tills förra sommaren han hade skött den enligt instruktioner dvs inte en ända rostfläck på bilen. Nu är han inte en pedant utan bilen har fått gå året runt inget garage säkert maskintvättat xx antal gånger. Men inte en enda rostfläck på bilen, dvs mycket hänger på hur man sköter bilen. ps.Har inte en enda rostfläck på min bil:))) |
|
|
Nog tycker jag att BMW har blivit bättre på rostskydd, men riktigt bra är de inte. På min E-39:a så sitter det t ex innerskärmar i plast, plastskydd under sparklådorna som skydd för stenskott, tätade skarvar i dörrar och baklucka, mm. När jag var inne på en rostskyddsundersökning förra året (när de använde en kamera för att se inuti balkar mm. så fanns det bra med rostskydd längst fram och bak i balkar och under bilen, men det var betydligt tunnare på mitten. Min bil var dock som tur var rostfri, och då jag kostade på en rostskyddsbehandling så kommer den förhoppningsvis också att förbli så :-) Magnus |
|
|
jag tycker inte att bmw's som är normalt skötta vad gäller tvätt och vaxning rostar jättemycket jämfört med andra (tyska) bilar av samma årgång...har nu i veckan rostlagat min e30...ytrost i alla hjulhusen (genomgående på vänster framskärm, litet hål) samt ett 5x5 cm stort hål vid passagerarens högra fot, som ersattes med ny plåt som svetsades fast där..tröskellådorna är i princip som nya, lite ytrost är där ju, men inget farligt. Där var även lite småhål på båda framskärmarna som spacklades! längst ner på dörrarna så var där lite ytrost, samt även precis i böjen i dörrgångarna längst ner...även bakom den gummilisten på vänster framskärm var där litegrannjag tycker inte att det var farligt för en såpass gammal bil. Det är ju en del jobb, men så länge som rosten inte har gått igenom på alltför stora ytor så är det inget problem! BMW, Bayerische Motorische Werke |
|
|
Alla bilar rostar. Vi har just skrotat en 740-88 på min verkstad. Det var så mycket rost att det inte lönade sig att svetsa den. De senaste åren har det börjat bli gott om anmärkningar på rost på äldre 740-or. Ingen brist på svetsjobb med andra ord. BMW klarar sig faktiskt bra vad gäller rost i bärande delar. Karosserna är ett annat kapitel. Harry |
|
|
Att bmw rostar i framskärmarna beror på att bmw endast grundmålar dem och det är tunt. Enligt en målare som jag talade med borde man ta bort framskärmarna och måla dem med pensel ORDENTLIGT! |
|
|
Tyvärr är det så illa så att alla bilar rostar i detta sjuka, svenska, toksaltade klimat! Jag måste säga att jag är imponerad över varenda bil som håller sig rostfri i mer än två år om den körs i den svenska vintern! Det som vägverket håller på med såhär års är sjukt, klart att bilarna rostar. Bilar är av plåt, och plåt rostar fort om de ligger i saltvatten hela tiden. Att MB är bra rostmässigt tvivlar jag på, både W124 och den nyare E-klass rostar i karrosserna, men under håller de sig fräscha hur länge som helst. BMW E32 och E34 har mkt bra rostskydd och klarar sig länge, men längst ner på dörrarna är ett känsligt kapitel. E30 är däremot inte så bra, men glöm inte att den presenterades för 20 år sedan, och dår var inte bilar bättre än så. Audi med helförzinkad karross tror jag är den bil som klarar sig allra bäst av alla, en välskött sådan är nästan helt onkänslig för korrosion. Men ingen regel utan undantag, jag vet en V8 Quattro -89 och en 100 TDI -92 som både är kraftigt angripna överallt, bara skit kvar. Det enda rätta är att 1. Ej köra med bilen när det är saltat, eller 2. låta göra en riktigt rostskyddsbehandling med underredsbehandlig minst vartannat år. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
När man talar om Volvo så skall det vara 2, 7, 9, 8 serien. 3 och 4 serien är rent förskräckliga att rosta. Jag böt framvagnsbrygga på en 460 från 90 för 8 dagar sedan. Den var avrostad på mitten så högerhjulet hade en cambervinkel som mera hör hemma på en STCC bil. : ) Som sagt så har BMW lite rost på de bärande delarna så som balkar, tassar, golv. Karosserna är ju inte några under av rostbeständighet hos bmw direkt. En skarvning av plåten innebär ju alltid en försvagning av rostskyddet. Så sluta krocka om ni vill ha en bil fri från rost. Audi har ju förövrigt mycket aluminium delar på sina bilar men de korroderar ju sönder om de sköts dåligt. |
|
|
Tänk på att de bilar som börjar se riktigt rostiga ut nu typ 87-90 har gått 15 år i vägsalt!! 15 år är en rätt lång tid och det vore nästan konstigt om det inte fanns lite skador på dom. Men Audi och Volvo håller nog ändå lite längre än t ex en E30. |
|
|
Länk Kan vara bra att låta bli Automattvättarna oxå,om man vill minska risken att det skall börja rosta. Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.