|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| Håller med om att bmw borde vara bättre mot rost,tänker även på dom lite nyare modellerna...såg för ett tag sen en tråd här om en som hade lite problem me rost på sin "7-serire"(E38) liksom en 7-serie som kostar flera hundra tusen,de är dåligt!!! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nog bättre att tvätta automat än inte alls, gällar att få bort saltet från bilen nån gång per vecka. Tvättade V740-87 i 7 år i automat vintertid, men den vaxade jag den höst, en gång på vintern och våren. Och inget som helst synligt rostangrepp varken ovan eller under fortfarande.(8 års rostskyddsgaranti.) Och den är ju överskriden med råge och bilen är mycket fin fortfarande. Men vanskötta bilar rostar oavsett grundförutsättningar, då även galven har sin begränsning vid stenskott ody. Så mycket beror på skötsel och att inte låta salt och smuts sitta kvar för länge på bilen. Det finns bra automattvättar om dom sköts och det är säkert lättare på mindre orter än storstäder där dom går många gånger mera per dygn.Sällan man ser en rostig Taxibil och dom tvättas så gott som dagligen i automattvättar. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Min E30 från -88 är i stort sett fri från rost. Används året runt med manuell tvätt varannan vecka på vintern. (Rostfri kallar jag endast det som är tillverkat av rostfri plåt) Dock så märks det efter 15 år att den plastbaserade underredsmassan har tendens att släppa in fukt där det har varit slitage. Om väl fukten kommer in under plastmassan så sprids det i ett hastigt tempo. Nyckeln till rostfritt är att alltid bättra lackskador och skador iunderradsmassan innan rosten får grepp. Om jag vetat att bilen skulle bli kvar inom familjen så hade jag utan tvekan kostat på ett par underedsbehandlingar vid 5-10 års åder för att få starkare skydd. MVH Mats |
|
|
Har en 316 '97 som börjat rosta lite under stolarna, och en stor rostbubbla under lacken strax under bakluckan, mitt på plåten? Det är inget stenskott där utan det måste ha kommit av någon annan anledning. Under bilen så hade jag problem med stabilisatorn till avgassystemet som rostat sönder helt och hållet, den skramlade så jävligt så jag bröt bort den.. Helt värdelöst rostskydd på BMW må jag säga, jag tvättar bilen minst två gånger i månaden! En '97:a ska väl inte börja rosta än.. |
|
betriebsanleitung1 |
Hur fanatisk man än är så är Bmw s rostskydd helt värdelöst,jag hade en 323 84 för länge sen och den rostade värre än en Opel Rekord.Jag blir iaf lite trött när både 7 och 8 serien rostar hur man än försöker hålla efter dom.Man ska ju knappast behöva ställa av på vintern och vaxa som en idiot. |
|
Nä,de är ett stort problem hos vore älsklingar...sen va ju även bmw väldigt sena om man jämför me vissa andra märken med galvanisering av karossen man får ju tänka på att de finns oerhört många bmw som inte har problem me rost alls heller så... |
|
|
Alla bilar rostar i saltvatten, den enda vettiga är att låta bilen stå i garaget och åka kommult när det är saltat ute, om man nu vill ha en rostfri bil. Det enda som är som är sämre hos BMW än hos andra bilar tror jag är bromsrör/bränslerör, dessa är verkligen helt värdelösa när de rostar sönder på några år. betriebsanleitung: jag har faktiskt aldrig sett en rostig 8-serie, och på 7-serien är det ju inte så vanligt med rost heller. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
betriebsanleitung1 |
Hade en Audi 100 89 a sedan som var mycket dåligt skött,tvättad en gång om året,ingen rost.Alla Bmw ar jag haft har börjat rosta,ex vis e32 ruttnar i dörrkanten om man inte bytar list en gång om året och vårdar ihjäl den,personligen är jag inte intresserad av att ha en Bmw som jag kan ta ut en solig dag för att sen ställa in den i varmgaraget .Jag ser det som en bruksbil,hade det varit en 507 eller något annat exotiskt så hade det varit en annan sak men det är ju min högst personliga åsikt.Jo 850 rostar också bort,iallafall vid normal året runt användning,skärmkanter bak,under skuffen,falsen på framdörrarna,den har helt enkelt ett undermåligt rostskydd.Men man kan ju inte få allt här i värden.Skulle startat en insamling till världens biltillverkare så de har råd att montera kopparledningar original. |
viobebe |
Min 318 97:a hade börjat rosta i bakluckan,då var bilen knappt 3 år. |
|
Om man regelbundet kollar över bilen efter rost och åtgärdar det så fort det uppkommer så brukar det inte vara några större problem. Bakluckan samt plåten under luckan är ganska utsatta för rost på E36:an. Dessutom är risken stor att det börjar rosta i skärmkanterna, men plockar man bort innerskärmar m.m en gång/år och sprutar med rostskydd så verkar det funka bra. Det har iaf fungerat bra för mig så länge. Jag är inte helt 100 på detta men har inte importerade bilar ett sämre rostskydd än svenska? |
|
|
ja min har börjat rost fast jag tvättar och vaxar bilen bil minst en gång i veckan ... Gjorde lika med min Golf men inte började den rosta ...Fast jag var ute och körde med den i allt salt slask som är här..... De går inte och köra med en bmw på vintern ,bara och in se för tunplåt för sveriges saltade vägar .... |
|
| Opel = Nöjd och belåten, se världen genom plåten! | |
|
Vad jag har hört är att det finns regler för automattvättar att dom måste återanvända vattnet. Dom bara filtrerar bort allt sand och smuts, men saltet blir kvar. Sen att bilarna sprutas med detta saltvatten under högt tryck och tränger in skitet i alla skrymslen kan inte vara så bra. Kan någon bekräfta det? Om det är sant så är automattvätt på vintern sämre för bilen än att låta den bli skitig... |
|
|
ojay: så kan de ju inte bara va,då skulle ju över halva sveriges bilar vara stora rosthögar nu de som dom kan filtrera bort i en annan kanal kan ju vara avfettning,vax å sånt men dom kan ju knappast återanvända vattnet... |
|
|
Jo, så kan det vara :( Bifogar följande länk som fanns tidigare i den här tråden (om man följde en länk till en annat inlägg) Länk Magnus |
|
| Tja, det är vad jag hört bara. Och halva sveriges bilar är väl just rosthögar... | |
|
Jag har nästan aldrig haft problem med rost på mina bilar. Även om jag slarvat med vaxning och åtgärder av stenskott o dyl.. För jag orkar inte. Men rostskydd har bilarna fått minst var annat år, rostskyddsmassa i hjulhusen varje vinter. Sen tvättar jag en gång i veckan. Att kalla Bmw rostburk känns överdrivet men vist rostar de min inte mer än andra bilar. Men många kan inte sköta en bil och tror att rost inte kommer om man vaxar! Det som stoppar rost är rostskydds medel och tvätt under, bakom lister och i skrymslen. Att sen bilen inte har puts spelar nog ingen roll. Att Audi och Volvo klarar sej bra beror på att de är galvade. Mercedes rostar som alla andra bilar även om de påstår annat själva. (grannen har en E290 TD med rosthål i framskärmarna och 30års rostskyddsgaranti :) |
|
|
Hej! Farsans 520 -93 började rosta efter några år, bakluckan tror jag det var. Han bytte till en 320 -99 och den är rostfri än. Jag upptäckte små rostbubblor på min bil vid nyckelhålet i bakluckan. Men 6-års rostskyddsgaranti gav mig en ny lucka. Fast det är ju jäv** tråkigt att den rostar. Har inte hittat nåt mer och ska försöka sköta den så jag slipper mer rost. Skärmkanterna t.ex är ju uppvikta så det bildas en liten dal, perfekt för saltet att ligga och gro i. Inte så lätt att komma åt och tvätta där heller. Mvh /Petter |
|
|
Min är helt rostfri, en 323:a från 1983.. =) Och en 325:a som jag ska köpa är rostig, men jag ska restruera och rostlaga den (SERIÖST!!) sen hellack, sen vårda den! =) //Fredrik Länk |
|
|
Sen ska jag köpa en 5serie som är rostfri oxå, (fint skött...) //Fredrik Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.